מפלגת העבודה הובילה את העצרת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל השנה תחת הכותרת "נלחמות ונלחמים על דרכו". העצרת התקיימה הערב (שבת), בכיכר ציון בירושלים ונאמו בה מספר אנשי ציבור, וביניהם יו"ר העבודה מרב מיכאלי ושרת החוץ והמשפטים לשעבר ציפי לבני.

בתוך כך, המשטרה פרסה כוחות גדולים סביב כיכר ציון בעת העצרת. המשטרה נערכה למענה ביטחוני, טיפול בהפרות סדר ככל שיהיו והסדרת התנועה. לטענת המארגנים, השתתפו בעצרת אלפי אנשים.

יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי אמרה בעצרת: "שלושה ימים לפני הרצח, חודש אחרי ההפגנה המחרידה בכיכר הזאת, ראש הממשלה יצחק רבין, רמטכ"ל הנצחון של מלחמת ששת הימים, משחרר ירושלים, שר בטחון וראש ממשלה שנתן את ההוראה למבצע אנטבה. מנהיג ישראלי גדול ואמיץ שהוביל את ישראל להישגים אדירים ולשלום – נקרא כאן בפי המון מוסת – בוגד. כאן צעקו מוות לרבין. בדם ואש את רבין נגרש". 

"כאן, ככה סיפרה לי רינה מצליח, שאז סיקרה את האירוע, כאן חילק איתמר בן גביר את הכרזה של רבין במדי אס אס. אותו איתמר בן גביר שמתחפש עכשיו לדובון אכפת לי ומנסה גם הוא להסתיר ולשכתב את ההיסטוריה", הוסיפה.

"על המרפסת הזאת, מעל הקריאות האלה, עמד יו"ר הליכוד שארגן את ההפגנה. חברים אחרים בליכוד של אז, שהתנגדו גם הם להסכמי אוסלו – בני בגין, דוד לוי ודן מרידור – עזבו את המרפסת", ציינה יו"ר העבודה, "הם לא היו מוכנים להיות חלק מההסתה הנוראה ההיא. אבל לא יו"ר הליכוד. הוא עמד עליה מחויך ומדושן עונג, מרוצה מההצלחה הגדולה שלו".

מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר מכן אמרה מיכאלי: "מהכיכר הזאת יצאה הגזירה. מכאן יצאה הקללה. כאן נקרע הקרע הנורא בתוכנו. כאן נפל הדבר שיהודי רוצח יהודי. אותו דבר שאנחנו רואות כשמתנחלים יהודים דופקים מכות קשות לחיילי צה"ל ולאשה בת 70. מהכיכר הזאת יצאה הגזירה. באנו לכאן, לכיכר הזאת, הערב כדי לבטל את הגזירה ואת הקללה שאנחנו חיות וחיים אתה כ"כ הרבה שנים מאז. באנו כדי להגיד בפה מלא – אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל".

"כמעט 30 שנה מאז תחילת האלימות הזאת, נולדו וגדלו פה דורות שלא הכירו את דרכו של רבין, שבניגוד אלינו לא ראו את השלום, לא הרגישו את רוח התקווה. דורות שחושבים שתמיד היתה לנו הנהגה מושחתת ורודפת כסף, כח וכבוד, ושככה זה. דורות שחושבים שלשלוף אקדח ברחוב ולאיים איתו, זאת הצגה לגיטימית ושזה יפתור משהו. דורות שניזונים משקרים וסילופים, מעיוותים ומפייק - שנועדו להסתיר את האמת", אמרה.

"כל מי שמכחיש שהרצח של יצחק רבין היה פוליטי ושההסתה נגדו היתה מאורגנת ומתוכננת נגדו - שותפים למסיתים שעמדו כאן בכיכר ציון בנסיונות שלהם לשכתב את ההיסטוריה", הוסיפה מיכאלי, "שותפים לאחריות לכך שחלקים גדולים בנוער ובקרב חיילות וחיילי צה״ל לא מכירים את האמת, אלא רק את השקר שסיפקו להם על למה ואיך נירצח ראש ממשלה בישראל".

ציפי לבני בכיכר ציון בעצרת לזכר רצח רבין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ציפי לבני בכיכר ציון בעצרת לזכר רצח רבין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בתוך כך, גם שרת החוץ והמשפטים לשעבר ציפי לבני, נאמה בעצרת ואמרה: "ניהלתי בעבר משא ומתן לשלום עם תקווה בלב שנוכל להשלים את מה שהתחיל בו יצחק רבין ובגינו נרצח - שלום עבור עם ישראל בירושלים בכנסת ועדת חוקה חוק ומשפט פעלנו לחוקק חוקה לישראל, נלחמנו בעד הכנסת המילה 'שיוויון' לחוקי היסוד של מדינת ישראל בדיוק כמו שכתוב במגילת העצמאות. בירושלים, בבית המשפט העליון טענתי בבג״צ בידיעה שההחלטה תתקבל ללא מורא וללא משוא פנים".

"בכל המקומות האלה בירושלים התקבלו ההחלטות לטובת מדינת ישראלת ללא אינטרס אישי, לא חפים מטעויות אבל בשיקול דעת ובניקיון דעת -כך פעל רבין כשחתם עם הסכם השלום", אמרה לבני, "לפני שנים היה כאן מישהו שחשב שמותר לרצוח ראש ממשלה בגלל שרצה להביא שלום לעם שלו. הייתי בעצרת רבין ביום השנה העשירי לרצח כשרת משפטים מטעם הליכוד ואמרתי שהוא היה גם ראש הממשלה שלי. הייתי בעצרת כיו"ר משותף של המחנה הציוני ואני כאן אתכם הערב כאזרחית מדינת ישראל שלושה ימים לפני בחירות".

"כשמרב התקשרה להזמין לא הססתי לרגע כי יש לנו חובה להגן על המדינה שלנו, אחרת אנחנו עלולים להתעורר למדינה שהיועמ"ש ושופטי בתי המשפט והתקשורת עובדים עבור שלטון חסר מעצורים שמאמין שהוא מעל החוק", הוסיפה, "אנו עלולים למצוא שר ביטחון שנותן אישורים לעוד התנחלויות ומאחזים כדי שלעולם לא נוכל להפרד לשלום ממיליונים של פלסטינים. ואנו עלולים לראות שרים שבמקום להרגיע את השטח יפוצצו אותו בשם משיחיות לאומנית".

לאחר מכן, ציינה לבני: "אנו אזרחים ישראלים שהגאווה שלנו להיות חלק מהעולם החופשי. מדינת סטרטאפ עם הצבא החזק ביותר שתגן על עצמה ולאזרחיה וגם תושיט את ידה לשלום ותשלים את המשימה שנקטעה עם שלושה כדורים. יש לקח אחד מרצח רבין שחצה אז את כל המחנות: מציאות משנים בקלפי. זה מה שבדיוק שנעשה בעוד שלושה ימים. אל תגידו פתק אחד לא משנה מציאות כי יש הרבה מאתנו וזה הפתק שיאפשר לנו להסתכל בראי ולהסתכל על הילדים שלנו בלב שלם".

"אם אתם מאמינים בצורך להלחם בטרור אבל מקויים שממשלת ישראל תפעל גם כדי למצוא את הדרך לחיות בשלום אז בואו להצביע", אמרה לבני, "אם אתם רואים ומתביישים באלימות של נוער הגבעות ומקבלים בוקס בבטן כשהאלימות מופנית נגד חיילי צה"ל, אם אתם לא רוצים שישראל תהפוך למדינה ישראלית-פלסטינית מעורבת ואלימות תהיה בתוכנו, ואם אתם רוצים שמגילת העצמאות תשאר הבסיס עליו נבנתה מדינת ישראל בואו להצביע".

העצרת לזכר רצח יצחק רבין ז''ל בכיכר ציון (צילום: רענן כהן)
העצרת לזכר רצח יצחק רבין ז''ל בכיכר ציון (צילום: רענן כהן)

יאיא פינק, לשעבר מנכ"ל דרכנו, שהוביל מטעם מפלגת העבודה את ארגון העצרת: "בימים שבהם פעילים פוליטיים משתמשים באלימות חמורה כנגד מפגינים למען הדמוקרטיה על הגשרים, החובה שלנו היא להתייצב כנגד ההסתה, למען הדמוקרטיה. לפני 27 שנים עמד יו"ר האופוזיציה על המרפסת וצפה בהסתה שהובילה לרצח רבין, היום הוא עומד מהצד וצופה בהסתה המסוכנת מכה שנית. חובתנו האזרחית וגם ההיסטורית היא לזכור, לא לשכוח ובעיקר לוודא שהקיצוניים לא יצליחו שוב לפגוע בדמוקרטיה שלנו".

כמו כן, יש לציין כי משפחת רבין ומרכז רבין לא משתתפים בעצרת. האזכרה הממלכתית ליצחק ולאה רבין בחלקת גדולי האומה תתקיים ב-6 לנובמברמלאת 27 שנים להירצחו של ראש הממשלה לשעבר.