המשא ומתן הקואליציוני הזכיר אתמול רכבת הרים שמסלולה נע בפראות בין תקווה לייאוש, בין ספין לספין, בין דיווחים על התקדמות לקראת החתימות על ההסכמים הקואליציוניים לבין הצהרות על העמקת המשבר. 

מרתון הפגישות שניהל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו במהלך היום גרר, בין היתר, את זעמן של השותפים ביהדות התורה ובעוצמה יהודית, שהבהירו כי הם לא מוכנים להסתכל מהצד על חלוקת התיקים בין ש"ס והציונות הדתית על חשבונם.

אתמול בשעות הבוקר הבהיר יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, כי הדיווחים על כך שמשרד הנגב, הגליל והפריפריה יעבור במסגרת חלוקת התיקים לידי ש"ס יצאו לא על דעתו וללא הסכמתו. בסביבת בן גביר טענו: "בליכוד החליטו לקבוע עובדות בשטח, ללא כל ניסיון לנהל שיח. הם עדכנו כי עוצמה לא תקבל את הנגב והגליל, אף שבן גביר הבהיר כי ברצונו לקבל את המשרד הזה עוד בתחילת המשא ומתן".

מאוחר יותר אתמול התייחס בן גביר לנושא בהרחבה בישיבת סיעתו בכנסת. "במערכת הבחירות התחייבנו להשקיע בפריפריה, הבטחנו את זה לציבור", הזכיר יו"ר עוצמה יהודית. "אומר בצורה הכי ברורה: בלי שנוכל להחזיר את הסדר לרחובות ובלי שנוכל לעזור לפריפריה, לנגב ולגליל - לא נהיה בממשלה. בשביל זה הצביע לנו הציבור. זה בנפשנו", הוסיף.

בן גביר הבהיר במהלך היום כי איש מהליכוד לא פנה אליו בסוגיית התיק המבוקש, גם כאשר מכיוון לשכת נתניהו החלו לזרום עדכונים על פריצת דרך במשא ומתן ועל כך שבמסגרת ההסכמות המסתמנות מפלגת ש"ס תהיה השותפה שתקבל את תיק הפריפריה, הנגב והגליל. בעקבות כך מסרו גורמים במפלגתו: "לא נראה שבקצב הזה ועם הגישה הזאת הממשלה תקום בשבוע הקרוב. היא לא תקום ככה גם לא בשבוע הבא, אלא אם נתניהו מעוניין להשביע ממשלה בלעדינו".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל עשו ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עם בכיר הליכוד האחראי למשא ומתן ח"כ יריב לוין מאמצים קדחתניים על מנת להביא לסוף המשבר ולפתרונות המקובלים גם על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וגם על יו"ר ש"ס אריה דרעי. תחילה נועדו צוותי המשא ומתן של הליכוד והציונות הדתית במשך כשעתיים. מיד לאחר מכן נכנס סמוטריץ' לשיחה עם נתניהו ולוין, וכעבור כשעתיים השלושה נועדו שוב.

התדרוך שיצא מהליכוד אחרי סבב זה דיבר על פריצת דרך דרמטית, כולל על כוונת נתניהו להודיע לנשיא המדינה "עלה בידי" כבר ביממה הקרובה. אולם מהר מאוד התברר כי המשבר עוד רחוק מסיומו. אצל יו"ר הציונות הדתית הבהירו: "אולי הושגו הסכמות בין נתניהו לדרעי, אך לא בין נתניהו לסמוטריץ'".

בין היתר סמוטריץ' הבהיר לליכוד בצורה מפורשת כי כל הרעיונות לקחת ממשרד האוצר אגפים או חלקים כאלה ואחרים לא מקובלים עליו, ושהוא מעוניין לכהן כשר האוצר "מלא", ללא קיצוצים בסמכויותיו. 

בליכוד עלו הצעות להעביר את רשות החברות ממשרד האוצר למשרד הכלכלה, כדי שיישאר בידי הליכוד, וכן להעביר את אגף התקציבים החשוב ממשרד האוצר למשרד ראש הממשלה. כמו כן, עלתה בליכוד הצעה למנות שר במשרד האוצר מטעם ש"ס שיהיה רשאי לחתום על הדרישות התקציביות של כל המשרדים שיעברו לידי שרי ש"ס. כך או כך, סמוטריץ' חזר והבהיר כי לא יוותר על דבר במסגרת משרד האוצר.

עם זאת, הצעת פשרה שעלתה בשיחות שניהלו אמש נתניהו ולוין עם סמוטריץ' ועם דרעי כללה עבור יו"ר הציונות הדתית ומפלגתו את משרד האוצר עבור סמוטריץ', תפקיד שר האחראי לשטחי יהודה ושומרון במשרד הביטחון ותיק העלייה והקליטה. החבילה שיועדה לעוצמה יהודית כללה בתוכה את תיק ביטחון הפנים לבן גביר וכן את תיקי החקלאות והמורשת. ש"ס, לפי אותה הצעה, אמורה לקבל את תיקי הפנים והתחבורה עבור דרעי וכן את משרדי הדתות, התפוצות והפריפריה, הנגב והגליל.

ביהדות התורה זועמים על אופן החלוקה. לדבריהם, סוכם על מפתח תיקים לפי החישוב של שר אחד על כל שני ח"כים. "אם בליכוד נותנים עכשיו לדרעי ולש"ס שר אחד יותר, אז גם אנחנו נדרוש יותר", אמר אתמול אחד מבכירי המפלגה. 

כך או כך, גורמים במפלגות הקואליציה שידרו סקפטיות וסברו כי המשבר עוד לא קרוב לפתרון. כמה מהם טענו כי אופן ניהול המשא ומתן הוא בעצם ניסיון להביא לזעם ציבורי נגד סמוטריץ', כאשר כלפי חוץ מדווחים על הצעות משופרות שהונחו לפני כן, ומיד אחר כך יוצאים בפרסומים על התעקשותו הנמשכת של יו"ר הציונות הדתית.