סיעות הכנסת התכנסו היום (שני) לישיבותיהן השבועיות, בצל המתחים בגוש הימין והמאמצים להקמת הממשלה. ראשי הסיעות העניקו הצהרות לתקשורת, שעסקו בנושאים העומדים כעת על סדר היום הציבורי, לצד הסערות במערכת הפוליטית. המחנה הממלכתי הייתה הראשונה שפתחה את ישיבתה ולאחר מכן יש עתיד, עוצמה יהודיתחד"ש-תע"ל ולבסוף יהדות התורה. ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, פתח את ישיבת סיעתו באזהרה: "יהפכו אותנו למדינת עולם שלישי".

יאיר לפיד בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)

"יהפכו אותנו למדינת עולם שלישי"

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, נשא דברים יו"ר המפלגה, יאיר לפיד: "הממשלה החדשה עוד לא הוקמה, אבל כבר יש לה החלטות: תלמידי ישיבות יקבלו יותר כסף מחיילי צה"ל. סמוטריץ' רוצה לסגור את הכדורגל בשבת. יחוקקו חוק להפריד גברים ונשים במרחב הציבורי. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, לא מדינת הלכה. לא יגידו לנשים איפה מותר להן ואיפה אסור להן לעמוד. הם לא יקרעו את המדינה הזו לאלה שמשרתים בצבא ואלה שלא, אלה שעובדים ואלה שלא".

הוא פנה אל מצביעי הליכוד ושאל: "זה מה שרציתם? בשביל זה הצבעתם ליכוד? כדי שייקחו כסף מהחיילים וייתנו לתלמידי ישיבות? אתם הולכים להיות מיעוט בממשלה הזו. מיעוט של משרתים בצבא, מיעוט של מעמד הביניים, מיעוט של אלה שמאמינים במסורת יהודית מתונה שמקבלת כל אדם בסבר פנים יפות".

"עוד לא הקימו ממשלה, כבר הודיעו שהם יעבירו את פסקת ההתגברות. ירסקו את בית המשפט. ירסקו את הדמוקרטיה הישראלית. הכל מסיבות אישיות. הכל כדי שנתניהו יוכל לבטל את המשפט שלו ודרעי יוכל לבטל את הקלון שלו", הוא אמר. "זו לא הולכת להיות ממשלה שהקיצונים יושבים בה, זו הולכת להיות ממשלה שהקיצונים שולטים בה. שליטה מלאה. יובילו אותנו להיות מדינת עולם שלישי. מסוכסכים עם האמריקאים, מסוכסכים עם עצמנו. בן גביר, יעד של המשטרה ויעד של השב"כ, יהיה אחראי על המשטרה ואחראי על השב"כ".

"אם מישהו שואל את עצמו איפה אנחנו נהיה – אנחנו נהיה פה בכנסת ימים ולילות, אנחנו נהיה ברחובות, אנחנו נהיה בכיכרות, נהיה על הגשרים. לא נשתוק, לא ניעלם, לא נוותר, אנחנו נלחמים על העתיד של הילדים שלנו".
 
הוא סיכם: "שנה וחצי היתה פה ממשלה מצוינת. הביאה הישגים כבירים למדינת ישראל. הקפיצה אותנו קדימה כלכלית וביטחונית. עכשיו תקום פה ממשלה שלוקחת אותנו אחורה. עם ישראל חכם. הוא יבין מהר מאוד שממשלת הקיצונים גורמת לו נזק. אנחנו נחזור, מהר יותר ממה שכולם חושבים".

ישיבת סיעת יש עתיד (צילום: מתן וסרמן)
ישיבת סיעת יש עתיד (צילום: מתן וסרמן)

ח"כ משה גפני הגיב לדבריו של לפיד נגד החרדים ותקף: "למה לא אמרת את זה שנה וחצי? כל הזמן היית בטוח שאולי אנחנו נלך לקואליציה איתך, ואז שתקת ואמרת שכל מה שאנחנו מבקשים זה צודק. לא ראוי להיות ראש ממשלה. צדקנו שלא הלכנו איתו".

"בכל מקום ניאבק ציבורית"

איימן עודה פתח את ישיבת חד"ש-תע"ל ודיבר על מאבקם: "המאבק שלנו לא יהיה רק בפרלמנט, אלא גם ברחובות של יהודים וערבים ביחד. בעת השבעת הממשלה, אחר כך לאורך כל השבועות הפגנות. בכל מקום ניאבק ציבורית, זה יהיה מאבק לא רק לרוחב אלא גם לעומק. אין לנו כוונה להחזיר את הממשלה הרעה הקודמת, של בנט ולפיד, שהייתה ממשלה רעה מאוד. יש לנו הזדמנות להיאבק נגד הממשלה הזאת, יחד עם זאת לבנות אלטרנטיבה של ממש נגד הכיבוש הארור".

אחמד טיבי, איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אחמד טיבי, איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחריו נשא דברים אחמד טיבי: "לפני מספר ימים ראינו פוגרום של מתנחלים בפלסטינים בחברון. היה אירוע שבו מתנחל תקף חיילת, ואז לפיד, גנץ והרמטכ"ל גינו בתוקף את תקיפת החיילת. האירוע המרכזי היה הפוגרום נגד הפלסטינים. לא שמעתי שום גינוי. זאת צביעות, זה נקרא מוסר כפול. מתנחלים תוקפים פלסטינים לפעמים בעידוד חיילים".

"לפיד, היום בגדת בעם ישראל. אם היית ראש הממשלה כה טוב, למה לא נבחרת?"

את ישיבת סיעת יהדות התורה בכנסת פתח משה גפני, שהודה בפתח הישיבה על מינויו החדש: "רוצה להודות לחבריי ששלחו אותי להיות יו"ר ועדת הכלכלה הזמנית. אני קצת התפלאתי עד כמה הצביעות יכולה לחגוג. שומע את לפיד שדואג לנשים החרדיות - אישה חרדית לא תלך לאירוע בו אין הפרדה".

הוא המשיך: "אנחנו היינו מקבלים את כל מה שהיינו רוצים אם היינו הולכים עם לפיד לקואליציה. החצוף הזה עוד אומר שלומדי תורה מקבלים יותר מחיילי צה"ל. אנחנו מופלים לרעה. למה לא אמרת את זה במשך שנה וחצי? כי היית בטוח שנלך איתך לקואליציה. אמרת שכל מה שאנחנו מבקשים זה צודק, פתאום היום לא".

"הוא לא ראוי להיות ראש ממשלה", תקף גפני את לפיד, "צדקנו שלא הלכנו איתו ועם אנשים אחרים שם, כולל גנץ. אני לא מבין את הדיבורים האלה, מדברים על להוריד את סערת הרוחות בציבור הישראלי, קודם כל תורידו אתם. נלחמנו על הנושא של הטבות להשכלה גבוהה, ועכשיו אני הולך לדיון על יוקר המחיה עם נגיד בנק ישראל. כל הדברים האלה לא היו שנה וחצי, היום נדאג להכל, ובראש ובראשונה לאזרחי ישראל".

אחריו, יצחק גולדקנופף נשא דברים, ותקף את לפיד גם כן: "לך יאיר לפיד אני רוצה להגיד, היום בגדת בכל עם ישראל. אם אתה טוען שהיית כל כך טוב, איך לא בחרו בך? הסתרת את הדמות שלך במשך שנה וחצי, החלטת ביום הזה לפעור את פיך ולפגוע בחלק החרדי המסורתי והדתי. אם חשבנו פעם שלפיד יכול לשנות את עורו, היום ראינו שזה רק דימיון". 

"אנחנו יודעים כמה כספים העמדת לרשות עבאס, מה רצית לעשות. יודעים שרצית שנגיע לפת לחם. דברים שהממשלה שרצית להקים היו עושים לנו. אנחנו רוצים מסורת יהודית, אנחנו מבטיחים לכם שמה שעשו לנו לא נעשה לאף אחד. אנחנו ניתן לכולם שווה בשווה, אנחנו נדאג לכולם. אנחנו באים לכסות פערים של שנים שהציבור החרדי מסורתי היה מקופח", אמר.

הוא סיכם: "כל מוסד שנמצא אצל כולם ימשיך להיות אצלכם, סך הכל ביקשנו - תנו לנו משהו, שנוכל לחיות שווה בשווה בארץ ישראל. העם בישראל אמר את דברו, הוא רוצה זהות יהודית. אפשר לחיות בשותפות, חרדים וחילונים כאחד".