ראש הממשלה יאיר לפיד תקף הערב (שבת) את ההצעה הפלסטינית שקראה לחקור את ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. לפיד אמר כי "ישראל דוחה בתוקף את ההצעה. מדובר שוב, במהלך פלסטיני צד צדדי, החותר תחת עקרונות היסוד לפתרון הסכסוך ועלול לפגוע בכל אפשרות לתהליך עתידי". 

רה"מ לפיד הדגיש כי "הפלסטינים מבקשים להחליף המשא ומתן בצעדים חד צדדים. הם שוב עושים שימוש באו"ם על מנת לתקוף את ישראל. מהלך זה לא ישנה את המציאות בשטח, לא יתרום דבר לעם הפלסטיני, ועלול לגרום להסלמה. תמיכה במהלך הפלסטיני היא פרס לארגוני הטרור והקמפיין האנטי ישראלי. אנו מודים למדינות הרבות שלא תמכו בהחלטה והבהירו כי זו לא הדרך לקידום יציבות ופתרון הסכסוך".

לפיד בטקס לזכר רבין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
לפיד בטקס לזכר רבין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"אנו קוראים לכלל המדינות שתמכו אתמול בהצעה לשקול את עמדתן בשנית ולהתנגד לה במסגרת ההצבעה בעצרת הכללי. הדרך לפתרון הסכסוך אינה עוברת דרך מסדרונות האו"ם או גופים בינ"ל אחרים", הוסיף ראש הממשלה.

שר הביטחון בני גנץ תקף גם הוא את ההחלטה: "ההליכה של הפלסטינים לצעדים בבית הדין בהאג היא גול עצמי שירחיק אותם מכל הישג מדיני. כוונת האו"ם לאפשר זאת רק תפגע ביציבות באזור וביכולת להגיע להבנות בעתיד. זהו צעד פוליטי, שאינו מעוגן במציאות בשטח".

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב: "החלטת האו״ם היא החלטה בזויה ובלתי מתקבלת על הדעת. ההחלטה מגיעה בעקבות פעילות טרור מדיני מובהקת של אבו מאזן שבא לחפות על כישולונותיו בניהול הרשות הפלסטינית וחוסר יכולתו לחזק את הכלכלה והאמון הציבורי בו. נמשיך לגבות את כוחות הביטחון וחיילי צה״ל ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל".

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, תקף באו״ם את הצעת ההחלטה: ״אף גוף לא יקבע שהעם היהודי הוא כובש במולדת אבותינו. הפנייה לבית הדין בהאג תהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של כל סיכוי לפיוס והתקדמות בעתיד. צעדים חד צדדיים של הפלשתינים ייענו בצעדים חד צדדיים. אל תגידו שלא ידעתם״.

שגריר ישראל באו"ם לשעבר, ח"כ דני דנון התייחס גם הוא להחלטה: "מדובר במהלך נוסף של טרור דיפלומטי של הרשות הפלסטינית. מדינת ישראל צריכה להתעלם מהחקירה ולא לשתף פעולה עם בית הדין בהאג, בחקירה שהתוצאה בה ידועה מראש. במקביל עלינו לגבות מחיר מהרשות הפלסטינית על הטרור הדיפלומטי שהיא מפעילה נגדנו".

כזכור, ועדת האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה אישרה אמש ברוב של 98 מדינות את ההצעה הפלסטינית שקראה לחקירה של בית הדין הבינלאומי של האו"ם לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך". בחודש הבא צפויה מליאת האו"ם לדון באישור הסופי של הסוגיה. על פי ההצעה, הרשות הפלסטינית דורשת מבית הדין שבהאג לקבוע כי "הכיבוש הישראלי" אינו זמני אלא קבוע. בכך, מבקשים הפלסטינים לסתור את החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם. במסגרת החקירה, צפוי בית הדין לפרסם המלצות לאו"ם כיצד לנהוג כלפי ישראל.