נשיא המדינה אמר היום (שני) כי "המזרח התיכון נמצא על סף אסון, אך ישראל נכונה להוביל את המאמץ למען חוסן אקלימי". הרצוג אמר את הדברים בנאום שנשא במליאה המרכזית בוועידת האקלים של האו"ם COP 27 במצרים.

בפתח דבריו אמר הנשיא: "לכבוד הוא לי להצטרף למנהיגים ולמשלחות המכובדות מרחבי הגלובוס בוועידת האקלים של האו"ם, 27 COP. אני מודה לנשיא הרפובליקה הערבית של מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ולממשלתו, על האירוח כאן בשארם א -שיח‘ היפיפיה. כאומות שכנות, זוכות ישראל ומצרים לקרוא לאזור היפיפה הזה - המזרח התיכון - ביתנו. עם זאת, הבית הזה שכולנו אוהבים ממוקם במוקד עולמי לשינויי אקלים".

"עם תחזיות הצופות השלכות מידיות חריפות על אזורנו, המזרח התיכון נמצא על סף אסון", המשיך. "כאן בשארם א-שייח', אבקש לחזור על מחויבותה האיתנה של מדינת ישראל לאפס פחמן ולמעבר מדלקים מאובנים לאנרגיה מתחדשת עד לשנת 2050. אך ישראל מוכנה ליטול אחריות כבדה הרבה יותר. ישראל נכונה להוביל את המאמץ למען חוסן אקלימי אזורי.

בכוונתי להוביל את פיתוחו של מה שאני מכנה ׳מזרח תיכון מתחדש׳, מערכת אזורית של שלום בר-קיימא. אני חוזה שבעתיד הקרוב, האנרגיה הסולרית המיוצרת במדבריות של המזרח התיכון תהיה זמינה לייצוא לאירופה, לאסיה ולאפריקה. ישראל ויוון כבר עמלות על חיבורים חשמליים לצורך אספקת חשמל ירוק מישראל לאירופה", הוסיף הרצוג.

עוד אמר: "אני מאמין שלכל אומות המזרח התיכון, השופעות בשמש ובטכנולוגיה, תהיה היכולת לחבר את שאר העולם למקור מופלא של אנרגיה מתחדשת. באזור אשר חווה תהליך מידבור מואץ, לישראל יש גם את היכולת והידע למגר מחסורי מים חמורים ולהציע פתרונות לחוסר ביטחון תזונתי. אנו נכונים לחלוק את המומחיות והכלים שבידינו, כך נראה מזרח תיכון מתחדש.

משבר זה מאיים על עצם קיומו של העתיד שאנו מבקשים לספק לילדינו. הוא מתעלה מעל פוליטיקה ותחומים גיאוגרפיים, עלינו גם להתעלות מעליהם. אני מבקש לומר לכל האומות ב- COP 27, ובמיוחד לשכנינו, הקרובים כרחוקים: מצב חירום זה דורש מאתנו לשלב כוחות. לא מחר - אלא ברגע זה ממש".

בהמשך ביקש: "הבה נהפוך את משבר האקלים להזדמנות להתמודד עם סכסוכי המאה ה-20 ובכך נקדם שיתופי פעולה חיוניים למאה ה-21 . הבה נמנף שותפויות אזוריות נחוצות, לצורך יצירת מסלול אל עבר הכללה, יציבות ושגשוג, על מנת ליצור את המזרח התיכון המתחדש, המשותף.

שותפות בשגשוג ירוק ושגשוג כחול - המשקף את כוונת ירדן לספק לישראל חשמל ירוק לצד כוונת ישראל לספק לירדן מים מותפלים, בשיתוף ארצות הברית ואיחוד האמירויות, מהווה הדוגמה הטובה ביותר לשותפות יצירתית המשיאה ערך לכל השותפים, אשר יתרום ליציבות האזור כולו".

לסיום אמר: "הקוראן מלמד אותנו כי עלינו להטיב אחד לשני כפי שאללה הטיב עימנו, ולא להשחית את הארץ, ומהתנ"ך אנו למדים: 'וַיִּקַ ח ה' אלוקים אֶ ת־הָ ָֽ אָ דָ ם וַיַנִּחֵ הּו בְ גַן־עֵ דֶ ן לְעבְ דָ ּה ּולְׁשמְ רָ ָֽ ּה'. הבה נציל את העולם שאלוקים נתן לנו, שהרי כולנו- בצלמו נבראנו".