הישורת האחרונה: טרם הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני וישיבת הממשלה המיוחדת שתתכנס בצהריים, הבהירה היום (רביעי) המדינה בתשובתה לעתירת "ארגון לביא" לבג"ץ, כי ההסכם עם לבנון לא יאושר היום. נוכח סדר היום המעודכן, ולאחר שהמדינה הבהירה כי בשונה מההודעה הרשמית אתמול, ההסכם עם לבנון לא יובא היום להצבעה בממשלה, דחה השופט דוד מינץ את הבקשה לצו ביניים.

במקביל לנוסח ההסכם הימי עם לבנון: ישראל תקבל מכתב ערבויות מארה"ב
נתניהו בביקורת על הסכם הגבול הימי: "כניעה היסטורית - מכירת חיסול של לפיד"

"החלטת הממשלה שתתקבל היום אינה בגדר סוף פסוק, אלא רק התנעת הליך אישור ההסכם, ובכל מקרה, הממשלה אמורה להידרש בהמשך פעם נוספת להסכם", נמסר בהודעת המדינה לבג"ץ, "הממשלה רשאית לקבוע, כי בשל חשיבותה תוגש אמנה בין-לאומית גם לאישור הכנסת. בהתאם להחלטת הממשלה שתתקבל בעניין זה, יובא ההסכם בפני הכנסת".

בתוך כך, ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) התכנסה בשעה 11:00 לדון בהסכם ובשעה 13:30 תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת. בפתח ישיבת הממשלה יציג ראש הממשלה יאיר לפיד את פרטי ההסכם, ולאחר מכן יתקיים דיון באופן הבאת ההסכם בפני הכנסת.

ראש הממשלה יאיר לפיד בעת הבאת ההסכם עם לבנון לממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בעת הבאת ההסכם עם לבנון לממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

בתוך כך, לאחר פנייה שהגיעה ממזכירות הממשלה, החליט יושב-ראש הכנסת ח״כ מיקי לוי לאפשר את הנחת הסכם תיחום הגבול הימי הצפוני בין ישראל ללבנון במליאת הכנסת, בכפוף להחלטת הממשלה. הנחת ההסכם תאפשר לחברי הכנסת לעיין בפרטיו בהקדם האפשרי מיד לאחר הדיון שייערך בממשלה.

לצד זאת, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קבעה כי ראוי להביא את הסכם הגבול הימי עם לבנון להצבעה בכנסת, אך אין מניעה משפטית להסתפק בהנחתו על שולחנה.

גלי בהרב מיארה (צילום: אבשלום ששוני)
גלי בהרב מיארה (צילום: אבשלום ששוני)

אתמול, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את ראש הממשלה יאיר לפיד על ההסכם ההיסטורי עם לבנון על הגבול הימי, במהלך השיחה ביידן אמר לראש הממשלה הישראלי: "אתה עושה היסטוריה".

רה"מ לפיד הודה לנשיא ביידן על מנהיגותו ועל התיווך האמריקאי במו"מ הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי, וכן הביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, על עשייתו המאומצת והאפקטיבית.