מליאת הכנסת התכנסה היום (ראשון) למליאה מיוחדת על מנת לכבד את זכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, אשר נרצח לפני 27 שנים. במהלך המליאה נאמו גם ראש הממשלה יאיר לפיד ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, אך האירוע שמשך את מרבית תשומת הלב היה נאומו התוקפנים של שר הביטחון בני גנץ, אשר תיאר כיצד הותקף בכותל המערבי. לאחר דבריו של גנץ הגיב לו ח"כ בצלאל סמוטריץ' ואמר כי "התמונות זעזעו גם אותי".

גנץ זועם במליאה לזכר רצח רבין (צילום: ערוץ הכנסת)

שר הביטחון בני גנץ: "עבדכם הנאמן הצליח למלא 40 שנות שירות ביטחוני. בשם אותן מטרות בדיוק, לא בשביל כיפה, ערבי או יהודי. אותן מטרות בדיוק. צריך לעסוק בשאלה הביטחונית שבלעדיה אין לנו קיום, ומנגד, ציור של יונה עם עלה של זית, זה לא סוד שכל פעם שאני הולך לכותל אני מניח בדיוק את אותו הפתק, עם אותן מילים, שיבוא שלום עלינו ושיהיה שלום בינינו. הלכנו לקלפי, כל אחד מאזרחי ישראל שהצביע, שם את הפתק שלו כפי שהיה רוצה שיקרה. משאת נפשו הפוליטית, אידיאולוגית".

"יש לנו כותל לאומי שכל אחד שם בו את הפתק שלו ומבקש ממנו משהו אחד. עשיתי טעות. הלכתי. ערב לפני הבחירות, אני שמשרת את ישראל, לשים פתק בכותל. ומה שהיה כתוב בפתק - שיבוא שלום עלינו ושיהיה שלו בינינו. והנה אני מוצא את עצמי פסיק היסטורי ליד רבין, אבל עם אותן שנות שירות ונשיאות, הולך לכותל, מקבלת אותי חבורת אנשים שלא הצביעו לי, בצעקות נוראיות 'רוצח רוצח' ככה 20 דקות שלמות כשאני יורד לכותל, עם אותן מילים, אלו אותן הצעקות בדיוק. עליי".

חילי טרופר ובני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חילי טרופר ובני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"וזה 27 שנים אחרי, אז בואו נדבר על מה יהיה פה ב-27 שנים הבאות. מה יכול להביא ללילה הבא חס וחלילה? אצל מי מאיתנו, ואני אומר לכם שיש קשר בין מילים למעשים, לא שמי שמכוון אותם ביקש את המעשים, אבל מישהו פירש. והיה לי עוד רגע עצוב. הייתה באזכרה של רבין, רק אבי דיכטר היה שם, זה טקס של מישהו אחר, לא מצידן של אלו שבחרו לא להגיע, זה האירוע שלנו, זה כואב, אני לא מאשים את ההיעדרות, אני מדבר על כאב ההיעדרות. אני חרד למדינה הזו. המילים מובילות למעשים.בעבר ובעתיד".

"אני מחויב לשמור על הביטחון, אני מקווה שיבוא שלום עלינו, אני אעשה הכול כדי שיהיה שלום בינינו, ואני זוכר שמילים גורמות למעשים. אני מבקש מחבריי בבית הזה, כל אחד מאיתנו, יש ציבור שמאמין ותומך בו, וזה לגיטימי, אני לא מתווכח עם תוצאות הבחירות, אני מכבד את בחירתו של העם, אני רק אומר דבר פשוט - תסתכלו בבקשה 27 שנה קדימה, חברי הבית הזה, ותראו לאן הדברים יכולים להידרדר, כי כשהם ידרדרו לא יהיה כוח שיעצור אותם ואני אעשה הכול כדי שזה לא יקרה", סיכם גנץ.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הגיב במליאת הכנסת המיוחדת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין, לדבריו של שר הביטחון בני גנץ אשר תיאר כיצד הותקף בכותל בקריאות "רוצח": "סמוטריץ' הגיב לגנץ: "ניכר שדבריך יצאו מן הלב, התמונות שיצאו מן הכותל זעזעו גם אותי".

סמוטריץ': "התמונות שיצאו מהכותל זעזעו גם אותי" (צילום: ערוץ כנסת)

רה"מ יאיר לפיד: "צחק רבין האמין בישראל חזקה. הוא הקדיש לזה את חייו, וזה הביא למותו. הוא האמין שישראל צריכה להיות בכל רגע נתון מדינה שעוצמתה אינה מוטלת בספק. שגורלה בידה. שקיומה תלוי בה. רבין הבין בכוח. הוא לחם כל חייו, הוא היה רמטכ"ל מלחמת ששת הימים, הוא היה חייל של המדינה. בגלל שהוא הבין בזה, הוא ידע שכוחה של מדינת ישראל צריך להיות בנוי על יסודות חזקים במיוחד. הכוח לא נובע מאקדחים שמנופפים בהם. זה נשקם של הפחדנים, זה נשק של מפירי החוק, זה היה נשקו של יגאל עמיר. עוצמתה של מדינת ישראל נבנתה בידי רבין וחבריו על יסודות אחרים לגמרי".

"היסוד הראשון הוא שלטון החוק. צה"ל, שרבין היה אחד מבוניו, הוא לא עוד כנופיה מזרח תיכונית. הוא צבא שומר חוק של מדינה דמוקרטית. הוא צבא שלוקח על עצמו מגבלות של הפעלת כוח, מפני שזה מה שבונה את הכוח – העובדה שהחיילים שלנו יודעים שהם משרתים בצבא שעומד על עקרונותיו. זה לא רק עניין ערכי, זה חלק מבניין הכוח. אם אין חוקים ברורים, אין שרשרת פיקוד, אין משמעת, אין יכולת לנהל את הצבא. אם כל אחד יכול לירות בכל פעם שמתחשק לו, זה לא צבא, אלה מליציות. אם אתם רוצים לראות מה קורה כשנותנים לצבא להגיע למקומות האלה, אין בעיה. תסתכלו על המזרח התיכון. לא חסרות מדינות כאלה. בגלל זה בדיוק הן תמיד הפסידו לצה"ל במלחמות ישראל. אם אנחנו נהיה דומים לאוייבינו, נפסיד להם את המלחמה", הוסיף.

לפיד עוקץ את בן גביר בטקס לזכר רבין: ""הכוח לא נובע מאקדחים שמנופפים בהם, זהו נשקם של הפחדנים" (צילום: ערוץ כנסת)

עוד אמר לפיד כי "היסוד השני של עוצמתה של ישראל היא העובדה שאנחנו חלק מהצד המנצח בקהילה הבינלאומית – הצד של המערב הטכנולוגי והמתקדם. העוצמה הישראלית נשענת גם על המחוייבות של העולם המערבי לבטחוננו. "עם לבדד ישכון" לא מקבל מסוקי אפאצ'י, לא מקבל גישה לצילומי לוויין מעל סוריה, לא מפתחים איתו כיפת ברזל ולא הופכים אותו לחלק מהתוכניות המדעיות והטכנולוגיות המתקדמות ביותר עלי אדמות. רבין, שהיה שגריר בוושינגטון לפני שמונה לראש ממשלה בפעם הראשונה, הבין גם את זה. היסוד השלישי הוא עוצמתה של הדמוקרטיה. תסתכלו סביבנו. לא במקרה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, היא גם המדינה המצליחה ביותר במזרח התיכון. הדמוקרטיה היא לא רק שיטה שלטונית צודקת יותר, היא גם השיטה היעילה יותר".
 
"בלי דמוקרטיה אין "סטרט-אפ ניישן", אין אקדמיה מצליחה ומחקר מדעי מתקדם, אין זרם מתמיד של רעיונות יצירתיים שבונים את כלכלתה של מדינה ואת החוסן החברתי שלה. והיסוד האחרון של תפיסת העוצמה של רבין הוא השאיפה לשלום. כמו בהרבה דברים אחרים, הוא ראה את זה באופן פשוט: האם ישראל תהיה חזקה יותר או חלשה יותר אם יהיה שלום? התשובה היא חזקה יותר. מפה, מהבמה הזו, מהתפקיד שאותו אני נושא עכשיו, הוא הסביר פעם אחר פעם שהוא לעולם לא יסכים לשלום שמחליש את ישראל, אלא רק לשלום שמחזק אותנו. רק שלום שהוא יצרן של עוצמה. לא בכל מחיר, לא בכל דרך, אבל בשורה התחתונה אם יהיה שלום אמיתי הבטחון הישראלי יתחזק, הכלכלה הישראלית תתחזק, החוסן החברתי יתחזק - אז צריך לחתור לשלום. אלה היסודות של תפיסת העוצמה הרבינית: החוק, הדמוקרטיה, הקידמה והשלום. ואז בא אדם שלא האמין בחוק,  לא האמין בדמוקרטיה, לא האמין בקידמה ולא האמין בשלום, ורצח אותו".
 
"נהוג לומר שאפשר לרצוח אנשים, אבל אי אפשר לרצוח רעיונות. זה לא נכון. אפשר לרצוח רעיונות. הרעיונות היפים ביותר נרצחים בכל העולם כל יום. מה שיקרה עם תפיסת העוצמה של רבין, תלוי בנו. תלוי במה שנעשה בשנים הקרובות. אם ישראל תזנח את שלטון החוק, תפרק את הדמוקרטיה שלה, תיקח אחורה את הקידמה ואת הקשרים שלנו עם הקהילה הבינלאומית ותזנח לגמרי את השאיפה לשלום, אז היא תהיה מדינה חלשה יותר, והרעיונות של רבין יקברו לצידו. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. נכון שהרגע הנוכחי הוא לא רגע טוב לרעיונות האלה, אבל אנחנו לא מאמינים במה שאנחנו מאמינים רק כשמבטיחים לנו שזה יהיה קל. אנחנו לא נאבקים על המטרות שלנו רק כשיש לנו תעודת ביטוח שזה יצליח".
 
"רבין לחם בקרב על ירושלים במלחמת העצמאות, הוביל את צה"ל במלחמת ששת הימים, הלך להיות ראש ממשלה, משם הלך לאופוזיציה ומשם חזר להיות ראש ממשלה, מפני שהוא ידע שעל הרעיונות והאמונות שלך צריך להיאבק כל יום מחדש. זה לא בא בקלות. המבחן האמיתי הוא לא ההצלחות, אלא הנפילות. רבין לימד אותנו, בחייו ובמותו, שבעסק הזה שכולנו נמצאים בו, ניהול מדינות והתוויית הדרך, אתה נמדד בשאלה אם אתה מוכן ללכת עד הסוף. עד הסוף עם מה שאתה חושב שנכון. עד הסוף עם העקרונות והערכים שלך. אני עומד פה כראש ממשלת ישראל, ואומר מפה: גם אחרי הרצח, גם אחרי כל מה שקרה מאז הרצח, זה עוד לא הסוף. יצחק רבין איננו עוד. הרעיונות שלו חיים אתנו. יהי זכרו ברוך", סיכם לפיד.

נתניהו בטקס לזכר רבין: "אסור שכוח האגרוף יחליף בדמוקרטיה את כוח השכנוע" (צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו: "ימים ספורים אחרי הבחירות, שהם מאפיינים מובהקים של הדמוקרטיה הישראלית, אנו מציינים את הרצח הנורא של רבין, מעשה מבחיל שהיווה התקפה רצחנית על הדמוקרטיה. דמוקרטיה היא מתנה, ביטוי נשגב של חירות האדם, ואילו רצח פוליטי הוא ביטוי מזוויע של קנאות האדם. רבין היה פטריוט, אוהב המדינה, הוא לחם למען ישראל, פיקד על צבאה, וייצג אותה בעולם. מעל הכול, הוא היה מנהיג נבחר של מדינת ישראל, כדורי האקדח שסיימו את חייו מזכירים לנו שאסור שכוח האגרוף יחליף בדמוקרטיה את כוח השכנוע".

"פעמיים עמד רבין בבית הזה והציג את ממשלתו כראש ממשלה, ב-74 וב-92, בפעם הראשונה, לפני 48 שנים, הוא אמר בכנסת - אנו רוצים במגוון דיעות, בחופש דיעות, מעבר לחלוקה של ממשלה ואופוזיציה אל לנו לפגוע ביסוד החשוב בחיינו-אחדות לאומית, המבוססת על שותפות גורל, על רצוננו הנחרץ לבנות את המדינה. את ישראל של 2022 אי אפשר להשוות לישראל של 1974 או 92. המדינה מפותחת ומשגשגת יותר, הפכנו אותה לכוח עולה בין העמים, וזהו יעד שנמשיך לעמוד לנגד עינינו בשנים הבאות", המשיך נתניהו.

עוד הוסיף יו"ר הליכוד כי "למרות שינוי הזמן, מה שאמר רבין בזמנו על האחדות בעם, מוסיף להיות שריר וקיים, אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות, צריך לצאת ולדעת לעבוד ביחד. חילוקי הדעות לא יעלמו, וזה בסדר, בכמה תחומים יש בינינו ויכוחים שגם אותם יש לנהל באחריות ושיקול דעת, מאבק רעיוני הוא מוסד יסוד בדמוקרטיה, מותר להתווכח".

לדבריו, "מנגד, צריך לדעת על מה כן להסכים. אני מאמין שיש נושאי ליבה שלגביהם הגענו במידה רבה להסכמה לאומית, יש הסכמה רחבה שישראל הייתה ותהייה מדינת הלאום של העם היהודי, שבה זכויות אזרח שמורות לכולם, אבל במישור הלאומי לעם ישראל יש זכות טבעית להגדרה עצמית למדינתו האחת והיחידה מדינת היהודים. הזכות לעלות לישראל, המנון, דגל ועוד. רבין האמין בכך בכל ליבו. חייבים להילחם בטרור ללא פשרות-על כך יש הסכמה רחבה".

"נכה בטרור וננצח אותם, יש הסכמה רחבה שעלינו לפעול בנחישות כלפי התוקפנות של איראן. נמשיך לסכל את המאמצים של איראן להתחמש בנשק גרעיני ולשמור על עצמאות הפעולה שלה. בריתות לא בונים מתוך חולשה, זה דבר שנוגד את הטבע האנושי, על מנת שישראל תשיג בריתות, היא חייבת להיות מאוד חזקה, גם במובנים הגשמיים, נשק, כלכלה, וכו'. על אף שאין עדיין הסכם עם הפלסטינים, יש הסכמה רחבה שישראל חייבת להשאיר בידה את השליטה הביטחונית בכל השטח שממערב לירדן, ירושלים היא בירת ישראל המאוחדת בריבונות ישראל, יש הסכמה רחבה שעלינו להרחיב את מעגל השלום עם מדינות ערב".

"אני מאמין שהתקבעה ההבנה שאל לנו לתת לווטו הפלסטיני את הזכות למנוע מאיתנו לעשות הסכמי השלום נוספים. קודם שלום עם המרחב הערבי, ורק אחר כך תבוא התעשתות בצד הפלסטיני להסכם שנוכל לחיות איתו. יש הסכמה שצריך להוזיל את יוקר המחייה, יש להצמיח כלכלה מתוך תחרות וכלכלה חופשית. יש הסכמה על המשך הוצאת הגז מהמים, פיתוח הנגב והגליל, הורדת חסמים בירוקרטיים, זה לא ימין או שמאל, אלא חזון לאומי, בטוח שיצחק רבין היה מברך על כך ללא סייג, בד בבד אינני מסתיר את המחלוקות ביני לבין רבין, הסכמי אוסלו, אסור לסמוך על מי שלא וויתרו על רצונם להשמיד את ישראל, הזהרתי מפני מסירת שטחים לפלסטינים, הייתי נאמן לאמת שלי, בדיוק כמו שרבין היה נאמן לאמת שלו, אנו צריכים לשאוף להסכמות, אחדות וערבות הדדית בעם", סיכם.

ח״כ מיכל רוזין ממרצ נאמה גם היא: "מעולם לא היינו כה רחוקים מהסדר מדיני. מאז הירצחו אנו בנקודה הרחוקה ביותר משיח אמיתי בשאלות הדרמטיות של גבולות, סיפוח, שטחים, ירושלים, התנחלויות, פליטים ומדינה יהודית ודמוקרטית. יש פה במליאה כאלו שמילים אלה מעלות בהם חיוך גדול. אותו חיוך שהיה לאחר הרצח המזעזע שביצע גולדשטיין במערת המכפלה, אותו חיוך לאחר שחרורו של אלאור עזריה, אותו חיוך גדול לאחר תלישת הסמל ממכוניתו של רבין. אותו חיוך לאחר הירצחו בכיכר בסיום עצרת הקוראת לסיום האלימות והחתירה לשלום".