על רקע המבוי הסתום במשא ומתן על תיחום הגבול הימי בין ישראל ולבנון, דיווח היום (שבת) עיתון "אל-אח'באר", המזוהה עם חיזבאללה, כי סגן יו"ר הפרלמנט, אליאס בו סעב, קיבל מהמתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, את ההערות של ישראל על התיקונים ששלחה לבנון לטיוטת ההסכם שהציעה ארה"ב. על פי הדיווח, האווירה בביירות לא רמזה כי קיימים מכשולים גדולים בדרך להסכם.

דיווח: אלו ההערות הלבנוניות על הסכם הגבול הימי עם ישראל 
לפני היתרונות האסטרטגיים: כמה עובדות שיקלקלו את הנרטיב של "לבנון מאה - ישראל אפס" | אלון בן דוד 
"החלופה להסכם עם ישראל - מלחמה": בלבנון מגיבים לדחייה של לפיד

בתוך כך, דווח כי בעוד שיושב ראש הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי הבהיר כי הוא "אינו מודאג מהדחייה הישראלית הקשורה לבחירות", הנשיא, מישל עאון, מסר כי "לבנון ניצבת על קרקע יציבה" וכי התגובה למכתב האחרון של המתווך האמריקאי "תהיה ברורה ובקרוב מאוד". בינתיים, השייח' מוחמד יזבק, הודיע כי "לא תהיה הפקת נפט מכריש, לפני שיושגו הדרישות הלבנוניות". גורם  נוסף מסר כי לבנון אינה מודאגת מהאיומים מצד המנהיגים המדיניים והצבאיים של ישראל, וכי המשוואה ברורה ופשוטה - היציבות התגיע במידה ולבנון תקבל את מלוא זכויותיה".

אסדת כריש (צילום: מרק ישראל סלם)
אסדת כריש (צילום: מרק ישראל סלם)

כמו כן, אותו גורם גם התייחס למאמצים האמריקאים על מנת לגבש נוסחים שונים של הסעיפים השונים, והדגיש כי "כל ניסיון חדש להפיל את התיקונים של לבנון יידחה, במיוחד הסוגיות הקשורות לקו המצופים, שכן לבנון מתעקשת שלקו זה אין מעמד חוקי, לא עכשיו ולא מאוחר יוצר. מה שקורה הוא תיחום הגבולות הכלכליים ולא הגבולות היבשתיים בין שני הצדדים, וללבנון יש את הזכות המלאה לעבוד בשדא קאנא ללא להמתין לאישור האויב".

במקביל, לאל אח'באר נודע ממקורות בולטים כי הצרפתים, האחראים על חברת "טוטאל אנרג'י", העבירו מסר באמצעות ראש הממשלה נג'יב מיקאטי ש"ישראל לא מתכוונת להסלים את המצב". המקורות הצהירו כי "האמריקנים עומדים מאחורי העמדה הישראלית, במיוחד בנקודה הקשורה לפיצוי הכספי. ארה"ב עומדת מאחורי רעיון הפיצויים כדי לסייע לממשלתו של לפיד להתמודד בקמפיין בתוך ישראל", תוך שהם מדגישים כי "התעקשות על המילה פיצוי מטרתה להציג כאילו ישראל הצליחה לחלץ הכרה לבנונית לגבי זכותה בשדה קאנא".

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אליאס בו סעב, ביום חמישי האחרון להמשך המשא ומתן בעניין תיחום הגבול הימי והדחייה של ראש הממשלה לתיקונים השגישה לבנון, והצהיר כי "90% מההסכם כבר הושלם, אך 10% הנותרים, משאירים אותנו בנקודה קריטית". במקביל, נשיא לבנון, מישל עאון, הדגיש כי "דברינו סוגרים את הדלת לפרשנויות שאינן עולות בקנה אחד עם הדרישות המדיניות שלנו".

שר החוץ הלבנוני לשעבר, ג'ובראן באסיל, העומד בראש המפלגה הנוצרית "הזרם הלאומי-החופשי", המקורבת לחיזבאללה, הצהיר כי "החלופה להסכם תיחום הגבול הימי עם ישראל היא מלחמה", כך דווח באתר "לבנון 24". כמו כן, רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המקורבת לארגון חיזבאללה, ציטטה את הנשיא הלבנוני שאמר כי "הערותיה של לבנון בנוגע להצהרה האמריקאית כוללת את זכיותיה באזור הכלכלי הבלעדי שלה".