מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן שוחח אמש (שישי) עם  יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והדגיש את "המחויבות לפתרון שתי המדינות והצורך של כל הצדדים להרגיע את ההסלמה באזור יהודה ושומרון". סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" דיווחה כי בלינקן ואבו מאזן סיכמו להמשיך את המגעים בינהם. על פי הדיווח אבו מאזן דרש מהאמריקאים לפעול ולחייב את ישראל " להפסיק את האלימות".

"תפסיקו לשתוק על מה שישראל עושה": השיחה הקשה בין אבו מאזן לבלינקן

"לא סומכים על אמריקה": בארה"ב זועמים על אבו מאזן לאחר תמיכתו בפוטין

השיחה בין בלינקן לאבו מאזן התרחשה בצל הגינוי של ממשל ביידן בחודש שעבר לדבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית אחר שנפגש עם נשיא רוסיה פוטין בשבוע שעבר בפסגה בינלאומית בקזחסטן, שם אמר  כי הוא אינו סומך עוד על ארצות הברית.  "היינו מאוכזבים מאוד לשמוע את דבריו של הנשיא עבאס לנשיא פוטין",  אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב.

השיחה בין הצדדים נערכה כיממה לפני שבלינקן שוחח גם עם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. בהודעת מחלקת המדינה נמסר כי בלינקן שיבח את ישראל על הבחירות, אך גם הביע חשש מהמצב ביהודה ושומרון והדגיש כי "כל הצדדים צריכים לקיים מגעים בדחיפות על מנת להביא להרגעת המתיחות". 

עימותים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, השיחה בין השניים נערכה בעקבות תוצאות הבחירות בהן הסתמן ניצחון לגוש נתניהו, אך נשיא ארה"ב טרם התקשר לברך אותו כמקובל. נזכיר, כי כאשר ביידן נבחר לנשיא ב-2020 בעת שנתניהו היה ראש ממשלה, נתניהו התעכב שבועות ארוכים לפני שהתקשר לביידן לברך אותו על נצחונו בבחירות לנשיאות. 

זמן קצר לאחר השיחה עם לפיד צייץ שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, כי שוחח אף הוא עם נתניהו ובירך אותו על הניצחון בבחירות. "ניהלתי שיחה טובה עם בנימין נתניהו. בירכתי אותו לרגל ניצחונו בבחירות ואמרתי לו כי אני מצפה לעבוד יחד איתו כדי לשמר את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין ארה"ב וישראל". נתניהו השיב לו והודה לו על דבריו. "יחד נמשיך להביא את היחסים האיתנים בינינו לשיאים חדשים", צייץ בטוויטר.