תם משבר הרמטכ"ל: השופט בדימוס אליקים רובינשטיין יחליף את מני מזוז וישמש זמנית כיו"ר ועדת מינויי בכירים. זאת, לאחר שמינויו של מזוז לראשות הוועדה בוטל אמש בבית המשפט העליון. 

העליון הכריע: מני מזוז לא ימונה לקדנציה מלאה כיו"ר הוועדה למינוי בכירים

כעת המינוי יעבור לממשלה שתדון באישורו של רובינשטיין למשרת יו"ר הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים. השופט רובינשטיין מסר בתגובה למינוי: "רואה את התפקיד כשירות מילואים, ואעשה זאת כאיש מילואים של השירות הציבורי". 

שר הביטחון בני גנץ מסר: "מברך על הסכמתו של שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין לעמוד בראש הוועדה שתדון במינוי הרמטכ״ל. מדובר במשימה שיש לה חשיבות ביטחונית ולאומית ואני בטוח שכבוד השופט רובינשטיין יוביל את התהליך באופן הראוי".

בני גנץ בוועדת חוץ וביטחון על מינוי הרמטכ"ל החדש. צילום: ערוץ הכנסת

את העתירה המקורית נגד מינוי מזוז הגיש ארגון לביא, שטען כי אין לבצע מינוי זה בתקופת ממשלת מעבר. "המינוי אינו סביר, ומהווה ניסיון לקבוע עובדות עבור הממשלה שתקום לאחר הבחירות", נכתב בעתירה, שהתקבלה פה אחד בבית המשפט העליון. 

לדברי השופט סולברג, אף שישנה אפשרות להורות על מינוי קבוע גם בתקופת בחירות, "יש לזכור כי נקודת המוצא בהקשר זה היא הימנעות ככל האפשר מעשיית מינויים, כאשר גם כשנוצר צורך ספציפי במינוי הכרחי, יש להעדיף מינוי זמני, על-פני מינוי קבוע, למעט מקרים חריגים שבחריגים".

"דא עקא, מחוות הדעת שהובאה לפני הממשלה, ומן הטיעונים שנשמעו בכתב ובעל-פה, התברר כי משיבי הממשלה הפכו את החריג לכלל ואת הכלל לחריג, משקבעו כנקודת מוצא, כי אין לסטות ממנגנון המינויים שבהחלטת הממשלה, תוך יִשׂוּם שגוי של הכללים המשפטיים שנקבעו לתקופת בחירות". 

מני מזוז (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)
מני מזוז (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)

כזכור, בניסיון למצוא פשרה בין הצדדים, הציע בית המשפט מתווה שלפיו יבוטל מינויו של מזוז, השופט בדימוס, לכהונת היו"ר למשך שמונה שנים והוא יכהן רק לצורך בחינת מועמדותו של הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל.

בתגובה טענה היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה כי היא מתנגדת לצעד זה, מכיוון "שהדבר יהיה בבחינת פגיעה במדיניות הרוחבית של הממשלה, ופותח פתח לכרסום במעמדם העצמאי והחשוב במיוחד של חברי הוועדה כשומרי סף".