בעוד המשא ומתן הקואליציוני נראה כתקוע, לפחות מול הציונות הדתית, ברשימת הליכוד מחכים לחלוקת התיקים אצלם ועוקבים בקפידה ובדאגה אחר הדינמיקה מול השותפים לממשלה העתידה לקום ומול שם נוסף ולא שגרתי שעלה בסביבת ראש הממשלה העתידי בנימין נתניהו כמועמד לתפקיד שר החוץ בממשלתו - שגריר ישראל בארה"ב לשעבר רון דרמר.

"חלשים מול איראן": שר החוץ המיועד דרמר במתקפה על ממשל ביידן

דרמר נחשב למקורב מאוד לנתניהו ואף זכה לאזכורים חיוביים רבים בספרו האוטוביוגרפי שיצא לאור במהלך הבחירות. עם זאת, לדרמר תדמית מובהקת של מקורב מאוד למפלגה הרפובליקנית בארה"ב, שאיתה פיתח קשרים ענפים ופורים במהלך כהונותו כשגריר. זו גם הסיבה ליחס הקריר והחשדני כלפיו בקרב הממשל האמריקאי הנוכחי – ועל רקע זה העבירו האמריקאים מסרים לגורמים בישראל, שלפיהם הם יעדיפו לראות אישיות אחרת בתפקיד שר החוץ הישראלי.

הדיווחים בנוגע למסרים האמריקאיים על מועמדותו של דרמר לתפקיד שר החוץ עוררו זעם בקרב חברים ברשימת הליכוד, אשר טענו כי "צריך להעביר מסר ברור: עם כל הכבוד, לא האמריקאים ולא אף גורם חיצוני אחר יהיו אלה שיכתיבו לנו את הרכב ממשלתנו".

בנוסף, בכירים בליכוד מעריכים בשיחות סגורות כי הרעיון למנות את דרמר לשר החוץ הוכנס לשיח הפוליטי בתור "עז" על ידי נתניהו. לדבריהם, המטרה המרכזית שלו היא להראות לממשל ביידן כי ראש הממשלה המיועד מתחשב בעמדתו ובעמדת ממשלו, עד כדי נכונות לוותר על מועמד כה ראוי וכה רצוי בעיניו.

בפועל, כך לפי אותם הבכירים, נתניהו מייעד את דרמר לשר במשרד רה"מ והכי חשוב - לחבר הקבינט המדיני־ביטחוני: "נתניהו ירצה אותו לצדו, בפורום הכי סגור ויוקרתי ובמוקד קבלת ההחלטות מרחיקות הלכת".

כך או כך, השאיפות המיניסטריאליות של חברי הליכוד יחכו עד לשלב השני של המו"מ הקואליציוני, אחרי שחלק נכבד מהתיקים כבר יעבור לידי השותפים בקואליציה. כמה מבכירי הליכוד נחשבים למועמדים לתפקיד ושמותיהם כבר עלו בשיחות בסביבת נתניהו בהקשר זה. אחת מהם היא ח"כ מירי רגב, שהייתה אמורה להתמנות לשרת החוץ במסגרת הסכם הרוטציה בין הליכוד לבין כחול לבן של בני גנץ. כזכור, ממשלת הרוטציה התפרקה בטרם חילופי התפקידים.

מועמד נוסף לתפקיד הוא ח"כ אמיר אוחנה, שהעלה בשיחות סגורות את שאיפתו לתפקיד. עם זאת, לאחרונה חל שינוי בהערכות ונכון להיום, אוחנה נחשב למועמד מוביל לתפקיד יו"ר הכנסת. גם ח"כ ישראל כ"ץ מוזכר בליכוד כמועמד אפשרי לתפקיד שר החוץ, שכבר מילא בעבר.