במערכת המדינית והביטחונית מעריכים כי גברו הסיכויים לחתימה על הסכם קביעת הגבול הימי־כלכלי עם לבנון כבר בתקופה הקרובה, כשהפערים שנותרו בין הצדדים מוגדרים בישראל כ"קטנים ופתירים".

בכיר אמריקאי לראש ממשלת לבנון: "אם חיזבאללה יפעל - לא נוכל לעצור את ישראל"
בכיר לשעבר בצה"ל מזהיר: ברגע שייחתם הסכם הגרעין, מספר הפיגועים בארץ צפוי לגדול  

בשבוע שעבר נפגש סגן יו"ר הפרלמנט של לבנון אליאס אבו סאאב בניו יורק עם המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, ובלבנון מסרו שלשום כי הם ממתינים להצעה רשמית בכתב מהמתווך, שאמורה להגיע עוד במהלך השבוע. על רקע זה כינס ראש הממשלה יאיר לפיד דיון ביטחוני ערב החג, שעסק גם בתרחישים שבהם לא נחתם הסכם וישראל מתחילה כמתוכנן את השאיבה ממאגר כריש, כאשר ברקע איומי חיזבאללה לפגוע באסדה.

בדיון השתתפה צמרת מערכת הביטחון, כולל שר הביטחון בני גנץ ובכירי המערכת, לצד גורמים נוספים מתום האנרגיה. במהלך הדיון הציג צה"ל את ההערכות שלו לתרחישים שונים שעשויים להתפתח - בהם גם פרובוקציות שונות מצד חיזבאללה ועד תרחשים קיצוניים יותר של הסלמה בעקבות תחילת השאיבה.

תרחישים אלה כאמור נלקחים בחשבון אף שבמערכת הביטחון סבורים כי הסבירות של הסלמה ביטחונית כתוצאה מתחילת השאיבה גם ללא שהושג הסכם אינה גבוהה. חיזבאללה, כך מעריכים בישראל, מבין כי פעולה חריגה ואלימה מצדו עלולה להוביל להסלמה.

ראש הממשלה יאיר לפיד מעל אסדת כריש (צילום: עומר מירון, לע"מ)

כך או כך, ישראל כבר הבהירה כי ללא קשר להתקדמות המשא ומתן, היא מתכוונת לפעול לפי התוכנית ולהתחיל בשאיבה במאגר כריש, שבכל מקרה אינו נמצא בשטח המריבה בין ישראל ללבנון. מאידך, למרות הפערים הקטנים עדיין לא ברור אם ההסכם אכן ייחתם בימים הקרובים, כאשר גם בצד הישראלי ייתכנו עוד קשיים פוליטיים בחתימה על הסכם ערב בחירות.

מתוך תפיסה אסטרטגית, במערכת הביטחון רואים חשיבות גבוהה מאוד לכך שמדינת לבנון תחזיק גם היא מאגר גז פעיל. במצב כזה סבורים בישראל כי מעבר לפוטנציאל בשיפור היציבות הכלכלית וממנה גם הביטחונית, והקטנת התלות באיראן ומקורות האנרגיה שלה, הימצאות של מאגר גז פעיל תרסן בסופו של דבר את פעילות חיזבאללה במדינת הארזים.

זאת מתוך הבנה שכל פגיעה בנכסים חיוניים לישראל במתקפת טרור, ובהם גם מאגרי הגז שעליהם מאיימת חיזבאללה, תיתקל בתגובת נגד בפגיעה דומה בנכסים לבנונים. כלומר, ברגע שבידי לבנון יהיה מאגר גז שחיוני מאוד לכלכלה הגוססת שלה, תיווצר משוואה חדשה שבכוחה להקטין ולרסן כוונות טרור של חיזבאללה כלפי ישראל.