ראש הממשלה יאיר לפיד נחת אמש בברלין לביקור בן יממה אחת בגרמניה. היום (שני) קיים רה"מ לפיד מסיבת עיתונאים משותפת עם הקנצלר אולף שולץ, לאחר שכבר נפגש עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ועם שרת החוץ המקומית

.

בפתח דבריו, אמר הקנצלר שולץ כי גרמניה מחוייבת להילחם בכל תופעה של אנטישמיות, "יש לנו קהילות יהודיות ואנו גאים בכך". בהמשך, התייחס גם למלחמה על אדמת אירופה וציין כי "המתקפה האיומה של רוסיה על אוקראינה עבורנו זה שבר עצום. גרמניה, ישראל וכל אירופה עומדים לצידה של אוקראינה". על הסכם הגרעין ציין כי בשל העמדה האיראנית "לא נראה שתהיה חתימה בקרוב על הסכם הגרעין".

ראש הממשלה, יאיר לפיד, הצהיר בפתח דבריו: "אני בנו של טומי לפיד, ניצול שואה מגטו בודפשט, נכדו של בלה למפל שנרצח במחנה הריכוז מאוטהאוזן, ועכשיו אני עומד כאן על אדמת גרמניה - כראש ממשלתה של מדינת היהודים".

לפיד סיפר כי בהמשך היום, הוא צפוי להיפגש יחד עם הקנצלר עם ניצולי שואה ונכדיהם שבאו במיוחד מישראל. "זהו בשבילם רגע של ניצחון גדול. הם שרדו, הם הקימו מדינה עצמאית וחזקה, הם חוזרים הנה בראש מורם כאנשים חופשיים".

"הקשרים העמוקים בין המדינות שלנו הם הוכחה לכך שלאנושות יש תמיד בחירה. את הרוע יכולה להחליף ידידות. את הרצחנות יכולה להחליף נדיבות אנושית והיכולת לשתף פעולה", הוסיף.

יאיר לפיד ואולף שולץ (צילום: אנה ברסקי)
יאיר לפיד ואולף שולץ (צילום: אנה ברסקי)

בדבריו, התייחס ראש הממשלה להסכם ההבנות שנחתם בין המדינות אתמול בנושא חילופי נוער, "וביקור זה נועד לסיים את הפרטים האחרונים להסכם שותפות איסטרטגית בין ישראל לגרמניה, שהחל בדיאלוג האסטרטגי בין הצוותים שלנו, בירושלים".

"לשותפות הזו משמעויות כלכליות וביטחוניות, ויש בה ביטוי מעשי למחוייבות הגרמנית לביטחונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", ציין, "ישראל מצידה, תהיה חלק מבניית כוח ההגנה החדש של גרמניה, בעיקר בתחום ההגנה האווירית".

"יהיו בוודאי כאלה שיגידו ששותפות צבאית בין גרמניה לישראל היא אירוניה היסטורית. אני רואה בזה הוכחה לכך שהסקנו את המסקנות מן העבר: דיבורים לא עוצרים את הרוע. הדמוקרטיות הליברליות צריכות להיות מוכנות ומסוגלות להגן על עצמן. על החופש צריך לעיתים להגן תוך שימוש בכוח", המשיך.

כמו כן, התייחס ראש הממשלה הישראלי לאיום האיראני: "השותפות בינינו מחייבת אותנו גם לפעול ביחד נגד האיום הגדל והולך של הפיכתה של איראן למדינה גרעינית. גרמניה היא אחת ממדינות ה-E3, וזוהי חלק מהאחריות שנטלה על עצמה".

"הצגתי בפני הקנצלר מידע מודיעיני רגיש ורלוונטי לנושא. כמו תמיד ביחסים הקרובים שלנו עם גרמניה, זכינו לאוזן קשבת ולשיתוף פעולה מלא. בירכתי על ההצהרה של גרמניה, צרפת ובריטניה על ה-JCPOA. הגיע הזמן להתקדם הלאה מהמשא ומתן הכושל עם איראן. הם לא יכולים ולא ישיגו את המטרה המשותפת שלנו - לעצור מאיראן להשיג נשק גרעיני", הבהיר. 

לדבריו, "איראן גרעינית תערער את המזרח התיכון, ותיצור מירוץ חימוש גרעיני שיסכן את שלום העולם. חזרה להסכם הגרעין, בתנאים הנוכחיים, תהיה טעות קריטית. הסרת סנקציות והזרמת מאות מיליארדי דולרים לאיראן תגרום לגלי טרור לא רק במזרח התיכון, אלא גם ברחבי באירופה".

בהמשך, התייחס ראש הממשלה לסערה סביב דבריו של שר האוצר אביגדור ליברמן שהשווה את נתניהו לגבלס וסטאלין, ואמר: "מגנה את מה שאמר שר האוצר כי אני תמיד מגנה כל השוואה בין השואה לבין כל דבר. שמחתי לראות ששר האוצר חזר בו ממה שאמר".

יאיר לפיד, אולף שולץ (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
יאיר לפיד, אולף שולץ (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לפיד פתח את הבוקר בפגישה עם הנשיא שטיינמאייר בשעה 9:30. לאחר מכן, ב-10:45 הוא נפגש עם שרת החוץ ברבוק. השניים שוחחו על האתגרים האזוריים והביטחוניים שמציבה איראן. כמו כן, הם דנו בהמשך שיתוף הפעולה בין ישראל וגרמניה והידוק היחסים הבילטרליים בתחומי הביטחון, הכלכלה והטכנולוגיה ובשיתוף הפעולה בזירה הבינלאומית. 

אנלינה ברבוק ויאיר לפיד בפגישתם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
אנלינה ברבוק ויאיר לפיד בפגישתם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בפגישה השתתפו סגן שר החוץ עידן רול, ראש המל"ל ד"ר איל חולתא, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, היועץ המדיני יאיר זיוון, ראשת המטה גילי האושנר ושגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור.

יאיר לפיד ואנלינה ברבוק (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
יאיר לפיד ואנלינה ברבוק (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לאחר מכן הם יפגשו עם משלחת ניצולי השואה שהתלוו אל ראש הממשלה בביקורו בגרמניה. בשעה 18:30 צפויה המשלחת הישראלית לעלות על מטוס ולשוב לישראל.