האלוף (במיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד בתכניתם ב-103FM, ונשאל על חלוקת התיקים המסתמנת בקואליציה המתהווה, בה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' עתיד אולי לקבל את תפקיד שר הביטחון.  

ארצות הברית עוקבת אחר מינוי שר הביטחון: "תהיה השפעה על היחסים"

"אני לא בטוח שזה לא יקרה כי לא בטוח שאנחנו מבינים את ההיגיון של המינויים. נניח שזה כן יקרה, סמוטריץ' הוא איש מאוד הגון לשיטתו, והוא משקף בדיוק את מחשבותיו, ואומר מה הוא יעשה", ציין גלעד בפתח הריאיון. "בוא נראה מה יקרה אם הוא יהיה שר הביטחון. הוא צריך לקיים פגישת עבודה עם הרמטכ"ל, שצריך להנחות אותו איך לתקוף באיראן. איראן זה האיום המרכזי על ישראל, והוא יגיד שצריך לתקוף. איך הוא יתקוף? בלי תיאום אסטרטגי עם ארה"ב, זה לא אפשרי. בגלל התנאים במזרח התיכון זה לא אפשרי. האמריקאים לא יקבלו אותו אפילו לפגישת עבודה אחת, אולי אחת, ראשונה ואחרונה", טען.

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "אין לו (לסמוטריץ') שום ניסיון, זה הימור מסוכן בתקופה מאתגרת מאין כמותה. עם ארה"ב אני צופה שהוא לא יוכל לקיים קשרי עבודה, דבר שמאוד חמור בעיניי. דבר שני, יו"ש, המערכת מבעבעת, אף אחד לא יקבל אותו, הוא לא יקיים שום מגעים עם הרשות הפלסטינית. לשר הביטחון יש משקל עצום, אם הוא יממש את כל התיאוריות שלו, אנחנו נגיע להתנגשות עם הפלסטינים ואחרי זה עם הירדנים. ירדן היום זה ערך אסטרטגי של ישראל. אני צופה התנגשות איתם, ואם הר הבית יכנס לתמונה, זה ישפיע גם על הקשרים שלנו עם מדינות ערב אחרות".

גלעד ציין כי הוא מתרשם מ'הכנות והדבקות הדתית משיחית' של סמוטריץ', אך שזה עלול להיות לרעתו, והתייחס לדבריו במליאת הכנסת לציון רצח יצחק רבין ז"ל: "הבן אדם אמר שהשב"כ הוא חלק מקונספירציה לרצוח את ראש הממשלה, שהוא יעד מספר אחד להגנה של השב"כ, איך הוא יקיים פגישת עבודה עם ראש הארגון? שהוא חומת המגן האמיתית שלנו. איך הוא ידבר איתו על מחבלים פוטנציאליים יהודים? הוא נאמן לעקרונותיו, אין פה צורך במידע סודי, הוא אומר בדיוק מה הוא יעשה. הוא נאמן לחוגים האלה ויש לו חובה דתית - הבן אדם עומד על במת הכנסת ואומר ש'שירות הביטחון הכללי' ופוגע בלגיטימציה שלו. זו שערורייה. אריק שרון היה מאשים את השב"כ? זה עלבון לו עצמו. אני לא מקבל את ההשוואות האלה".

עוד הדגיש כי "ברור שזה מסוכן, עלול להיות פיצוץ בשטחים, שזה ממש פוגע בישראל כי הצבא צריך להתמקד באיום האיראני. הם עלולים להתקדם במסלול הגרעיני, אנחנו במסלול התנגשות עם איראן. צה"ל והרמטכ"ל צריכים לעסוק באיום הזה, וזה עוד כלום לעומת מה שעלול להיות".

לשאלה האם סמוטריץ' כשר ביטחון עתידי יתקוף באיראן, אמר גלעד בשנית כי דבר לא יתרחש ללא תיאום מול האמריקאים: "אם אנחנו נצטרך להפעיל אופציה מסוימת מול איראן, אנחנו צריכים תיאום אסטרטגי עם האמריקאים, והם לא ידברו איתו. ראש הממשלה לא יכול להחליף אותו בכל, ראש ממשלת ישראל הוא אדם עסוק. אני מצפה שהתבונה של נתניהו והניסיון האדיר שלו, ובעיקר היום, הנשיא ביידן בניגוד לתחזיות התחזק ולא תהיה להם שום סבלנות לערכים שמייצג סמוטריץ', שלא מסתיר אותן".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM