יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, קיבל היום (ראשון) את העתירה שהוגשה על ידי מנכ"ל משרד החוץ והמדינה, בדרישה לחייב את העובדים לשגר את הקלפיות המיועדות להצבעה לחו"ל באמצעות הדואר הדיפלומטי וזאת חרף העיצומים שהוכרזו במשרד. ועד עובדי משרד החוץ חויבו בהחזר הוצאות בסך 20 אלף ש"ח.

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר: ״בעקבות המהלך הכוחני של שר החוץ יאיר לפיד, לאחר החג יוחזרו לתוקף כל העיצומים שהושעו. שר החוץ יאיר לפיד בורח מאחריות לפתרון המשבר שהולך ומעמיק ופוגע בשירות החוץ הישראלי בימים מאתגרים אלו. האחריות להחרפת העיצומים מונחת לפתחו״.

מוקדם יותר היום הגישו ועד העובדים וההסתדרות את תשובתם לעתירה, בה ביקשו עורכי הדין לדחות אותה במלואה, בטענה שרק לבית הדין לעבודה סמכות לדון בנושא. עוד טוענים הם כי מדובר בניסיון ציני לחמוק מדיון בפני בית הדין לעבודה ומפתרון המשבר באמצעות משא ומתן.

ראש הממשלה יאיר לפיד: "אין לי שום עניין להיות בנימין נתניהו" | ראיון מיוחד

בדברי התגובה לעתירה שהוגשה לאחר הודעת העובדים כי לא ישגרו את הקלפיות לנציגויות ישראל בעולם וזאת כחלק מהעיצומים במשרד מזה כשנה, נאמר כי המדובר ב"פעולה לגיטימית במסגרת סכסוך עבודה שהוכרז כדין על ידי ההסתדרות" וכי, "העותרים מנסים לחמוק מדיון בסכסוך עצמו ובחובת קיום המו"מ לפתרון הסכסוך (חובה אותה הם מפרים ביודעין וברגל גסה), ומשכך הם מבקשים להפנות את הדיון לערכאה שאינה עוסקת כלל בסכסוך העבודה וביחסי העבודה, ולמקד את הדיון רק בנושא הקושי ואי הנוחות הנגרם להם בשל העיצומים". נציגי העובדים גם מבהירים כי החובה לפי חוק להבטיח מימוש זכות ההצבעה של 4,300 זכאי הצבעה בחו"ל היא על וועדת הבחירות המרכזית ולא עליהם.

עורכי הדין חנה שניצר, אופיר סובול,  ואורנה נבון-כהן דוחים עוד את טענות מנכ"ל משרד החוץ בעתירה אשר ייחס לעובדיו ביצוע עבירה פלילית במעשיהם, וטוענים כי "אין מלכתחילה עבירה כלשהי על הוראות חוק הבחירות, אלא לכל היותר חוסר נוחות טבעי הנובע מצעדים ארגוניים הננקטים על ידי עובדים במסגרת של סכסוך עבודה שהוכרז כדין". 

לדבריהם, העותרים ביקשו "להלך אימים על העובדים, ולתקוע טריז בינם לבין נציגיהם בהסתדרות ובוועד העובדים" והשתהו בפניה לערכאות, תוך שקיוו כי דרך פעולה זו תרתיע את המשיבים.

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "ערב השנה החדשה אנו חשים עצב רב על כך שראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד ממשיך לפעול באופן חסר תקדים כנגד עובדי משרדו תוך פגיעה משמעותית בדיפלומטיה הישראלית. החלטתו והוראתו לנציגי המדינה, שלא לנהל משא ומתן עם העובדים, תוך שימוש במעמדו כראש הרשות המבצעת, לוקה בחוסר סבירות קיצוני ונגועה בשיקולים לא ענייניים. מהלכים כוחניים לא ירפו את ידינו מלהמשיך ולמלא את חובותינו כלפי העובדים ובני משפחותיהם ומלפעול להצלת שירות החוץ של מדינת ישראל".