רון דרמר, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב ושר החוץ המיועד לכנסת ה-25, העביר בחודש אוגוסט האחרון ביקורת קשה ונחרצת על הממשל האמריקאי בסוגיית הגרעין האיראני, כך פורסם הערב (חמישי) בחדשות 12.

במסגרת פודקאסט משותף שלו עם מייקל מקובסקי, בשם "לא דמוקרטי", דרמר אמר: "טיפת כבוד עצמי. אתם (ארה"ב) המעצמה הכי גדולה בעולם, וכוח עתיק מנסה להרוג אנשים על אדמתכם, ואתם יושבים ונושאים ונותנים איתם? אתם יודעים מה ההסבר שלהם (של ממשל ביידן) יהיה? 'איראן היא שחקן נוראי, אבל היא תהיה הרבה יור אם יהיה לה נשק גרעיני. זו התשובה שלהם כל הזמן, אבל הם לא באמת בלמו אותם מההגעה לנשק גרעיני, הם רק נותנים להם עמדה נוחה לפריצה לנשק הגרעיני. כשאתם לא עושים כלום ושום דבר".

הוא התייחס לפעולות התוקפנות של איראן ואמר: "בתגובה על הפרובוקציות האלה, אני חושב שזה משדר חולשה נוראית. אדוני הנשיא, מה אתה הולך לעשות כזמן הפיצה (לפצצה) יתקרב ל-0? אנשים לא מסתכלים ברצינות על מה העסקה הזו עושה. אי אמריקה מקרינה כזאת חולשה כשאיראן עושה פעולות כאלה וארה"ב יושבת איתם וכמעט מתחננת לעסקה, איז מסר זה שולח לכל האזור?"

בלשון ביקורתית ועוקצנית, דרמר לא משאיר מקום לספק ומסביר מה הוא חושב על אופן התנהלות של ממשל ביידן בסוגייה. "כל הרעיון של חזרה להסכם, משמעותו שארה"ב מוותרת על כל המנופים שלה בשל הסרת הסנקציות על איראן, ואז באורח פלא, כמו בקסם של פיות, הם ישכנעו את איראן להסכים לעסקה ארוכה וחזרה יותר?".

נשיא איראן ראיסי על עתיד הסכם הגרעין בנאומו באו"ם

הוא המשיך: "המקסימום שהעסקה הזאת מחזיקה זה שבע או שמונה שנים, לאחר מכן הם יכולים להעשיר כמה אורניום שירצו, לא לפצצה אחת, לא ל-5 פצות, אלא ל-100 פצצות גרעין".

על השאלה "מה ארצות הברית רוצה", לדרמר יש תשובה חד משמעית: "המדיניות של ממשל ביידן, שהיא דומה למדיניות ממשל אובמה, היא להכיל איראן גרעינית ולא למנוע איראן גרעינית. ברגע שמבינים זאת, הסירוב שלהם לעזוב את שולחן המו"מ הגיוני. אם תשאלו בכירים בממשל ביידן איזו משתי האופציות היא הגרועה ביותר - עמיות צבאי עם איראן או איראן גרעינית, הם יגידו שעימות צבאי היא האפשרות הגרועה ביותר".

על חברי הכנסת הישראלים, דרמר אמר כי "עושה רושם שמעצבי המדיניות הישראלים לא מבינים שאין תוכנית גיבוי, כי הם (ממשל ביידן) מתנגדים לכל סוג של עימות, אז הם לא יעבדו עם ישראל. ככה אני מאמין, אשמח להתבדות, ושיעמידו אותי על טעותי. הם לא יעבדו עם ישראל ברצינות על תכנית מגירה, למעט לשים אזיקים על ישראל במטרה למנוע ממנה לבצע פעולה צבאית".

"הם לא רק טועים טקטית, אלא הם טועים גם באופן מהותי ואסטרטגי", אמר דרמר על הממשל האמריקאי. "ההסכם שהם מנסים להשיג סולל את הדרך לאיראן גרעינית, (ההסכם) מציב את האזור כולו על מסלול למלחמה. זה אולי לא נראה כך בהתחלה, כי ההסכם יכול לגרום לאנשים פתאום לכאורה לנשום לרווחה, ולהגיד שהתרחנו משפת המצוק, אבל כל מה שההסכם עושה זה לשים אותנו על טייס אוטומטי לעבר מצוק אחר".

הוא המשיך: "כולנו יודעים את זה: הסעודים יודעים את זה, ישראל יודעת את זה, הטורקים, המצרים. כולם באזור יודעים שהסכם גרעין יהפוך את איראן למעצמה גרעינית עד תאריך מסוים, לא יאוחר מ-2030-2031. הם יעשו את השיקולים שלהם בהתאם, וזה אומר שייתכן (שאותן מדינות) ינסו להשיג נשק גרעיני משלהן, אתם תראו הפצה של נשק גרעיני במזרח התיכון, ובגלל שישראל בסיטואציה שב אנחנו לא יכולים להרשות למשטר שקורא בפומבי להשמדתה באמצעות נשק גרעיני, אתם שמים את ישראל בעמדה בה לא תהיה לה ברירה אלא למנוע זאת".