דבריו של שר החוץ האוקראיני, לפיו מדינתו תגיש בקשה רשמית לסיוע צבאי מישראל, עוררו פעם נוספת את השאלה - האם ישראל אכן תסייע באמצעות כלים צבאיים, או שמא תמשיך במדיניותה הנוכחית. שר הביטחון בני גנץ נפגש היום (רביעי) עם שגרירי האיחוד האירופי בישראל, בהובלת שגריר האיחוד האירופי בישראל דימיטר טזאנצ'ב. הפגישה, בה השתתפו בין היתר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון דרור שלום והמזכיר הצבאי לשר הביטחון תא״ל יקי דולף, התקיימה בקריה בתל אביב.

שגריר אוקראינה בישראל ל"מעריב": "מאוכזבים מגנץ, לא נקיים איתו שיח"
גורמים אמריקאים טוענים: משמרות המהפכה נמצאות באוקראינה ומדריכות את הרוסים
למרות ההכחשות: איראן הבטיחה לספק לרוסיה טילים ומל"טים מתאבדים

במהלך הפגישה, גנץ הדגיש כי "ישראל תומכת ועומדת לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב – זה דבר שאמרנו ואנחנו חוזרים ואומרים. ישראל מנהלת מדיניות של תמיכה באוקראינה על ידי תמיכה הומניטארית, ואספקה של מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי. בימים אלו, אני מתכוון לאשר חבילה נוספת, כפי שעשינו בעבר". הוא התייחס לדברי הבכיר האוקראיני, וציין: "אני מבקש להדגיש שישראל לא תעביר מערכות נשק לאוקראינה ממגוון שיקולים אופרטיביים. אנחנו נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו, כפי שעשינו עד כה".

"במסגרת הרחבת הסיוע ואספקת הציוד מציל החיים, פנינו, לאחר שיח עם נציגים מאוקראינה לקבלת נתונים שיאפשרו לנו לסייע בבניית ואספקת מערכת התראה חכמה כפי שיש בישראל מול איומים אוויריים ואחרים. למערכת כזו, יהיו יתרונות הן בהצלת חיי אזרחים והן במיקוד ההתראות והאזעקות לאזורים הרלוונטיים", הוסיף, "אנחנו נכונים לשקול כל בקשה, לרבות בנושא הייצוא, בכפוף למדיניות שפירטתי ושידועה גם לשותפינו ולאוקראינים״.

רוסיה תקפה באוקראינה באמצעות מל"טים איראנים. צילום: רויטרס

בהמשך דבריו, התייחס שר הביטחון למעורבות האיראנית בקרבות. "אנחנו עוקבים אחר המעורבות של טהרן באוקראינה, ורואים בברור שאיראן מספקת יכולות התקפיות בדמות כטב״מים, וייתכן כי תביע נכונות לספק אמצעים מתקדמים נוספים בקרוב", ציין, "במקביל, האיראנים משקרים באופן שיטתי לגבי מכירת האמל"ח, גם כאשר קיימות עדויות חותכות לכטב"מים איראנים הטסים בשמי אוקראינה. המעורבות הזו קורה גם אצל שלוחיה של איראן בעיראק, סוריה, לבנון, תימן ומקומות נוספים והיא הולכת ומתעצמת".

לדבריו, אם בנושא הזה איראן משקרת לעולם - אין ספק שהיא תשקר גם בכל הנוגע לפיתוח נשק גרעיני כפי שעשתה בעבר. "לכן, עלינו להגדיל את שיתוף הפעולה המודיעיני והמבצעי בין מדינות בקהילה הבינלאומית. לצד זאת, ישראל תמשיך לפתח את יכולותיה העצמאיות", אמר.

בסיום השיחה התייחס למצב המתוח ביהודה ושומרון והדגיש: "עיקר המאמץ המבצעי מושקע בצפון השומרון, באזור שכם וג'נין. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה פיגועים וניסיונות ירי. אם הפיגועים לא יעצרו - בכוונתי להרחיב את המאמצים ההתקפיים באזורים האלו. אנחנו נעשה כל מה שנדרש, משום שזוהי חובתנו".