נושא המשקאות הממותקים עורר סערה רבה במהלך כהונתה של הממשלה היוצאת, זאת לאחר המהלך שהוביל שר האוצר אביגדור ליברמן, להטלת מיסוי עליהם. השבוע, שלחו מספר בכירים במערכת בריאות הציבור מכתב לראש הממשלה המיועד נתניהו, בו הם קראו להוזלת סל המזון הבריא במקום המיסוי על המשקאות. 

בכיר במערכת הבריאות מסביר: מדוע ביטול המס על משקאות מתוקים יעלה בחיי אדם?
מחקר מצא: אלה הנזקים ששתיית משקאות דיאטטיים עלולה לגרום לכם

נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון ולשעבר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM, והתייחס לדברים: "אני רוצה להפריך כמה מיתוסים. הנושא של מס על שתייה ממותקת שידוע בכל העולם, וכל מומחי בריאות הציבור תומכים בו, דורש אמצעי השלמה של הובלת סל מזון בריא. התחילו לעבוד עליו עוד בתקופה שליצמן היה שר הבריאות".

"העיתוי שבו המס התקבל צבע אותו בצבעים פוליטיים. אנחנו עושים עבודה עם אנשי בריאות חרדיים, הם תומכים במס הזה, חייבים לזכור שישראל שיאנית עולם לצערי בסכרת", ציין דוידוביץ' והוסיף: "היום יותר מחמישים אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממשקל יתר. בתחום של סכרת אנחנו הולכים וצוברים שיאים. צריך לומר שזה לא רק החברה החרדית, גם החברה הערבית ובכלל השמנה, שפעם הייתה של אנשים עשירים, הפכה למשהו שפוגע בעיקר באוכלוסיות חלשות".

הוא המשיך להסביר את דבריו: "בני אדם לא נועדו לאכול כל כך הרבה כמויות של סוכר. בעבר זה היה משהו שהיה חסר ולכן מבחינה אבולוציונית יש את הרדיפה אחרי סוכר ושומן. אבל היום אנחנו חיים בתנאים אחרים לגמרי של עודף".

דוידוביץ' הדגיש פעם נוספת את החשיבות, לתפיסתו, של הנגשת המזון הבריא: "צריך להנגיש מזון בריא בצורה זולה. פעם ירקות ופירות היו הכי זולים בישראל, היום זה הפך ליקר מאוד. יש פה הרבה כשלי שוק, צריך לא רק להטיל מס, צריך להשלים את ההיבטים האחרים, כמו סימון מזון, וזה צריך להיעשות בהידברות".