בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) פה אחד את כל ארבע העתירות נגד הסכם הגבול הימי עם לבנון. עוד נמסר כי נימוקים להחלטה יימסרו בהמשך. לפי העתירות, היה על השופטים להכריע אם 'חוק יסוד משאל עם' חל על ההסכם, אם ממשלת מעבר יכולה לחתום עליו ואם הוא דורש את אישור הכנסת.

בג"צ דן בעתירות שהוגשו נגד הסכם הגבול הימי עם לבנון
דיווח דרמטי: החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון תתקיים השבוע

בשבוע שעבר התקיים דיון בעתירות בראשות שלושת שופטי העליון: הנשיאה אסתר חיות, משנה עוזי פוגלמן והשופט נעם סולברג. במהלך הדיון, טען עו"ד אריאל אלריך, המייצג את פורום קהלת, כי "חוק יסוד משאל עם קובע כלל ברור שנועד לכבול את ידי הממשלה ביחס לסמכות הממשלה להתקשר באמנה ככל שתחפץ. אין ספק ואין מחלוקת ששטחי השיפוט של המדינה חלים על המים שמועברים ללבנון בהסכם ולכן חלה עליהם חובת עריכת משאל עם". 

השופטת חיות הגיבה לדבריו: "נראה לי שאף אחד לא יחלוק שמימי החופים הם מים טריטוריאליים, השאלה מה קורה כשיש גבול עם מדינה שכנה על המים הטריטוראליים איפה עובר קו הגבול, והאם בהינתן המחלוקת בין המדינות יש לנו אינדיקציה שהשטח הזה מתוך שטח ההסכם היה שטח שחל בו החוק הישראלי ועכשיו ההסכם גורע מהחלק הזה".

מנגד, נציגת הכנסת, עו"ד ענת רוזנברג, אמרה כי "אין חובה משפטית להביא את ההסכם לאישור הכנסת, ולכן אנחנו מדברים על כך שיש נוהג שצריך לבוא במערך השיקולים של הממשלה בזמן בחירות". בתשובת המדינה לעתירה נכתב: "משהגענו עד הלום, נוכחנו לראות כי חוק יסוד, משאל עם אינו חל על נסיבות אישורו של ההסכם מושא העתירה; וכי ביכולתה של הממשלה הנוכחית, גם בהיותה ממשלת מעבר, לחתום על ההסכם, וזאת בהינתן שיקולים מדיניים וביטחוניים כבדי המשקל בכוחם להטות את כף הריסון והאיפוק לעבר כף הפעולה והביצוע".

שופטי בית המשפט העליון - עוזי פוגלמן, אסתר חיות, חנן מלצר  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שופטי בית המשפט העליון - עוזי פוגלמן, אסתר חיות, חנן מלצר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מארגון "לביא" נמסר: "להבנתנו פסק הדין שגוי, ומאפשר ללא הצדקה לממשלת מעבר ברגעים האחרונים לכהונתה להביא על ישראל הסכם כניעה לחיזבאללה המסכן את ביטחון ישראל".

שר הביטחון בני גנץ התייחס לפסיקה ומסר: "פסיקת בג"ץ תאפשר לנו לקדם את ההסכם החשוב על הגבול הימי עם לבנון בימים הקרובים. מועד הבשלת ההסכם סמוך לבחירות, לא רצוי - אך הכרחי. מדובר בהסכם טוב ונכון שיש לו משמעויות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות חיוביות על האזור כולו".

בתוך כך, בעיתון 'אל-אחבאר' הלבנוני דווח אתמול כי במהלך השבוע הקרוב צפויה להתקיים החתימה על הסכם הגבול הימי בין ישראל ולבנון. בביירות ממתינים להגעתו של המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין ביום שלישי או רביעי, כאשר ההנחה הרווחת הינה כי התאריך המדויק לחתימה יהיה ברביעי או חמישי הקרובים. לפי הדיווח, מעמד החתימה יתקיים בעיירה הלבנונית נאקורה שבגבול עם ישראל.

דווח כי החתימה תתקיים בחדרים נפרדים, כאשר המשלחת הלבנונית תהיה עם נציגי האו"ם וארה"ב בחדר אחד, והמשלחת הישראלית בחדר אחר. לבנון הודיעה כי היא צפויה להמתין קודם לכן לחתימה הישראלית, ורק לאחר שהמתווך האמריקני יאשר את חתימת ההסכם, הוא יעביר אותו לחדר הלבנוני בו צפויים נציגיהם לחתום על המסמך.