הערב (חמישי) נערך בבסיס האו"ם בנאקורה טקס החתימה הרשמי על הסכם הגבול הימי בין לבנון וישראל. המשלחת הישראלית כבר הגיעה למקום. המשלחות של ישראל ולבנון שהו באותו חדר והעבירו את המסמך החתום למתווך הוכשטיין.

הממשלה אישרה את עקרונות ההסכם עם לבנון; שהונח על שולחן הכנסת
ראש המוסד והרמטכ"ל הבהירו בישיבת הקבינט כי "ההסכם לא טוב לחיזבאללה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך על הסכם הגבול הימי שנחתם בין ישראל ולבנון. לדבריו, ההסכם מכין את הקרקע לייצוב ושגשוג האזור. "אני גאה לברך את ישראל ולבנון על הסכמתן לפתרון סכסוך הגבולות הימיים ארוך השנים ביניהן", מסר. "היום נקטו הצדדים את הצעדים האחרונים להכנסת ההסכם לתוקף - והגישו את הניירת הסופית לאו"ם בהשתתפות ארצות הברית".

מנהיג תנועת חיזבאללה חסן נסראללה הגיב לחתימת ההסכם ואמר: "זהו ניצחון גדול ללבנון, כעם וכהתנגדות. המשא ומתן היה עקיף, לבנון לא ישבה לצד ישראל תחת אותה קורת גג. המסמך הלבנוני לא מכיל חתימה ישראלית והממשלה נזהרה לפעול לקראת משהו שיריח אפילו כמו נורמליזציה. זה לא הסכם בינלאומי, זו לא נורמליזציה או הכרה בישראל ואין שום ערבויות ביטחוניות".

קודם לכם הממשלה אישרה את הסכם הגבול הימי עם לבנון. ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס להישג בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת, שהתכנסה לאישור ההסכם: "אני שמח לפתוח ישיבת ממשלה מיוחדת זו, כדי לאשר את ההסכם ההיסטורי על הגבול הימי עם לבנון. זהו הישג כביר למדינת ישראל, והישג לממשלת ישראל. זהו הסכם שמחזק ומבצר את בטחון ישראל ואת חופש הפעולה שלנו מול חיזבאללה והאיומים מצפון. יש קונצנזוס נדיר בכל מערכות הבטחון על החיוניות של ההסכם. שר הבטחון בני גנץ, צה"ל, מוסד, שב"כ והמל"ל, כולם כאחד חתומים על המהלך ועל תרומתו לבטחון ישראל ולצרכים המבצעיים שלנו".

הוסיף הוסיף כי "זהו הישג מדיני, לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל, בהסכם כתוב, למול כל הקהיליה הבינלאומית. לא כל יום ארצות הברית וצרפת מתייצבות מאחורינו ומעניקות ערבויות בטחוניות וכלכליות להסכם". בהמשך דבריו, לפיד ציין כי זהו "הישג כלכלי. אתמול החלה ההפקה ממאגר כריש. ישראל תקבל 17% מהרווחים של מאגר כאנה-צידון, המאגר הלבנוני, מה שיכניס למשק המדינה כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך ובטחון".

אישור ההסכם עם לבנון בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ')
אישור ההסכם עם לבנון בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ')

נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ')
נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ')

"אני מברך את שרת האנרגיה קארין אלהרר ואת הצוות שלה שניהלו בחכמה את הצד הזה של ההסכם. הממשלה הניחה את ההסכם לפני 15 יום על שולחן הכנסת. נערך בכנסת הליך קפדני של בקורת ופיקוח, רובו בוועדת החוץ והבטחון, כולל החלקים החסויים שהוצגו בוועדת המשנה למודיעין. אני מודה ליו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק, שניהל דיונים מעמיקים, מקיפים, וחסרי פניות. כידוע, התהליך שהובלנו אותגר בבג"ץ בטענות שונות. בית הדין העליון קבע פה אחד שהממשלה ניהלה הליך תקין, ראוי וחוקי. האחריות היא עלינו, ולפיכך הסמכות היא בידינו. בידה של הממשלה", המשיך.

הוא סיכם: "תודה לכל העוסקים במלאכה: לראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, לראש המל"ל איל חולתא, האדריכל האמיתי של ההסכם הזה, למנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, למנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, למזכיר הממשלה שלום שלמה, למזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, לראש הסגל דני וסלי, למנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר אודי אדירי ולצוות של היועצת המשפטית לממשלה שליווה את התהליך כולו. מדינת ישראל הרוויחה היום. בטחונית, כלכלית, מדינית ואנרגטית. יישר כוח לכולם".

ישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ')
ישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ')

אישור ההסכם עם לבנון בישיבת הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
אישור ההסכם עם לבנון בישיבת הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

בשעה 15:00 ייערך טקס בבסיס האו"ם בנאקורה, בהשתתפות צוות המו"מ הישראלי ומשלחות מלבנון, מארה"ב ומהאו"ם. בשעה 17:00 יתקיימו הצהרות לתקשורת של צוות המו"מ הישראלי בראש הנקרה. שגרירת צרפת בלבנון, אן גריו, תשתתף בטקס החתימה.

בהודעה על השתתפותה נאמר מפי שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה כי "מדובר בהסכם היסטורי שצרפת תרמה לו באורח פעיל, כסיוע לתיווכה של ארה"ב". מקורות לבנוניים וצרפתיים מסרו כי עיקר הסיוע הצרפתי התבטא בתיווך ושיחות עם מנהיגי חיזבאללה. בשעות הערב, אחרי החתימה והנאומים, ייפגש לפיד עם המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין.

משרד האנרגיה אישר שלשום לחברת אנרג'יאן להתחיל את הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש ברגע שהדבר יתאפשר מבחינה טכנית - וזאת עוד לפני החתימה של ההסכם. ואכן, כבר אתמול החלה הפקת הגז מהמאגר. בהודעת החברה נמסר: "הזרם הולך וגובר באופן יציב".
הממונה על הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף: "בימים ובשבועות הקרובים יושלמו תהליכי ההרצה והבדיקות המקצועיות שילוו אותם על מנת לאפשר הפקה סדירה ורצופה למשק הישראלי".

חברת אנארג'יאן  (צילום: אנארג'יאן )
חברת אנארג'יאן (צילום: אנארג'יאן )

כריש תהיה האסדה השלישית המחוברת למערכת הגז הישראלית, יחד עם מאגר תמר ולווייתן. כריש, בבעלות החברה היוונית־בריטית אנרג'יאן, הוא המאגר הקטן ביותר מבין השלושה, וכמות הגז בו מוערכת ב־75 BCM, לעומת 300 BCM בתמר ויותר מ־600 BCM בלווייתן.

ח"כ אורנה שטרקמן (ימינה), המועמדת במקום השישי ברשימת הבית היהודי לכנסת הבאה, פנתה במכתב ללשכתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) ובו בקשה שהשרה תדרוש מהממשלה לתקצב תוכנית לאומית למניעה של זיהום חופי הצפון לקראת החתימה על הסכם הגבול.

"לפי מומחים ומניסיון עבר מקידוחים ומשאיבות קודמות, תהליכי הפקת הגז גורמים להצפה של פסולת הנמצאת בקרקעית הים ועולה על פני המים", נאמר במכתב. "בעקבות כך עלולים חופי ראש הנקרה ועד חיפה להינזק בצורה משמעותית ולהביא לזיהום מי הרחצה והחוף". שטרקמן דורשת מזנדברג לפעול מול גורמי הממשלה ולקדם תוכנית לאומית שתמנע את האסון האקולוגי העלול להתרחש.

"נראה שכולם עסוקים רק בפן הביטחוני ולא רואים את האפקט הבריאותי שעלול להביא אסון אקולוגי בחופי הצפון", כתבה. "כתושבת נהריה איני יכולה להתעלם מהסכנה שתפגע לא רק בבעלי החיים ובמתרחצים, אלא גם בביקושי התיירות ובפרנסת הדייגים בכל אזור הצפון".