לאחר שהעתירות נגד קיומו נדחו בבג"ץ פה אחד, צפוי הסכם הקו הימי עם לבנון להיחתם היום (חמישי). ליאור חייט, ראש מערך ההסברה הלאומי, שוחח הבוקר עם ניסים משעל וגיא פלג והתייחס לאירוע ההיסטורי. 

בפתח דבריו, הסביר חייט כי מדובר בהסכם "חשוב, שמקבע גם את הגבול הימי בין ישראל ללבנון אבל באמת מקבע בעיקר את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל באזור".

ראש מערך ההסברה הלאומי הסביר כיצד אירוע החתימה יתנהל: "שתי המשלחות יישבו יחד עם משלחת אמריקאית ומשלחת של האו"ם בחדר, יגישו את ההסכמים שנחתמו מראש כל אחד בצמד שלו למתווך האמריקאי. עמוס יאשר שהוא קיבל וזה יופקד בידי האו"ם, ובאותו הרגע ההסכם נכנס לתוקף".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כשנשאל מה הם ההישגים הביטחוניים, השיב: "ישראל מקבעת את הקו שנקבע חד צדדית על ידה כקו גבול בין ישראל ללבנון, קו שמאפשר לנו לשמור על הביטחון".

"מעבר לזה יש פה תפיסה אסטרטגית, מדינת לבנון נמצאת בשנים האחרונות במשבר כלכלי עצום. יש למדינת ישראל אינטרס שלבנון לא תקרוס, ככל שלבנון תהיה חזקה יותר ויציבה יותר כך ההשפעה של חיזבאללה ואיראן תיחלש. אנחנו לא רוצים שלבנון תהיה בשליטה מלאה של חיזבאללה", ציין. 

חייט התייחס גם לשאלה האם ישראל נסחטה על ידי החיזבאללה, וטען: "המו"מ בין ישראל ללבנון על הגבול הימי נמשך למעלה מ-10 שנים, מ-2011. הסיבה לבהילות לחתום או לדחיפות לחתום עכשיו היא לאו דווקא נושא איומי חיזבאללה. חיזבאללה נכנס לסיפור הזה לפני חצי שנה בלבד כי הוא ראה שההסכם הולך לכיוון חתימה והוא רצה לקבל דיבידנדים. זה לא רלוונטי לאינטרסים הישראליים, האינטרס הישראלי היה דחיפות כיוון שבצד הלבנוני בעוד מספר ימים לא תהיה ממשלה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי על ההסכם עם לבנון שהונח על שולחן הכנסת (צילום: ערוץ כנסת)

"נסראללה לא רצה את ההסכם הזה כי בתוך ההסכם מופיעים למעלה מ-20 פעם המילים 'מדינת ישראל'. זה לא הישג טוב לחיזבאללה כי זה הישג שהופך את לבנון ליותר חזקה ואת ההשפעה של חיזבאללה עליה פחות משמעותית. בהסכם הזה גם לבנון וגם ישראל מרוויחה, אבל מי שבהחלט מרוויח זה היציבות האזורית", המשיך. 

לטענתו, העובדה שהצלחנו להגיע עם לבנון להסכם כזה זה הישג מדיני. "גם להימנע ממלחמה זה אינטרס חשוב. אם אנחנו לא צריכים להגיע לעימות צבאי, בטח לא לעימות שיכול להיות משמעותי, זה הישג לחלוטין ביטחוני עבור ישראל. העובדה היא שמערכת הביטחון כולה עומדים מאחורי ההסכם וטוענים שהוא חשוב".

על אסדת כריש אמר: "המאגר הזה הופך את ישראל למעצמת גז, הוא יוריד את מחירי האנרגיה בארץ, ויאפשר לישראל לסייע בייצוא אנרגיה לאירופה בעיקר בתקופה הזו שבגלל המלחמה באוקראינה נמצאת במשבר אנרגי. ובכך יהפוך את ישראל לשחקן הרבה יותר מרכזי במשחק הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM