בסוגייה העולמית הבוערת של משבר האקלים נותר אחרי הבחירות הנשיא יצחק הרצוג המנהיג הישראלי היחיד בתפקיד רשמי שרואה בה איום אסטרטגי על ישראל והאזור. "אציג חזון של מזרח תיכון מתחדש עם שכנותינו ולא אניח לנושא לרדת מסדר היום הציבורי בישראל", אמר נשיא המדינה, שייצג את ישראל בוועידת האקלים הבינלאומית במצרים.

משלא נותרו מנהיגי ציבור בולטים בקואליציה המסתמנת בכנסת הנבחרת שהמעבר לכלכלה בת קיימא ומאבק בהידרדרות האקלים העולמי הוא אחד מדגליהם המרכזיים, נותר נשיא המדינה יצחק הרצוג הדמות הציבורית המובילה היחידה בישראל הנושאת את בשורת תרומתה המאז'ורית האפשרית של אומת ההייטק למאבק העולמי במניעת קטסטרופה אקולוגית.

ואכן, בבועה של רצון טוב ומעט הישגים לעולם במאבק בשינוי האקלים, למשלחת הישראלית בוועידת האקלים השנתית של האו"ם יש להציע בעיקר חדשנות טכנולוגית בחקלאות ובמים. את המסר הזה נשא עמו הנשיא הרצוג לשארם א-שייח.

בעיר המצרית החל אתמול  כינוס מנהיגי העולם הפותח את הוועידה שתימשך עד סוף השבוע הבא ואמורה לחלץ מממשלות העולם הישגים ועמידה בהתחייבויות של צמצום פליטות גזי החממה שלהן, משימה שכרגע רוב מדינות העולם ובהן ישראל נכשלות בה באופן מהדהד ומטריד.

גורמים בסביבתו של נשיא המדינה אומרים כי אין בכוונתו להניח לנושא חלקה של ישראל ותרומתה למאמץ הגלובלי בנושא משבר האקלים המשפיע באופן הרסני יותר ויותר גם על המזרח התיכון ועל יציבותו, וכי הנושא יעלה השבוע גם על שולחן ההתייעצויות עם סיעות הכנסת ה-25 על מי להטיל את הרכבת הממשלה.

הנשיא ניצל את פגישותיו עם מלך ירדן, שליט איחוד האמירויות ונסיך מרוקו בוועידה גם כדי להעביר מסר מרגיע למנהיגי ערב באשר לשמירת הסטטוס קוו במקומות הקדושים לאיסלאם, כך על פי גורמים במשלחת הישראלית. אבל עיקר שיחותיו של הנשיא, שגם חנך את ביתן ישראל בוועידה בהשקעה של 5 מיליון שקלים על ידי משרד החוץ, נסוב סביב שיתופי פעולה אזוריים נגד הבצורת והמידבור, השריפות ומשבר המזון המחריפים אט אט באזור במיוחד ובעולם כולו.

"המזרח התיכון ניצב מול אתגרים אדירים. אציג חזון ישראלי שאני קורא לו ׳מזרח תיכון מתחדש׳ בו ישראל בשיתוף מדינות האזור מספקות פתרונות משמעותיים מול משבר האקלים המאיים על עתיד ילדינו. עלינו לעשות הכל לתרום את שלנו להצלת החיים שלנו בכדור הארץ", אמר הנשיא בדרכו לוועידה.

מסקר שערך המשרד להגנת הסביבה ונחשף אתמול (שני) גם בישראל שבה העיסוק הפוליטי והתקשורתי בנושא הבוער בעולם תרתי משמע הוא דל, 61% מהציבור מודאגים ממשבר האקלים ו-68% הביעו נכונות לשינוי הרגלים באורח חייהם כמו צמצום צריכת החשמל, הנסיעה ברכב פרטי מונע בנזין, צריכת הבשר והחלב והשימוש בפלסטיק.

יובל בגנו, שליח מעריב לשארם א שייח