התערבות איראן במלחמת רוסיה-אוקראינה: נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף היום (שלישי) בפגישותיו במהלך ביקורו הרשמי בארצות הברית, הוכחות לשימוש של כלי טיס בלתי מאוישים איראניים בשטחי הלחימה באוקראינה. כמו כן, הרצוג יציג זאת גם מחר בפגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

כאב הראש של פוטין: התשובה של ארה"ב לאיום הכטב"מים של איראן
לאחר שסיפקה כטב"מים למוסקבה: הציוד הצבאי החדש שרוסיה תקבל מאיראן

כזכור, במהלך השבועות האחרונים התקבלו דיווחים ועדויות לכך שאמצעי לחימה איראניים מתקדמים מופעלים כנגד אזרחים חפים מפשע באוקראינה. באמצעות ניתוח חזותי הוכיחו במערכת הביטחון כי קיימים שברי כטב"מים באוקראינה אשר זהים לאלו המפותחים באיראן.

הכטב''ם האיראני שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)
הכטב''ם האיראני שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)

נשיא המדינה הציג כאמור את התמונות המצורפות לגורמים המדיניים עמם נפגש, בהם ניתן לראות כטב"מי נפץ מסוג "שאהד-136" שהוכנו לשיגור במסגרת תרגיל שהתקיים באיראן בדצמבר 2021. בתמונה נוספת ניתן לראות את אותו דגם כטב"ם כפי שנפל במסגרת הלחימה באוקראינה.

חרף ההכחשות האיראניות והנסיונות לטשטש את החותם האיראני על ידיד הטבעת כיתובים ברוסית, ניתן לראות בתמונות כי מייצבי הכטב"מים זהים במבניהם, ממדיהם, ואופן מספורם. כמו כן, ניתן להשוות בין מנוע הכטב"ם מתוצרת איראנית אשר הוצג במסגרת תערוכה באיראן באוקטובר 2014, לבין מנועי הכטב"מים שהופלו באוקראינה ולקבוע כי מדובר באותו מנוע, המשולב בכטב"מי "השאהד -136".

הכטב''מים האיראניים שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)
הכטב''מים האיראניים שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)

נשיא המדינה הרצוג: "פעם נוספת איראן מוכיחה שלא ניתן לסמוך עליה ושבכל איזור בו יש הרג, סבל ושנאה – שם היא נמצאת. כלי הנשק האיראניים משחקים תפקיד מרכזי בערעור היציבות העולמית, ועל הקהילה הבינלאומית להפיק את הלקחים – עכשיו ובעתיד. עם איראן יש לדבר בשפה אחת – נחושה, מאוחדת וחסרת פשרות. כפי שאנחנו לומדים שוב ושוב, על כל היסוס בעניינה – משלמים מחיר".

"בחודשים האחרונים המשטר האיראני מראה בפני המערב את אופיו האמיתי, שישראל מכירה כבר שנים רבות. לא ניתן להתעלם מכך שהמשטר באיראן נוהג באלימות כלפי אזרחיו שלו ופועל לדיכוי אכזרי במחאת החיג'אב תוך הפרת זכויות אדם בוטה", הוסיף הרצוג.

נשיא המדינה יצחק הרצוג והמתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג והמתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בתוך כך, נפגש הנשיא הרצוג עם עמוס הוכשטיין, היועץ הבכיר לביטחון אנרגטי בממשל ביידן, והממונה על תיווך השיחות מטעם הממשל האמריקני בין ישראל ללבנון בסוגיית הגבול הימי. בפגישתם דנו הנשיא והוכשטיין בפרטי ההסכם, תנאיו והשלכותיו על היציבות באזור. הנשיא הודה למתווך על הסיוע שהביא לקידום ההסכם.