משרד המשפטים האמריקאי עדכן את משרד המשפטים הישראלי, כי הבולשת הפדרלית, ה-FBI, פתחה בחקירה פלילית סביב מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקאית, שירין אבו עאקלה, שנהרגה במהלך חילופי אש בין כוחות צה"ל למחבלים פלסטינים בג'נין, בחודש מאי האחרון, כך דווח הערב (שני) בערוץ 14. המקורות המעורים בפרטים אישרו לוואלה! את הפרטים בעניין.

בתוך כך, דוברת מטען המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, מסרה כי "מחשבותינו עם משפחת אבו עאקלה שמתאבלת על האובדן הגדול. שירין לא היתה רק אזרחית אמריקנית אלא היתה עיתונאית אמיצה שזכתה לכבוד רב בכל העולם על עבודתה העיתונאית".

ציור קיר של העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)
ציור קיר של העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)

שר הביטחון, בני גנץ, הגיב להחלטת ה-FBI ואמר: "ההחלטה של משרד המשפטים האמריקאי לחקור את מותה המצער של שירין אבו עאקלה היא טעות קשה. צה"ל ביצע חקירה עצמאית ומקצועית, שהוצגה לאמריקאים ששותפו בפרטים. הבהרתי לנציגי האמריקאים שאנו עומדים מאחורי חיילי צה"ל, שלא נשתף פעולה עם אף חקירה חיצונית, ולא נאפשר התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל".

מארגון "יש דין" נמסר בתגובה להחלטת ה-FBI לפתוח בחקירה: "אנחנו מברכים על פתיחת החקירה, כפי שאמרנו מיום האירוע, רק חקירה בינלאומית בלתי תלוייה יכולה להביא לחקר האמת. חשוב להדגיש שמדובר באירוע יוצא דופן שכן מדובר באזרחית אמריקאית ועיתונאית מפורסמת. ברוב המקרים  (72% מהתלונות שמגישים פלסטינים) הצבא אינו מבצע חקירה פלילית. חקירה יסודית ורצינית נדרשת לא רק כשמדובר באזרחית אמריקאית".

כזכור, ארצות הברית מסרה בחודש יולי האחרון כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי הרג את עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו-עאקלה במחנה הפליטים ג'נין בחודש מאי האחרון, אך סביר להניח כי הכדור נורה על ידי כוחות צה"ל. בהודעת משרד החוץ האמריקאי נאמר כי המומחים שבדקו את הקליע שפגע בעיתונאית קבעו כי היא נפצעה בצורה קשה, ומשכך הם התקשו להגיע למסקנות נחרצות באשר למקור הירי. 

יחד עם זאת, נציגי הממשל האמריקאי בחנו את ממצאי התחקירים שנערכו בישראל וברשות הפלסטינית, והגיעו למסקנה ש"הירי ככל הנראה בוצע מנקודה בה היו כוחות צה"ל, אבל אין סיבה להניח שהפגיעה באבו-עאקלה הייתה מכוונת".

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון סירב להתייחס לדברים.