האלוף (במיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, התראיין היום (ראשון) בתוכניתם של דידי הררי וגיא פלג ב-103FM, והתייחס להסכם המתגבש מול ממשלת לבנון על הגבול הימי בין המדינות.

"אסדת כריש תפעל כרגיל - חיזבאללה הכניס אותה לוויכוח"
בישראל נערכים לחתימה על ההסכם הימי: "האינטרסים שלנו נשמרים במלואם"

"אני מכיר את הנושא הזה היטב כבר 22 שנה. אני זה שניהלתי את המו"מ עם האו"ם שייצג את לבנון על הגבול בין ישראל ללבנון בשנת 2000", אמר בפתח הריאיון אלוף (במיל') איילנד, "סיכמנו את הגבול היבשתי, התחלנו מו"מ על הגבול הימי, הפערים היו גדולים והסכמנו לא להסכים".

"כל נושא של המים מתחלק לשני חלקים - טריטוריאליים שמעמדם אכן כמו מעמד של אדמה, הם חלק ממדינת ישראל, ומים כלכליים שכל מה שיש הבהם זה זכויות מסוימות של מדינה אחת לנצל אתה משאבים שקיימים שם אבל כל העולם יכול לשוט בהם ולשים גם צינורות גז ואין לנו שום מעמד ריבוני במים הכלכליים", הוסיף.

אסדת כריש (צילום: מרק ישראל סלם)
אסדת כריש (צילום: מרק ישראל סלם)

"אם אנחנו באמת משנים את הגבול של המים הכלכליים זה לא נוגע לעניין הטריטוריאלי", ציין איילנד, "יש בכל אופן משהו של אמת בטענת הליכוד - הקו הזה אפשר לחלק את הקו המוסכם בנינו לבין לבנון אם זה אכן קו ישר אחד, זה לא משנה מה הזווית שלו. ב-12 מייל הראשונים הוא חלק מהמים הטריטוריאליים, אם ב-12 המייל הראשונים שנכון להיום ישראל מתייחסת לקו מסוים והוא מסומן במצופים צהובים, וישראל מוכנה לשנות את הקו הזה, הרי לפחות במשתמע זה שינוי של משהו שישראל הגדירה אותו כמדינת ישראל ועכשיו היא משנה אותו".

לאחר מכן אמר כי "אם אני מבין נכון, והדברים לא פורסמו, נדמה לי שישראל התעקשה מסיבות ביטחוניות שה-12 מייל הראשונים יישארו על בסיס הקו הקיים, ורק אחריהם יהיה מעין זיגזג כזה ונעבור לקו אחר שהוא מתון יותר. אם זה כן, אז אין שום בסיס לאיזו טענה על מים טריטוריאליים".

"בין היתר ישראל לא התעסקה בנושא הזה בנחישות הנדרשת, לא קשור לאיום, גם הממשלה הנוכחית לא ניצלה מספיק הזדמנויות שהיו לה", אמר איילנד, "מה שקורה כרגע זה שישראל בעצם רצתה את ההסכם הזה ומי שהתנגד לו במשך שבע שנים נחרצות זה נסראללה. למה? כי מבחינתו הוא הבין לפני שבע שנים הוא בנה את הסיפור שישראל גונבת את אוצרות הגז של לבנון ולכן זה טיעון פטריוטי שחיזבאללה יגן על האינטרסים הלבנונים. עכשיו, מבחינתו ברגע שיש הסכם ולא משנה מהו, זה שומט את השטיח מתחת לרגליו כי הטיעון הזה עליו הוא בנה את האפשרות למלחמה הבאה. מבחינת ישראל ההסכם הזה הוא הישג חשוב".

לסיום ציין איילנד כי "אין פה בעיה של פשרה ישראלית, מי שהתנגד, מי שכל פעם שהגיעו לנקודה עשה צעד אחורנית זו ממשלת לבנון. ישראל לא שינתה פה שום דבר. יש פה רציפות ישראלית ואין פה שום ויתור, שום כניעה ושום ויתור על נכס ישראל. הסכם מאוד טוב לישראל וצריך לברך עליו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM