גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) אמר היום (ראשון) כי האמירה של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, לפיה הוא לא יכבד החלטה של ראש ממשלה מכהן, היא "אמירה מסוכנת וקריאת תגר לדמוקרטיה הישראלית". איזנקוט התייחס במסגרת כנס בחירות 2022 - חולקים באחריות, שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף עם בית יגאל אלון באוניברסיטת תל אביב לדבריו של נתניהו, שנאמרו בהקשר של המשא ומתן עם לבנון על הגבול הימי.

נתניהו: "לפיד נכנע באופן מביש לנסראללה"; רה"מ הגיב: "מסייע לחזבאללה"

איזנקוט אמר כי יו"ר אופוזיציה שלא יכבד החלטה של ראש ממשלה מכהן זה "דבר שאינו  לא מתקבל על הדעת", והוסיף: "בשיטה הדמוקרטית שלנו יש רציפות וכיבוד קבלת החלטות בעיקר במישור הבינלאומי. אנו צריכים להקפיד מאוד על הריבונות שלנו אבל אם היו שואלים אותי בשנה ה-75 שלנו איזה מושג הייתי מכניס, הייתי מוסיף את המושג נכסיות. זה לשתף את הידע הישראלי במרחב שבו אנו חיים. צריך להקפיד על ריבונות אך אם יש אפשרות ליצור מכנה משותף ושיתוף פעולה שאולי ימנע בעתיד הידרדרות אזרחית זה צעד נכון. האמירה של יו"ר האופוזיציה שלא יכבד החלטה של ראש ממשלה מכהן זו אמירה מסוכנת וקריאת תיגר לדמוקרטיה הישראלית".

לאחר מכן נשאל איך הוא מתייחס להמשך הפעילות בצפון השומרון, ולדבריו של יואב גלנט שאמר כי "אנחנו עלולים להגיע למצב שנצטרך לכבוש את צפון השומרון ולטהר אותו מגידולי פרא טרוריסטים". איזנקוט השיב  כי "לצה"ל יש חופש פעולה מלא, יש יכולת מופלאה של שב"כ וצה"ל. כיבוש מחדש לא נדרש. אפשר להישאר בשטח כדי להשיג שליטה טובה יותר. הדיבורים על חוק ההתנתקות. להחזיר את ההתיישבות לרצועת עזה זו טעות".

עוד אמר, כי "הבסיס להכל זה האחריות של צה"ל על המעטפת ובכל מטר רבוע ביו"ש שמאפשר כניסה וסיכול. במציאות שנוצרה בהעדר אסטרטגיה ישראלית ולמעשה נותנים למהלך הטבעי של החיים לעבוד יש מציאות שבה הרשות נחלשה מאוד והחמאס והג'יהאד התחזקו מאוד. בעוד שהימין מוביל למדינה דו לאומית שזו מציאות קשה למדינת ישראל, די לחשוב על הערים המעורבות. האמירות מי"ור יש עתיד לשתי מדינות נראות לי נטולות הקשר במציאות.

אנו רוצים למנוע מדינה דו לאומית, לצמצם את הסכסוך הישראלי פלסטיני ולחזק את ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית שוויונית. בשלב הראשון סוגרים פרצות ביו"ש, בונים כלכלה פלסטינית באמצעות מדינות המפרץ, מאפשרים להם להביא מימון לבניית בתי חולים, חיזוק מנגנוני הביטחון שלהם ולבנות עצמאות אנרגטית. כל זה כדי ליצור מציאות שביום מן הימים תהיה לידינו ישות שתחיה לצידנו בביטחון. התנאי להכל זה העוצמה של צה"ל כי אחרת לא תהיה תקומה במרחב. לצד העוצמה של צה"ל צריך לנסות לצמצם את הסכסוך וליצור תקווה לשני העמים".

את הכנס בהשתתפות כ-1,200 תלמידות ותלמידי מכינות מכל רחבי הארץ פתח האלוף (במיל') ח"כ יואב גלנט, שאמר כי "מאחר ואין נוכחות אזרחית וצבאית בצפון השומרון, הצבא מגיע לעתים יותר רחוקות. בהיבט הצבאי, כשאתה לא מטפל בבעיה עם מזמרה, אתה צריך לבוא עם מכסחת דשא, כשזה לא עובד עם מכסחת דשא אתה צריך לבוא עם בולדוזר. אנחנו עלולים להגיע למצב שנצטרך לכבוש את השטח ולטהר אותו מגידולי פרא טרוריסטים".

עוד אמר, כי "בתקופתי כשר הבינוי והשיכון שמרנו על המחירים, בלמנו את העלייה. הספסר מספר 1 במדינת ישראל הוא מנהל מקרקעי ישראל, שזה למעשה מדינת ישראל. המנהל רוצה הכנסות נוספות ולכן צריך להגביל אותו ואת הכנסותיו. אף אחד לא עוזב את מדינת ישראל בגלל חמאס או חיזבאללה, אלא בגלל שלא יעמדו בנטל ולא יוכלו לקנות דירה. מוצר יסוד הוא קרקע מתוכננת, וזה דבר שהמדינה צריכה למכור בזול". 
"למה להחליף את היועצת המשפטית לממשלה אם היא מאפשרת לממשלה לעשות כל מה שהיא רוצה כולל ללכת נגד עמדת בית המשפט? אין ספק שמערכת המשפט פלשה ברגל גסה לתוך תחומים לא לה בדור האחרון. מערכת המשפט היא אבן יסוד ברשויות המדינה וצריך להחזיר אותה לתחומיה". 

גם יו"ר מרצ זהבה גלאון התארחה בכנס ואמרה כי "חזון שתי המדינות צריך להפוך מחלום למציאות וזה תלוי באומץ מנהיגותי מהצד שלנו. לפיד צריך להיפגש עם אבו מאזן לא רק לצרכי הרגעת המציאות המדרדרת בשטחים, אלא כדי לפתוח בדיאלוג מולו כפרטנר פוליטי. מיליוני ישראלים מחכים לאופק מדיני זה מה שיביא לביטחון ארוך טווח לישראל".

זהבה גלאון (צילום: אבשלום ששוני)
זהבה גלאון (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף תקפה את גלנט ואמרה: "כשאומר גלנט: 'ניכנס, נכבוש, נצא'. עוד דם? איזה מסר הוא מעביר לנוער כאן? יש שמאל בישראל. יש 61 עם מרצ, כשמרצ גדולה וחזקה. גלנט, מה עשית כשר שיכון בשביל הצעירים כאן? אני תומכת בהסדר מדיני, בסיום הכיבוש, בכלכלה צודקת. יש לנו מדינה נהדרת. צריך להיאבק ביוקר המחייה. צריך לתת לא רק למי שיש לו. ראינו שזה מזמן לא מצליח".

עוד הוסיפה, כי "גם מבחינת ריסוק מוסדות השלטון לא מדובר על שוליים. סמוטריץ' ובן גביר רוצים עליונות יהודית. יש גם ערבים במדינת ישראל. הם לא אוויר, ולא הולכים להתאדות. מי שלא רוצה את בן גביר, צריך להצביע לממשלה של הגוש הדמוקרטי. אני לא פוסלת את המפלגות החרדיות, ולא אתנגד לממשלה עמם. 'העברת שוחד', לכאורה, בלי מקצועות ליבה, זה לא בא בחשבון. אני מבינה שלא אוכל לצאת עם כל תאוותי בידי. בסוגיות דת ומדינה נצטרך לשמור על הסטטוס-קוו כדי להרכיב ממשלה". 

ח"כ גלעד קריב, יו"ר ועדת חוקה, (העבודה), התראיין גם הוא ואמר כי  "יש רוב ברור בעד נישואין אזרחיים, בעד תחבורה ציבורית בשבת, נגד המונופול של הרבנות הראשית. אם יש כשל שוק במדינת ישראל, זה בעניין הזה. המערכת הפוליטית שלנו מעוותת את רצון הרוב בענייני דת ומדינה. זה משום שנותנים למפלגות החרדיות דה-פקטו זכות ווטו, אני מציע משאל עם בענייני דת ומדינה. בממשלה הזו , לצערי, בממשלה הנוכחית 'יש עתיד' נתנו זכות ווטו בענייני דת ומדינה. הדבר הזה נגמר. ולכן, התחייבנו אתמול ואני חוזר על כך היום, הרכבת הקלה בגוש דן תפעל בשבת".

ח"כ קריב התייחס ליו"ר ש"ס אריה דרעי, ואמר כי  "בעיניי, אדם שהורשע בפלילים וישב בכלא ואז חזר ועבר עבירות על החוק ונאלץ להתפטר מהכנסת כי הורשע פעם נוספת בעסקת טיעון, אדם כזה לא ראוי לכהן בתפקיד ציבורי".

במהלך הכנס השיבו תלמידות ותלמידי המכינות לסקר אונליין, ומתוצאותיו עולה: 51% התנגדו לפתרון שתי המדינות, לעומת 31% שתמכו בו ועוד 18% שהשיבו כי אינם יודעים. על השאלה האם הם תומכים במתן אותן זכויות לבני זוג להט"בים, השיבו  90% כי הם תומכים, לעומת 7% מתנגדים. 86% מהמכיניסטים תמכו בהחלטת שרת התחבורה מיכאלי להפעיל את הרכבת בשבת בגוש דן.