מקורות דיפלומטיים מערביים בקהיר חשפו כי מצרים פועלת בתקופה האחרונה לצרף את סוריה ולבנון ל"פורום הגז של מזרח אגן התיכון", שישראל גם חברה בו, כך דווח היום (שני) באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד". המקורות הדגישו כי "המאמצים של מצרים לכלול את המדינות בפורום נועדו להפיק תועלת מהתפקיד הצפוי של לבנון בשוק הגז, בעקבות הסכם תיחום הגבול הימי עם ישראל".

בתוך כך, דיפלומט מערבי ששוחח עם רשת "אל-ערבי אל-ג'דיד" מסר כי "הכישלון של סוריה ולבנון להכיר בישראל, חברה בפורום הגז של מזרח ארגן הים התיכון, לא יהווה מכשול, נוכח המאמצים המצריים לכלול אותן, שכן הפורום עוסק בתיאום נושאים טכניים הקשורים למשק הגז. אין מדבור בברית או בארגון פוליטי".

פורום הגז של מזרח אגן הים התיכון (צילום: EUTERS/Shokry Hussien)
פורום הגז של מזרח אגן הים התיכון (צילום: EUTERS/Shokry Hussien)

עוד ציין הגורם כי "מצרים קיימה התייעצויות עם גורמים רשמיים בביירות ודמשק בתקופה האחרונה, והתחייבה לסיים את כל המכשולים הקשורים להתנגדויות של המדינות החברות בפורום בנוגע למהלך". דיפלומט מצרי לשעבר מסר כי "בהינתן החשיבות האסטרטגית הגדולה של אזור המזרח התיכון, ברמה האזורית והעולמית, ועושר משאבי הטבע שלו, חשבה מצרים להקים את הפורום, בשיתוף שבע מדינות באגן הים התיכון, והשפיעה משמעותית על ביטחון האנרגיה באזור".

במקביל, הדיפלומט המצרי הוסיף כי "כל אחת מהמדינות המייצרות או צורכות גז במזרח הים התיכון, או מדינות מעבר, יכולה להצטרף לפורום, אם היא מסכימה לתחומי העניין והמטרות, וכן הפורום יהיה זמין עבור מדינות אחרות או ארגונים אזוריים ובינלאומיים שישתתפו כמשקיפים קבועים".