אחד השמות הבולטים ביותר במערכת הבחירות הנוכחית הוא לא אחר מאשר איתמר בן גביר, וזאת גם הסיבה שפרופ' אריה אלדד בחר בו לאיש השנה שלו. בשיחה עם ניסים משעל במסגרת משדר סיכום השנה של 103fm, הסביר אלדד כיצד הוא רואה את הדרך אותה עשה חבר הכנסת מנעוריו ועד היום.

ח"כ בן גביר טוען: "לפיד מפציר בקרב גורמים דיפלומטיים לפעול נגד ממשלת הימין"

תחילה הודה פרופ' אלדד כי "זה מוזר לי לבחור בו כי זה נשמע כאילו מחמאה 'איש השנה', ובן גביר היה אחד מהאנשים הבודדים שלא דיברתי איתו בכנסת כשהיינו יחד. הוא היה עוזר פרלמנטרי של מיכאל בן ארי והייתי מאוד מסוכסך עם איתמר בן גביר, הוא תבע אותי וכו'. אבל אני חושב שהשנה הזו הוא הצליח להשתחרר מהמעטפת של עוצמה יהודית האידיאולוגית ופרץ לכמעט למרכז הקונצנזוס הישראלי".

איתמר בן גביר בתיכון בליך

"הוא ימין ובוודאי ימין לרבים אחרים בימין הישראלי, אבל יש לו כמה תכונות שאפשרו את הדבר הזה", התייחס אלדד לזינוקו במפה הפוליטית, והסביר: "יש לו חיוך יפה, הוא עובר מסך, מספק סחורה לתקשורת, נותן כותרות. בדברים שהוא אומר לא מעורר מיד אנטגוניזם כזה שגורם לאנשים לסגור לו את הקו ולהפסיק לראיין אותו - זה בונה לו תשתית תקשורתית חשובה מאוד. המנדטים שהוא מקבל בסקרים זה סוג של הערכה ציבורית למי שאומר ומתכוון למה שהוא אומר בניגוד לרוב שאר הפוליטיקאים שאכזבו את הציבור".

אם לפני כמה שנים היה נראה שמדובר בתסריט עם אפס סיכויי התממשות, במערכת הבחירות הנוכחית נדמה שחבר הכנסת איתמר בן גביר הוא אחד מהאנשים המשפיעים ביותר. "הוא עשה תפנית, אצלו להערכתי, יש תזוזה איטית לכיוון מרכז בניסוחים אבל אין פה מהפך, הוא לא הפך להיות איש שמאל, מי שמתנגד להחלת ריבונות מלאה ביו"ש. הוא גם לא עמד במבחן של מי שנכנס כבר לקואליציה ונאלץ לוותר על רוב עמדותיו, בניגוד להרבה אנשים באידאולוגיה של הימין שמבחינת הציבור הימין בגדו בעקרונותיהם וישבו עם רע"ם. הוא היה, יחד עם סמוטריץ', מי שהצליח לטרפד את הליכת נתניהו למהלך הזה", טען פרופ' אלדד.

לגבי הטענות של בן גביר שהוא לא ממשיכו של כהנא, אמר אלדד: "כשאתה בן 20 אתה יכול להעמיד לך דמות גיבור אחת, ובגיל 40 אתה מבין שהאיש לא היה כזה גיבור. אני מאמין לו כשהוא אומר שגולדשטיין לא גיבור". עם זאת, הודה: "אני לא יודע להעריך לגמרי כמה מהאידיאליים של כהנא הוא באמת עזב. אני חושב שהציבור מעריך את העניין שהאיש אידיאולוג ודבק באידאולוגיה שלו עם האבולוציה, ולכן הם מתגמלים אותו, לפחות בסקרים. הוא הפך להיות בלי ספק מבחור צעיר וקיצוני לגורם כמעט מרכזי מבחינת החשיבות שלו בפוליטיקה הישראלית".

באשר להתמודדותו בממשלה כשבנימין נתניהו עומד בראשה, הבהיר אלדד: "הניחוש שלי שבן גביר ידע להיות מספיק גמיש כדי לא להתפטר מיד כשהוא נלחץ. הוא יחכה למשבר עקרוני, לא ניסוחי או סמנטי, אלא למשהו שהוא עקרוני בחשיבותו ושם יכול להיות המשבר הפוליטי שלו. הייתי איתם ב־2013 ולא עברנו את אחוז החסימה, מאוד חששתי מהחבורה הזו שהיו צועקים 'מוות לערבים'".

לטענת אלדד, "ראיתי אז שהוא יודע לשלוט בציבור שלו, זה דבר שאפשר היה לומר גם לפני 10 שנים, אני מקווה שהוא נכון גם היום".

עריכה: שני רומנו