יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, תקף הערב (חמישי) את ראש הממשלה, יאיר לפיד, ונאומו באו"ם ומסר. "אחרי שממשלת הימין בראשותי הורידה את המדינה הפלסטינית מסדר היום העולמי, אחרי שהבאנו 4 הסכמי שלום היסטוריים עם מדינות ערב שעקפו את הווטו הפלסטיני, לפיד מחזיר את הפלסטינים לקידמת הבמה העולמית ומכניס את ישראל ישר לתוך הבור הפלסטיני. לפיד כבר אמר בעבר שהוא מוכן 'לפנות 90,000 ישראלים כדי להקים מדינה פלסטינית'. עכשיו הוא מתכוון לתת להם מדינת טרור בלב הארץ, מדינה שתאיים על כולנו", אמר בפתח דבריו.

"אז אני מודיע לך לפיד: אני וחבריי לא נאפשר זאת. לא ניתן להקים חמאסטן על גבול כפר סבא, פתח תקווה ונתניה. לא נחזיר את ישראל לאסון אוסלו. לפיד מסכן את עתידנו וקיומנו גם בנושא הפלסטיני וגם בנושא איראן. בזמן שאיראן דוהרת להסכם גרעין שמסכן את עצם קיומה של מדינת ישראל, לפיד לא עושה כלום. במשך יותר משנה הוא נרדם בשמירה. בניגוד אלינו, לפיד לא נלחם נגד איראן בקונגרס האמריקני, בתקשורת האמריקנית, בסנאט האמריקני. הוא לא עשה כלום", הוסיף.

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, מסר: "לפיד נכנע הערב כניעה מבישה לתומכי הטרור מהרשות הפלסטינית, ופגע פגיעה אנושה במעמדה המדיני של ישראל. במקום להתייצב אל מול העולם ולומר בפה מלא - ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, התרפס לפיד בפני שונאי ישראל וויתר בהבל פה על הישגים מדיניים שנתניהו השיג בשנים של עבודה מדינית קשה".

"זו ההכרעה לפניה אנו עומדים בבחירות הקרובות. הכרעה בין ממשלה לאומית יציבה בראשות נתניהו, שתשמור על ארץ ישראל, שתחזק את ההתיישבות ותשמור על הבטחון, לבין ממשלת שמאל חלשה ומסוכנת בראשות לפיד ובתמיכת המשותפת, שתפקיר את ארץ ישראל, תחריב את ההתיישבות ותקים מדינת טרור מסוכנת בלב הארץ", הוסיף.

שגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון: "יאיר לפיד מנהל את מדינת ישראל אך ורק לפי צרכי קמפיין הבחירות שלו ושל מפלגתו. מדינת ישראל זקוקה למנהיג ולא לקמפיינר בתחפושת של ראש ממשלה. הזרקור שהפנה לפיד לנושא  הפלסטיני במקום לאיום האיראני מוכיח שלפיד עוסק רק בקמפיין הבחירות שלו ולא בקידום האינטרסים של מדינת ישראל."

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ אמר בתגובה: "המשמעות של נאום לפיד באו"ם היא חזרה לימי אוסלו הארורים. מילים גבוהות ונעימות לאוזן שעוטפות כניעה מבישה לטרור וחתירה לחלוקת הארץ, מסירת שטחים וגירוש רבבות יהודים מבתיהם. לפיד וגנץ החזירו את הרשות הפלשתינית למרכז השיח והבמה הבינלאומית, הפיחו תקווה במפרשי הלאומיות הפלשתינית ואת התוצאות אזרחי ישראל כבר חשים על בשרם בגלי טרור ובהסלמה מסוכנת ביהודה ושומרון. אלו בחירות קריטיות למדינת ישראל. אם המחנה הלאומי לא יתעורר - ההיסטוריה תחזור על עצמה חלילה ונמצא את עצמנו שוב עם אוטובוסים מתפוצצים וטרור בכל הארץ. אסור לתת לזה לקרות".

ח״כ יואב גלנט: "ללפיד, ראש ממשלת המעבר, אין זכות מוסרית להוביל להקמת מדינה פלשתינית בלב ישראל - בגבול ירושלים, במרחק נגיעה מגוש דן, על שטח הגדול פי 16 מרצועת עזה. ‏הקמת מדינה כזו תהיה אסון לאומי עבור העם היהודי וערעור יסודות הציונות. ‏לפיד, עצור! ‏מדינת ישראל ועתידה חשובה יותר מהקמפיין הפוליטי שלך". 

בשמאל בירכו: "מגיע לך אוסקר"

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, מסרה ברכה את נאומו של לפיד ואמרה: "וואלה יאיר, שכנעת אותי: מגיע לך אוסקר!". השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסוואי פריג', אמר: "‏ראש הממשלה לפיד אמר היום מעל בימת האו"ם את המובן מאליו, השלום הוא הדבר הנכון ביותר לישראלים ולפלסטינים והדרך להגיע אליו עוברת דרך פתרון שתי המדינות. זו האמת, התעלמות ממנה, לא תעלים אותה".
 
השר לביטחון פנים, עמר בר-לב: "נאום מרגש ומרשים של ראש הממשלה מעל בימת האו"ם. כבוד גדול למדינת ישראל, שהוצגה על ידי ראש הממשלה באופן ראוי, תוך עמידה נחושה על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה". שר התפוצות, נחמן שי: "לראש הממשלה היה נאום מצויין באו״ם. בצדק הוא אימץ את חזון שתי המדינות, אין עתיד למדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ללא היפרדות מהפלשתינאים וכינון שתי מדינות לשני עמים המבוסס על בטחון ישראל,ללא פשרות. על זה צריך להאבק בבחירות הבאות ב1.11. מפלגת העבודה תהיה שם ותגשים את דרך רבין".

יו״ר מרצ, זהבה גלאון, מסרה: "נאום היסטורי של ראש הממשלה לפיד - סוף סוף חזון השלום על סדר היום. מרצ תעמוד לשמאלו של לפיד כדי להפוך אותו מחזון למציאות. כדי לשים סוף למעגל הדמים, להפסקת השליטה על מיליוני פלסטינים, ולשנים של כאב ושכול משני הצדדים. שתהא זאת שנת שלום״.

ח"כ מוסי רז: "גאה בראש הממשלה שלנו על שהצהיר מעל במת האו"ם כי ידה של ישראל מושטת לשלום. הוא צריך לצידו מרצ חזקה שתוודא שהוא גם מגבה את מילותיו במעשים, ופועל יום יום לקידום משא ומתן להסדר מדיני. הגיע הזמן לנסות את דרך השלום."

יאיר לפיד באו''ם (צילום: רויטרס)
יאיר לפיד באו''ם (צילום: רויטרס)


כאמור, לפיד הכריז בנאומו במהלך העצרת הכללית השנתית של האו"ם על תמיכתו בפתרון שתי המדינות ובהקמת מדינה פלסטינית: "הסכם עם הפלסטינים שמבוסס על פתרון שתי מדינות לשני עמים הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל".