"לא רק ביזנס": שגריר ישראל באיחוד האמירויות מסכם שנה בתפקיד

אמיר חייק מדבר על ההתאקלמות במדינה המוסלמית, על ההזדמנויות הכלכליות האדירות ושיתופי הפעולה שנרקמו, ועל תחושת השליחות: "כשהגשתי את כתב האמנה וניגנו פה את 'התקווה', לא יודע איך נשארתי עומד"

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ) | צילום:

שגריר ישראל לאיחוד האמירויות, אמיר חייק, נמרץ מתמיד בימים אלו, על רקע חגיגות השנתיים לחתימת הסכמי אברהם ההיסטוריים, שבמסגרתם כוננה ישראל יחסים דיפלומטיים עם איחוד האמירויות ובחריין. זמן לא רב אחר כך הצטרפו להסכמים מרוקו וסודאן. מעבר לנורמליזציה חסרת התקדים עם מדינות מוסלמיות, הניבו ההסכמים שיתופי פעולה פוריים עם מדינות המפרץ העשירות. חייק עצמו הגיע לאמירויות לפני כשנה, כשבמשרדו שני עובדים בלבד מטעם משרד החוץ. באוגוסט האחרון נפתח המבנה החדש של השגרירות הישראלית באיחוד האמירויות, שכיום כבר מאכלס צוות מלא. מעבר לפעילות דיפלומטית ועסקית, במקום צפויים להיערך אירועי תרבות בנוכחות סופרים, משוררים ואמנים ועוד.

חייק, 58, הוא במקור תעשיין ששימש בין היתר יו"ר איגוד המלונות הישראלי, מנכ"ל מכון הייצוא ואיגוד התעשיינים, כמו גם מנכ"ל משרד הכלכלה. באבו דאבי הוא התקבל בחום רב. "למרות שהיחסים הדיפלומטיים הם חדשים, מדינות המפרץ אינן ארץ לא נודעת עבורי", הוא אומר. "בתפקידיי הקודמים ביקרתי במדינות ערב והמפרץ, לפני שהיחסים היו גלויים. לישראל הייתה נציגות חצי רשמית בעומאן ובקטאר. אני לא חדש, לא בעולם הכלכלי ולא במסדרונות השלטון".

שמעתי את שייח' מוחמד אומר בפורום הכלכלי העולמי שהוא חולם על היום שבו חבית הנפט האחרונה תעזוב את נמל אבו דאבי וחשבתי לעצמי: על מה הוא מדבר? ואז ראיתי על מה הוא מדבר. הוא בונה את הכלכלה ליום שאחרי הנפט. ופה מגיע המקום של הישראלים. אנחנו מביאים 'כלכלת אימפקט': טכנולוגיות מים, אנרגיה סולארית, אגריטק, מכשור רפואי וטכנולוגיות חינוך, מוצר מוערך פה. אלה נושאים תשתיתיים עם השפעות רוחב עצומות. אשתי היא חוקרת חדשנות. היא ייעצה לי ואמרה שחייבים להקים קרן מחקר ופיתוח משותפת לשתי המדינות. דיברתי על זה עם ראש הממשלה לפיד, והוא דחף את זה קדימה. אנחנו גייסנו 50 מיליון דולר, ואיחוד האמירויות גייסו 50 מיליון. בקרוב הקרן תיכנס לפעולה".

הסכמי אברהם, ספטמבר 2020
הסכמי אברהם, ספטמבר 2020 | צילום: Alex Wong, GettyImages

כ־450 אלף ישראלים כבר ביקרו פה. מטבע הדברים, הרבה פחות תושבי האמירויות ביקרו בארץ, כי יש כאן רק 1.5 מיליון אזרחים מתוך 10 מיליון בני אדם המתגוררים פה. ישראל גם הייתה סגורה לתיירים זמן רב בתקופת הקורונה בזמן שהאמירויות נשארו פתוחות. אנחנו יוזמים ועובדים כדי לעמוד באתגר הזה של תיירות מהאמירויות בארץ. גם לתיירים שומרי מצוות יש אופציות מעולות פה. נפתחו שלושה בתי חב"ד, ובהם פעילות ענפה: בדובאי, באבו דאבי ובראס אל־חיימה. יש פה אפשרויות לאכול אוכל כשר, גם במלונות וגם במסעדות, וזה ילך ויתרחב. לאחרונה נפתחה מסעדה כשרה באבו דאבי, בדובאי יש כבר כמה מסעדות כשרות, ובסוכות אפילו הכשירו מלון שלם בדובאי עבור קבוצה של תיירים דתיים ובנו להם סוכה גדולה".

חיבור קווי רכבות המשא של סעודיה וירדן לרכבת ישראל נמצא בתכנון, ויש לו השלכות רוחב אדירות. אבל למה רק רכבות? למה לא כבישים מהירים? את רבת עמון רואים מירושלים, כמה זה רחוק מתל אביב? אני מסביר שוב ושוב לכל הישראלים שיש חמש סיבות מעולות לעשות עסקים באמירויות: תשתיות מדהימות למחקר ופיתוח, זרימת הון, חומרי גלם במחירי רצפה, הון אנושי מכל הסוגים שאפשר לבקש, והאמירויות הן קרש קפיצה לשוקי ענק חדשים. הוצאנו לפני כמה חודשים קול קורא לחברות ישראליות להשקיע יחד עם חברות מהאמירויות באפריקה, וזאת רק ההתחלה. הרכבת עזבה את התחנה, ואני קורא לכל איש עסקים ישראלי לעלות עליה לפני שיפספס".

תגיות:
איחוד האמירויות
/
הסכמי אברהם
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף