ברקע המשא ומתן על הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון, העיתון אלאח'באר הלבנוני מדווח היום (שישי) כי וושינגטון הגבירה את מכבש הלחצים על ישראל, בעקבות מידע מודיעיני חדש לפיו חיזבאללה שינה את פריסת הכוחות בעשרת הימים האחרונים ונערך לפעולה צבאית.

בכיר ביטחוני לשעבר על המתיחות מול לבנון: "נסראללה מוכיח שלכל הרתעה יש תאריך תפוגה"

מים כבדים: ההסכמים עם איראן ולבנון הגיעו לישראל בזמן מאוד לא נכון | טל לב רם

בעקבות כך, הנשיא ביידן שוחח עם לפיד ודרש בו להאיץ במשא ומתן. על פי מקורות המעורים בפרטים, האמריקאים השיגו אישור ישראלי, המכונה על ידם כ"פיקדון לפיד", וכולל בין היתר את הגדרת "שדה קנא" כשטח לבנוני והיעדר כל סוג של נורמליזציה מבחינה טכנית, פיננסית ומסחרית. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

המתווך האמריקאי ערך סבב בזק של שיחות בלבנון

במקביל המתווך האמריקאי בסכסוך, עמוס הוכשטיין, ערך היום (שישי) בלבנון סבב בזק של שיחות עם בכירים במדינה. הוכשטיין החל את פגישותיו עם נשיא לבנון מישל עאון, שם ציין כי הוא "אופטימי לגבי הגעה להסכם" על סימון הגבול, והצביע על כך ש"יש התקדמות בתחום הזה".

יו"ר הפרלמנט הלבנוני בירך את הוכשטיין והדגיש את המחויבות להגנה על הזכויות והמשאבים הלאומיים של לבנון ואת תפקידו של הסכם המסגרת בהקשר זה. הוכשטיין גם נפגש עם ראש הממשלה, נג'יב מיקאתי, ודן איתו בהתפתחויות האחרונות. בהמשך, לפני יציאתו משדה התעופה של ביירות, אמר כי "צריך לעשות עוד עבודה".

עמוס הוכשטיין ומישל עאון (צילום:  Dalati Nohra/Handout via REUTERS)
עמוס הוכשטיין ומישל עאון (צילום: Dalati Nohra/Handout via REUTERS)

על פי דיווחים לבנוניים, הביקור של המתווך האמריקאי נועד בעיקר כדי להרגיע את האווירה המתוחה בין ישראל ללבנון, לאור החשש מהסלמה אפשרית בגבול הצפון. סוכנות הידיעות הלבנונית "נהרנט" דיווחה מוקדם יותר השבוע כי ארגון הטרור חיזבאללה לא יפעל במידה ולבנון תקבל את התשובה הישראלית. אתמול נפגש הוכשטיין בתל אביב עם היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז.

על פי דיווח באלאח'באר מפי גורמים העוסקים במשא ומתן ישיר ועקיף שנמשך כבר חודש כי הוכשטיין פועל על פי עקרון "הבטחת לבנון" שההסכם יהיה מוכן בקרוב וימלא את בקשותיה של לבנון, ו"שיקול ישראלי". לפי המקורות, הוכשטיין נועד לפחות בשלוש פעמים שונות עם בכירים ישראלים באשר לפרטי ההסכם המסתמן. עוד דווח כי פגישות דומות נערכו מרחוק באמצעות הזום. הוכשטיין נפגש גם עם היועץ לביטחון לאומי של נשיא צרפת.

ספינת הקידוח של אנרג'יאן (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch)
ספינת הקידוח של אנרג'יאן (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch)

חרף המתיחות, חברת אנרג'יאן הבריטית הבהירה כי היא הפקת הגז באסדת כריש תחל בשבועות הקרובים. שרת האנרגיה, קארין אלהרר, התייחסה אתמול לדברים ואמרה בשיחה עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM כי "יש לנו אינטרס גדול שההפקה תקרה כמה שיותר מהר, אין קשר למשא ומתן".

השרה הוסיפה כי "צריך להבין, האסדה הגיעה ביולי, מאז נעשות פעולות של חיבור הצינורות, דבר שבאופן טבעי נתקל בתקלות בשטח ובגלל זה העיכוב. אין שום קשר למשא ומתן. המשק הישראלי ממתין לגז הזה, בנוסף לכך יש לנו מחויבות בינלאומית כלפי מדינות אחרות".