הממלכה הבריטית נשטפה אמש (חמישי) בדמעות לאחר היוודע דבר מותה של המלכה אליזבת השנייה. הערב (שישי), נאם לראשונה המלך צ'ארלס השלישי לאומה. הנאום הוקלט מראש, יממה בדיוק לאחר ההודעה הרשמית על מות אמו. 

מטחי כבוד לזכר המלכה ונאומו הראשון של צ'ארלס: עידן חדש בבריטניה

צפו בשידור ישיר במתרחש בלונדון:

"בחייה, הוד מעלתה המלכה, אמי האהובה, היוותה ההשראה ודוגמא לי ולמשפחתי. אנחנו חייבים לה את החוב הגדול ביותר על אהבתה, חיבתה, הדרכתה והבנתה, והדוגמא שנתנה. המלכה אליזבת חיה חיים ראויים. אנחנו אבלים עליה עמוקות. את ההבטחה של חיים בשירות ציבורי אני מבטיח שוב", אמר בפתח דבריו.

"ב-1947, ביום הולדתה ה-25 היתה התחייבה לחבר העמים להקדיש את חייה, קצרים או ארוכים, לשירות עמיה. זה היה יותר מהבטחה. זאת היתה התחייבות אישית עמוקה שהתוותה את כל חייה. היא הקריבה למען המשימה. המחויבות שלה מעולם לא התערערה בזמנים קשים וטובים של עצב ואובדן. ראינו אהבה רבה של מסורת ואימוץ קדמה ללא פחד - מה שהופך אותנו לאומה גדולה.

"החיבה וההערצה הפכו לסימן ההכר של מלכותה. כפי שבני משפחתי יכולים להעיד את שילבה את התכונות האלה עם חום והומור והיכולת תמיד לראות את הטוב באנשים. אני מכבד את חייה בשירות הציבורי. אני יודע שהמוות שלה מסב צער גדול לרבים מכם - ואני חולק אותו עם כולכם.

"כשהמלכה עלתה לשלטון, בריטניה והעולם עדיים התמודדו עם ההשלכות של מלחמת העולם השנייה וחיו לפי המסורת. עם השנים המצב השתנה, המוסדות השתנו גם כן, אבל בכל השינויים והאתגרים, האומה שלנו והמשפחה הרחבה של חבר העמים שבה אני כה גא, שגשגו ופרחו. הערכים שלנו נותרו וחייבים להישאר יציבים. כך גם החובה והאחריות לכנסייה של אנגליה.

"אני מתחייב שבזמן שאלוהים ייתן לי, שבכל מקום שאתם גרים ברחבי העולם וללא קשר לרקע והאמונות שלכם, אשתדל לשרת אתכם בנאמנות כבוד ואהבה. החיים שלי בוודאי ישתנו. לא אוכל להעניק זמן רב ואירגנה לצדקות שלי. אבל אני יודע שהעבודה החשובה הזאת תימשך בידיים של אחרים.

"זה גם זמן של שינוי למשפחה שלי. עם עזרתה של אשתי האוהבת קמילה, אני מכיר את המחויבות שלו לשירות הציבורי. היא נהפכה למלכה-הרעיה שלי. היא תביא לתפקידיה מחויבות שאני כה מעריך. היורש לי, ויליאם, יורש אותי כדוכס של קורנוול ולוקח את האחריות של דוכסות קורנוול שאני נשאתי במשך יותר מחמישה עשורים. היום אני גא להכתיר אותו הנסיך מוויילס. מדינה שלמדתי לאהוב במהלך חיי.

"אני רוצה להביע אהבתי להארי ומייגן שבונים את חייהם. בעוד כשבוע נתאחד כקהילה בינלאומית לקבור את אמי. הבה נזכור ונתחזק מהאור שבדוגמה שנתנה לי. בשם כל משפחתי אני יכול רק להציע את התודה הכנה ביותר על תנחומיכם ותמיכתכם.. תודה לך. תודה לך על האהבה והמחויבות למשפחה שלנו ולמשפחת העמים ששירת בנאמנות כל השנים האלה. המלאכים ישירו לך בעודך נחה על משכבך".

מוקדם יותר, הגיע צ'רלס בשיירה המלכותית לרחבת ארמון בקינגהאם. ההמון שמילא את הרחבה, לחץ את ידיו, חילק פרחים, ואף הגניב נשיקה. הוא ורעייתו המלכה קמילה עברו ליד זרי הפרחים והמכתבים הרבים שהונחו בכניסה לארמון. עוד קודם לכן, נפגש לראשונה בתפקידו עם ראש הממשלה הנכנסת, ליז טראס. 

המלך צ'ארלס ברחבת ארמון בקינגהאם (צילום: Yui Mok/Pool via REUTERS)
המלך צ'ארלס ברחבת ארמון בקינגהאם (צילום: Yui Mok/Pool via REUTERS)

צ'ארלס השלישי היה יורש העצר לתקופה הארוכה ביותר בתולדות מלכי בריטניה, תקופה שארכה 70 שנים ו-7 חודשים ובמהלכה כונה נסיך ויילס. הוא המונרך הבריטי המבוגר ביותר שנכנס לתפקיד, בגיל 73. לאחר שנפטר אביו הנסיך פיליפ, ירש ממנו צ'ארלס את תואר דוכס אדינבורו.