עוזרת שר החוץ האמריקאי לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, התייחסה היום (רביעי) בתדרוך עם כתבים למתיחות בשטחי יהודה ושומרון והבהירה כי "התנאים הביטחוניים בגדה המערבית מדאיגים אותנו מאוד, והם נוגעים לישראל ולרשות הפלסטינית".

ליף הוסיפה כי חלקה של ארה"ב בעניין הוא להבטיח ששיתוף הפעולה הביטחוני יהיה איתן ומתמשך במידה המרבית, אך גם ביצוע של דברים אחרים מחוץ לכך כגון דיונים שיתייחסו ישירות לתנאים הכלכליים בגדה המערבית ובעזה, "אלו יכולים לעזור לשמור על שיפור במצב הביטחוני".

כזכור, השבוע שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, לקח חלק בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, ובמהלכו שוחח עם מנכ"ל המכון למדיניות נגד טרור והתייחס לאיום הגרעין האיראני.

"איראן ובנות בריתה מהוות איום קיצוני על ביטחון מדינת ישראל. ארה"ב לא תעמוד מנגד ותאפשר להן ייצור נשק גרעיני", אמר. בנוסף, פרש את משנתו הפוליטית ואמר כי "לשם שמירה על מדינה יהודית דמוקרטית, חשוב להגיע לפתרון שתי המדינות. המצב ביהודה ושומרון לא יכול להימשך". 

לא מדובר בפעם הראשונה החודש בה האמריקאים הביעו דאגה על המתיחות, כאשר לפני כשבועיים דווח כי ארצות הברית לוחצת על ישראל לבחון מחדש את המדיניות והוראות הפתיחה באש. על פי הדיווח, הלחץ האמריקאי מגיע בעקבות פרסום הדו"ח הצבאי אודות התקרית בג'נין בה מצא את מותה עיתונאית אל ג'זירה, שירין אבו עלקה. 

בתגובה, אמר ראש הממשלה לפיד בזמנו כי "אנחנו מחוייבים לחופש העתונות ולכללי פתיחה באש מהמחמירים בעולם, אבל שיהיה ברור - אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל".