גורמים רשמיים בארה"ב מסרו לישראל כי הבית הלבן אינו עומד מאחורי ההחלטה של ה-FBI לפתוח בחקירה סביב נסיבות מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקאית שירין אבו-עאקלה, כך דיווח הערב (חמישי) ברק רביד באתר Axios. על פי הדיווח, יותר מ-20 סנאטורים דמוקרטיים חתמו על מכתב הקורא לבולשת הפדרלית לפתוח בחקירה עצמאית.

לפי גורמים ישראלים ואמריקאים, החלטת ה-FBI לפתוח בחקירה התקבלה לפני הבחירות בישראל, אך משרד המשפטים האמריקאי הודיע על כך באופן רשמי לממשלת ישראל, שלושה ימים לאחר הבחירות. לאחר ההודעה, פקידים ישראלים ביקשו משגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, מידע נוסף על ההחלטה. הוא מצידו טען כי אינו יודע דבר על החקירה.

כרזה לאחר מותה של שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)
כרזה לאחר מותה של שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)

כמו כן, גורמים ישראלים אמרו כי ראש המטה לביטחון לאומי, אייל חולתא, שגריר ישראל בארה"ב, מייק הרצוג, ומנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, התקשרו לעמיתיהם הממשל ביידן ודרשו הסבר על ההחלטה. גורם ישראלי מסר כי "דיברנו עם פקידים בממשל ביידן, והבהרנו כמה אנו זועמים על כך". בתוך כך, הגורמים דרשו ממשל ביידן "לתקן את המצב, לפני שהחקירה תודלף לעיתונות, והזהירו כי הדבר יהפוך למשבר דו-צדדי

הבית הלבן ומחלקת המדינה הבהירו לישראל כי הם לא היו חלק מתהליך קבלת ההחלטות של משרד המשפטים בנוגע לחקירה. הם גם הבהירו כי "פתיחת החקירה הייתה החלטה עצמאית של משרד המשפטים האמריקאי, ולא הייתה מונעת מהחלטה פוליטית".