נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם היום (ראשון) בטקס הממלכתי בכנסת לזכר ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל, וקרא לשמור על שיח מכבד לאור המחלוקות בעם בשל מערכות הבחירות הרבות.

מעל חצי יובל: ישראל מציינת את יום הזיכרון לרצח רבין
27 שנים לרצח רבין: מה קרה לנו מאז? | פרויקט מיוחד

"יצחק רבין הוביל אותנו בעיתות מלחמה אך ידע גם להושיט יד לשלום", אמר הרצוג בפתח דבריו, "כראש הממשלה, הוא נשא עיניו אל שכנינו וחתר לשלום ולהסדרה איתם; ובה בעת הייתה תשומת לבו נתונה לנעשה פנימה בחברה הישראלית. הוא הזניק קדימה את הכלכלה והתעשייה, חיזק משמעותית את מערכות החינוך, הבריאות והרווחה, הקצה משאבים חסרי-תקדים לשעתם, ועסק רבות בצמצום הפערים בחברה הערבית". 

 מכובדי, בחייה של אומה, בהיסטוריה של עם, עשרים ושבע שנים הן כהרף עין", הוסיף, "לתהליכים של ממש, לתמורות עמוקות המשנות מציאות, נדרש זמן ארוך יותר כדי להותיר את חותמם האמיתי. במקרה של רצח יצחק רבין, נראה שמימד הזמן מקבל משמעות אחרת. מצד אחד, עשרים ושבע השנים הללו נדמות כמעט כנצח. כמה עברנו מאז נרצח רבין, כמה ידענו מאז - כאומה וכפרטים. 

הנשיא הרצוג בטקס האזכרה לזכר רצח רבין (צילום: חיים צח לע''מ)
הנשיא הרצוג בטקס האזכרה לזכר רצח רבין (צילום: חיים צח לע''מ)

לאחר מכן אמר הרצוג: "כמחצית מתושבי ישראל של היום עדיין לא נולדו אז. גם בחלוף עשרים ושבע שנים מאז הרצח, נדמה שלא הרבה השתנה, לא השתנה מספיק; כששוב ושוב מתגלים בחברה הישראלית סימנים מדאיגים של הסתה והשתלחות, של אלימות המכרסמת ביסודות הדמוקרטיה. סימנים שמצביעים על קושי עמוק, מהותי, ביכולת שלנו לנהל מחלוקת, ביכולת שלנו להתגבר ולנווט את מדינתנו ואת חיינו ביחד, גם במציאות של חוסר הסכמה על הנושאים היקרים ביותר לליבנו". 

"מערכת הבחירות כבר מאחורינו; ושוב הופרחו לחלל האוויר האשמות בבגידה, ושוב נשמעו השוואות לנאצים, ושוב התמלא המרחב הציבורי, כולל הרשתות החברתיות - באלימות מסוכנת. זוהי העת להנמיך את הלהבות, ולגלות אחריות. למנהיגיו של הציבור הישראלי מכל הקשת, מהקואליציה הצפויה ומהאופוזיציה הצפויה, אני קורא ומבקש: תקפנו די, נאבקנו די, גידפנו די", אמר הנשיא.

"יש לנו הזדמנות להתנהל מעתה אחרת", הוסיף, "לזכור שיש דרך לחלוק, באופן נוקב, באופן עמוק, באופן שלעיתים מטלטל אותנו; אבל גם בכבוד, מתוך הבנה שכולנו חלק מ-שלם, ושאף אחד לא הולך מכאן לשום מקום. הרשו לי להדגיש: לגזענות אין מקום בקרבנו, לאלימות אין מקום בקרבנו, לשנאה אין מקום בקרבנו. מדינת ישראל מחויבת לרוחה של מגילת העצמאות. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, המחויבת לשלטון החוק, ולכבוד האדם וזכויותיו; ועל החברה הישראלית להיאבק ולשמור עליה ככזו, למול כל מי שמציתים את מדורות השנאה והפילוג".