המשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה, בין הליכוד לשותפות מגוש הימין נמשך ביתר שאת. לאחר החתימה על ההסכם עם מפלגת "עוצמה יהודית", בראשות חבר הכנסת איתמר בן גביר, בליכוד מקווים לחתום כבר היום (ראשון) על הסכם עם מפלגת ש"ס, בראשות אריה דרעי. זאת, לאחר שביום שישי דרעיה שוחח עם חברי הכנסת מהמפלגה, ועדכן אותם על המשא ומתן ועל התפקידים המסתמנים.

בתוך כך, מסתמן כי דרעי ימונה לתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה, שר הפנים ושר הבריאות. חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי ימונה לשר הדתות, חבר הכנסת יואב בן צור לשר התפוצות ויעקב מרגי לשר הרווחה. כמו כן, חיים ביטחון יכהן כסגן שר הבריאות, משה ארבל כסגן שר הפנים, וינון אזולאי יכהן כיו"ר ועדה.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האופטימיות סביב החתימה עם ש"ס, מגיעה לאחר שהושגה פריצת דרך, ובעוצה יהודית הסכימו להצעתם של ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו ושל יריב לוין, שניהלו את השיחות מטעם הליכוד, לפצל את משרד הפריפריה, הנגב והגליל. על פי הסידור שהושג, המשרד שיעבור לידי עוצמה יהודית יקבל את השם "משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי" וחשוב מכל – תקציב של שני מיליארד שקלים בשנה.

לפי ההסכמות שהושגו, תיק הפריפריה החברתית יישאר בידי ש"ס, לפי דרישתו של אריה דרעי, שהחזיק במשרד בעבר וסירב להיפרד ממנו לטובת עוצמה יהודית. מדובר בתיק המלווה בתקציבים משמעותיים, שיאפשר לש"ס להזרים מיליוני שקלים לתקציבי יישובים בדירוג סוציואקונומי נמוך. כפי שפורסם ב"מעריב", הפשרה מתבססת על שיטת "הרכבת משרדים" על בסיס אגפים (ותקציבים) שמועברים ממשרד למשרד, לפי הדרישות והצרכים הקואליציוניים של השותפים לממשלה העומדת לקום.

בתוך כך, המשא ומתן בין הליכוד ליהדות התורה צפוי להתחדש היום בשעה 14:00 בצהריים, אז יפגשו צוותי המשא ומתן של המפלגות. ביהדות התורה הביעו אכזבה מסוימת לקראת חידוש הפגישות: "עד עכשיו לא הייתה התקדמות, מקווים שהליכוד יהיה רציני יותר ויחזור עם תשובות". בין המחלוקות שעוד נותרו בין שתי המפלגות: תקציבי החינוך, הגיור והגיוס.

במסגרת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ועוצמה יהודית סוכם שבן גביר יכהן כשר לביטחון לאומי. לטובת ההתאמה בין משרד לביטחון הפנים לבין פרטי ההסכם הקואליציוני, יקבל המשרד לביטחון הפנים לא רק שם חדש, אלא גם שורה של סמכויות נוספות, בהן המשטרה הירוקה, הסיירת הירוקה, הרשות לאכיפה במקרקעין ומג"ב איו"ש.

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד סוכם כי לטובת חיזוק המשילות, הסדר הציבורי, הביטחון האישי, המלחמה בארגוני הפשע והפרוטקשן יוקם משמר לאומי רחב היקף, ויורחב מערך התקינה של המילואים במג"ב לתפקוד מלא. כמו כן, בן גביר יכהן כחבר בקבינט המדיני־ביטחוני. כמו כן, סוכם כי עוצמה יהודית תקבל את תיק המורשת, סגן השר במשרד הכלכלה, יו"ר הוועדה לביטחון הפנים ויו"ר הוועדה לקרן ישראל (ברוטציה).

נוסף על חבילת התפקידים המרשימה (מדובר במפלגה בת שישה מנדטים שזכתה בשלושה תפקידי שרים, שני ראשי ועדות וסגן שר) , במסגרת ההסכם הקואליציוני הליכוד התחייב לעוצמה יהודית להסדיר את מעמד ההתנחלות הבלתי חוקית חומש, את מעמד הישיבה באביתר ובעצם את כלל ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. עוד הוחלט כי המפלגות יקדמו את "חוק הפרוטקשן", שהעונש עליו יהיה עד עשר שנות מאסר, ו"חוק דרומי" מורחב, שיאפשר לירות בגנבי נשק מבסיסי צה"ל.

יריב לוין ונציג עוצמה יהודית (צילום: דוברות הליכוד)
יריב לוין ונציג עוצמה יהודית (צילום: דוברות הליכוד)

מיד עם חתימת ההסכם הראשון עם עוצמה יהודית בליכוד העבירו מסר כי בכוונתם להתקדם עם שאר השותפים, כאשר התקווה היא שגם בצלאל סמוטריץ' והציונות הדתית ייכנסו למסלול. לאחרונה גיששו שליחים של נתניהו אצל הרב חיים דרוקמן, בכיר רבני הציונות הדתית, שיפעיל לחץ על סמוטריץ׳ במשא ומתן, אולם בבית הרב הודיעו כי יש ליו"ר היהדות הדתית גיבוי מלא על דרישותיו. 

צעד נוסף של הליכוד לשבור את הפלונטר שנוצר במשא ומתן עם הציונות הדתית: קיום פגישות משא ומתן עם כל השותפים לאורך היום. עם זאת, גורמים המקורבים למו"מ מניחים כי על רקע החבילה המרשימה שקיבל לידיו בן גביר יהפוך סמוטריץ' ל"אירוע קשה מנשוא" עבור הליכוד. זאת בניגוד לתקווה כי ההתקדמות עם הסיעות האחרות תייצר מנוף לחץ ציבורי על יו"ר הציונות הדתית והוא צפוי לרכך עמדות.

בצלאל סמוטריץ' (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

נזכיר כי במרכז המחלוקת בין הליכוד והציונות הדתית עומדת דרישתו של סמוטריץ' לקבל לידיו את המינהל האזרחי, האחראי במשרד הביטחון על ניהול חייהם של תושבי יהודה ושומרון מעבר לקו הירוק. בליכוד הסבירו לסמוטריץ' כי מבחינה משפטית בלתי אפשרי להעביר את המינהל האזרחי ממשרד הביטחון למשרד האוצר או לכל משרד "אזרחי" אחר. לנוכח כך דרש יו"ר הציונות הדתית למנות סגן שר במשרד הביטחון מטעם מפלגתו, שבפועל יקבל סמכויות ברמת שר בכל הנוגע למינהל האזרחי, אך בליכוד סירבו והפלונטר לא נפתר.

זאת ועוד, במפלגת יהדות התורה דאגו אמש לצנן את הדיווחים האופטימיים של הליכוד על הכוונה לסיים בהקדם את מלאכת הרכבת הממשלה ומסרו: "בניגוד לפרסומים יהדות התורה התרחקה עוד מסגירה. הליכוד מזלזל בנו. הספינים על התפקידים שכביכול הוצעו והוסכמו הם פשוט רחוקים מהמציאות".