ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, תקף השבוע את ראש הממשלה, יאיר לפיד, על רקע המגעים להסכם שהספיקו להתפוצץ בין ישראל ולבנון בסוגיית הגבול הימי. לדבריו: "ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו". אלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, התייחס היום (שישי) לנושא בשיחתו עם גיא פלג ברדיו 103FM: "ההתבטאות הזו חסרת אחריות וסכנה לביטחון המדינה". 

לפיד נכנע לנסראללה? מאחורי הקלעים של נאומי נתניהו | בן כספית
מומחה לארה"ב על משבר הגבול הימי: "האמריקאים מאוד לא מרוצים מהדחייה של לפיד"

"אני משוכנע שהטיעון הפוליטי לא נכון", אמר גלעד. "זו סוגיה קלאסית של ביטחון לאומי, לייצר ביטחון למרות שהמציאות קשה. ההסכם לא יפתור את נוכחות חיזבאללה, אבל הוא יכול לאפשר לנו להרחיב הפקה של גז, משאב לאומי ברמה עולמית, תורם לעושר הלאומי, מייצר ביטחון ומונע עימות מיותר. אני משוכנע שהשיקולים פה, ואני לא מדבר בשם אף אחד, הם נטו ביטחון לאומי והגנה על המדינה".

גלעד התייחס לתחילת המגעים בין לבנון לישראל לגבי ההסכם: "הגיעה האסדה, שגוררים אותה בים התיכון ארבעה וחצי חודשים, וכמו כל דבר - מתעוררים ברגע האחרון. האסדה הגיעה והיא מחוברת לאפשרות להפקת גז, זה אחד הניסים הגדולים שקרו לישראל. זה הרבה ידע וחוכמה, והתוצאה מדהימה, במיוחד בולטת במשבר האנרגיה העולמי. ברגע שהגיע הגז היו איומים והשאלה איך אתה פותר את זה. למדינה כמו ישראל אסור לעולם להיכנס למלחמת ברירה, אלא רק למלחמת אין ברירה".

הוא המשיך: "היום יש בחיזבאללה שלוחה נוראית של איראן, אולי אפילו 200 אלף, ועל פי פרסומים שלאחרונה יצאו, הם גם מתקדמים לפיתוח טילים מדויקים. ישראל יכולה להתגונן? בוודאי, יש לה עוצמה צבאית? בוודאי, אבל מה המחיר? תמיד אתה צריך לחשב מה העלות תועלת. אם אתה יכול לפתור בעיה על ידי מו"מ - עדיף".

על אמירותיו של נתניהו גלעד אמר כי "זו סכנה לביטחון המדינה. מדוע? כי מה זאת אומרת שהוא לא יכבד הסכם? זו אמירה חסרת כיסוי, אם יהיה הסכם בחסות ארה"ב ונניח שהוא ראש הממשלה, הסכם זה דבר מחייב - הוא יפר אותו? מה פתאום. התבטאות כזו היא חסרת אחריות.

ספינת קידוח במאגר הגז כריש (צילום: רויטרס)
ספינת קידוח במאגר הגז כריש (צילום: רויטרס)

עוד התייחס גלעד לאזהרות של ביידן בנוגע למלחמה גריעינית: "לא נבהלתי. אני סבור כך מזה תקופה שפוטין, יש לו רקורד שהוא ממלא אחר הבטחותיו, ויש לו קו רציף. אני חושב שביידן רציני מאוד ומשקף מודיעין איכותי. מה שנשיא ארה"ב משקף זה כנראה מודיעין איכותי ברמה גבוהה מאוד, ואני חושב שהוא מתאר נכון את המצב, מה עוד שמתברר שלרוסיה יש גם נשק גרעיני טקטי".

הוא הסביר: "כלומר, הוא יכול להשתמש כמשנה מצב, צריך לקחת את האזהרה הזו מאוד ברצינות. מה ניתן לעשות? להעביר בשם ארה"ב או נאט"ו לרוסיה שהיא תחצה קו אדום. תחשוב על העולם אחרי שימוש כזה, כל מדינה תוכל להשתמש, איראן בוודאי תשמח מאוד. זאת אחת ההכרזות המדיניות החשובות ביותר בשנים האחרונות, משקפת חשש אמת שמתבסס כנראה על מודיעין איכותי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm