שר הביטחון, בני גנץ, הגיב היום (שישי) למינוי של חבר הכנסת איתמר בן גביר לשר לביטחון לאומי. בפוסט בפייסבוק, כתב גנץ: "הבוקר התבשרנו על הסכם בין בן גביר לנתניהו שמסמן את הכיוון שאליו הולכת הממשלה הבאה: פירוק סמכויות הממשלה לפי צורך פוליטי לרסיסי משרדים. פירוק מסגרות מבצעיות באיו״ש שכולל גם פגיעה בתפקוד המבצעי של צה"ל ושל משטרת ישראל".

בן גביר ישמש כשר לביטחון לאומי: נחתם ההסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית
לא כל כך מהר: ייתכן שהממשלה החדשה תושבע רק בינואר

בפרסומו, גנץ כתב: "ביטחון לאומי – או פירוק הביטחון לרסיסי סמכויות והקמת צבא פרטי לבן גביר? יש כאן שלושה מחדלים חמורים שנוצרים לנגד עינינו".

בני גנץ תוקף את ההסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית. באדיבות אלעד מלכה

הוא התייחס להיבט הביטחוני של ההסכם, וכתב: "הכוונה לפצל את יכולות וסמכויות המנהל האזרחי בין משרד הביטחון והאוצר והפעלת הכוח הביטחוני ביהודה ושומרון בין משרד הביטחון והמשרד לבט״פ (״המשרד לביטחון לאומי״ המסתמן) עלולה להביא עלינו לחץ בינלאומי קשה סביב ׳סיפוח דה פקטו׳ ביהודה ושומרון מבלי שנרוויח דבר - לא בביטחון ולא בשטח. זה ייצור חולשה ניהולית וחולשה ביטחונית משמעותית. הרעיון לייצר לבן גביר 'צבא פרטי' ביהודה ושומרון מסוכן להפעלת הכוח, וייצור תקלות ביטחוניות של ממש".

בני גנץ בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)

הוא המשיך: "בשנים האחרונות הובלתי לתהליכים של תיאום מלא והדוק בין צה"ל, משטרת ישראל, שב"כ ומג"ב בכפיפות לצה״ל. הרעיון לפרק את הפעלת הכוח לגורמים יביא לסתירות בשטח ולמחדל ביטחוני חמור שנתניהו יהיה האחראי לו. כשמפקד הפיקוד יצטרך להפעיל את הכוח ולא יעמוד לרשותו כוח של מג"ב, או כשמג"ב יקבלו הוראה לפעול באיו"ש, בניגוד לצורך בהפעלת הכוח שעליו יחליטו מפקד הפיקוד והרמטכ"ל - ייווצר כאוס ביטחוני". 

על ההיבט המשילותי, כתב גנץ: "כשאני שומע על ההסכמים המסתמנים בין נתניהו לימין הקיצוני ועל הכוונה לפרק את הממשלה לרסיסי משרדים, אני נזכר שהזהרתי את נתניהו כבר כשהקמנו את הממשלה לפני ארבע שנים, שיצירת משרדי דמה תחליש את המשילות. לכן התעקשתי שלכחול לבן לא יהיו משרדים חסרי משמעות כמו ״משרד הדיגיטל״, ״המשרד להשכלה גבוהה״ או ״ משרד המים״. חשבתי אז שזו טעות, אך כעת מדובר בפיגוע משילותי של ממש כשרסיסי משרדים הופכים לגרגירי משרדים".

הוא התייחס גם להיבט של הביטחון הלאומי, וכתב כי "נתניהו יודע שביטחון לאומי הוא סך יכולות המדינה - ביטחונית; צבאית; דיפלומטית; משפטית; כלכלית וחברתית. במקום ליצוק לתוך המשרד לביטחון פנים סמכויות כפי שהצענו בתוכנית שהניח גדי איזנקוט לחיזוק המשטרה, במקום לפעול ליצירת רגל משפטית מסיימת טובה יותר, הוא משנה שמות ונותן כיבודים".

איתמר בן גביר: "בלי להחזיר את הביטחון והמשילות - אנחנו לא יכולים להיות בממשלה" (צילום: ערוץ כנסת)

"כך או כך – לביטחון הלאומי על מרכיביו יש אחראי אחד והוא ראש הממשלה שאחראי לסנכרון כלל המאמצים הלאומיים", כתב גנץ. "לא ניתן אלא לראות את המהלך של נתניהו, כהודאה בכך שראש הממשלה האמיתי, יהיה בן גביר".

הוא סיכם: "חברים, נתניהו בחר בחרפה – שתוביל לסכנה ביטחונית. עתידה של מדינת ישראל חשוב יותר מהגחמות האלו ולכן המחנה הממלכתי, בתיאום עם יתר המפלגות שחוסנה של מדינת ישראל יקר להן, יפעלו מול הפיגוע הביטחוני, המשילותי והלאומי שנוצר לנגד עינינו. נתנהל באחריות ובנחישות מול ההפקרות – ונשתמש בכל הכלים שבידינו כדי לשמור על הביטחון ועל החברה הישראלית. זהו צו השעה".