מליאת הכנסת התכנסה היום (ראשון) למליאה מיוחדת לציון 27 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. במהלך הכינוס, נאם יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', טען כי "רבין הוביל תהליך הרסני" ואף ניצל את המעמד כדי לחזור על תיאוריות קונספירציה לפיהן כוחות הביטחון עמדו מאחורי רצח רבין. בעקבות דבריו של סמוטריץ', במערכת הפוליטית ובשב"כ גינו את הדברים ויצאו נגד חבר הכנסת.

סמוטריץ': "הוביל את מדינת ישראל לתהליך הרסני" (צילום: ערוץ כנסת)

סמוטריץ' פתח ואמר: "רבין היה ראש ממשלה שהוביל לתהליך הרסני שאותותיו ניכרים עד היום דמות הסכמי אוסלו, אמרו את זה אז ומותר לנו להגיד זאת היום. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית מותר להביע התנגדות, כן גם קולנית, נגד מהלכי הממשלה. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. מותר להפגין, מותר לזעוק וכן מותר גם לומר מילים קשות ולא כל מילה קשה היא הסתה.

"ולא המילים הקשות גרמו לרצח ראש הממשלה, אלא רוצח שפל בדמות יגאל עמיר, ומי שכשל בשמירה על ראש הממשלה יצחק רבין הם לא אנשי הימין והציונות הדתית והמתנחלים שזעקו בצדק נגד מדיניות הממשלה בראשותו אלא שירותי הבטחון שלא רק כשלו בשמירה עליו אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות, שעד היום לא נחשפו במלואם, כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו", הוסיף.

גורמים בשב"כ הגיבו לדברים והביעו זעזוע רב: "דווקא ביום הזה, נבחר ציבור בחר לעודד קונספירציות ולהכפיש ארגון שכל ייעודו סיכול טרור באשר הוא והגנה על ביטחון המדינה. יש לגנות התבטאויות המעודדות שיח קיצוני". 

בתגובה השיב סמוטריץ': "מצער מאד שהשב״כ מתנער מאחריות לכשליו ברצח רבין ולקביעה החד משמעית של ועדת שמגר על אחריותו בהפעלת הסוכן 'שמפניה' שביצע פרובקציות ותרם במעשה ובמחדל לרצח הנורא ומוסיף חטא על פשע ותוקף נבחר ציבור בשל כך. חוסר היכולת של גוף ממלכתי לקבל ביקורת עניינית ולתקן צריכה להדאיג כל אזרח ישראלי".

גנץ: "מי שהסיתו ויצרו את אווירת ההסתה הם מנהיגי הציבור"

גם במערכת הפוליטית ביקרו את דבריו של סמוטריץ'. שר הביטחון, בני גנץ, מסר: "מי שרצח את רבין - היה הרוצח המתועב יגאל עמיר. מי שהסיתו ויצרו את אווירת ההסתה הם מנהיגי הציבור. ומי שניסה לשמור על רבין, הפיק את הלקחים ומבצע את תפקידו בשמירה על אישי ציבור באופן מסור ומקצועי הוא שירות הביטחון הכללי. ההאשמות כלפי השב"כ הן קונספירציה שדינה להימחק מהשיח ולא להינשא על ידי מנהיגי ציבור ושרים בכירים לעתיד".

ראש השב״כ לשעבר, ח״כ אבי דיכטר ממפלגת הליכוד הגיב: "אני מגנה בכל תוקף את אמירתו המנותקת מהמציאות של יו״ר הציונות הדתית, ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ המאשים את אנשי שירות הביטחון הכללי בטענה שעודדו את יגאל אמיר לרצוח את רה״מ יצחק רבין ז״ל. אמירה זו פוגעת בשמם הטוב של הארגון ואנשיו שעושים לילות כימים כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, כתבה: "שיא החוצפה עד כה נשבר כששר מיועד השתמש באזכרה הפרלמנטרית לרבין כדי להפיץ תיאוריית קונספירציה ולהאשים את השבכ ברצח. יש רק לקוות שהשיא לא יישבר שוב בשנה הבאה כשיעלה לנאום זה שתלש את הסמל של הקדילק".