יו"ר "הציונות הדתית", חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הודיע היום (ראשון) כי נרשמה "התקדמות משמעותית" במשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה, ולאור זאת "תקום ממשלת ימין אמיתית בימים הקרובים". חבר הכנסת אמר את הדברים בוועידת החינוך הלאומית של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא ומקור ראשון, והוסיף כי "הדברים שנותרו פתוחים הם לא על תיקים, אלא על הדרך".

לאחר ההסכם עם עוצמה יהודית: בליכוד מקווים לחתום עם ש"ס כבר היום
המו"מ יבסס את סמוטריץ' כמנהיג הימין הלאומי או יסמן את תחילת נפילתו | אנה ברסקי

בפתח דבריו אמר סמוטריץ' כי "אנחנו נמצאים ברוך השם אחרי ניצחון ברור לימין במערכת הבחירות ובעיצומו של משא ומתן קואליציוני, ואני יכול להגיד לכם בביטחון מלא: בעזרת השם תקום ממשלת ימין אמיתית בימים הקרובים. יש התקדמות משמעותית במשא ומתן, גילינו רצון טוב והרבה מאוד הבנה כדי שנוכל להקים את הממשלה בהקדם, ואני מעריך שאנחנו לקראת השלמת המשימה החשובה".

על הליכוד אמר: "אני משוכנע שאחרי ארבע שנים וחמש מערכות בחירות שבהן הלכנו עם הליכוד ונתניהו בנאמנות מוחלטת, ושילמנו על זה מחירים לא פשוטים, הליכוד יחזיר לנו באותו המטבע ויבנה איתנו ועם שאר השותפים בגוש שותפות אמיתית גם בקואליציה. אני מציע ומבקש מכולנו בהקשר הזה להתעלם מרעשי רקע של גורמי קצה שוליים שמנסים לסכסך ולפלג ולזרוע חוסר אמון. אני אומר לכם באחריות שהדברים האלה רחוקים מהמציאות שנות אור. בשנה וחצי האחרונים נבנו יחסי אמון ושותפות מדהימים בינינו לבין הליכוד ונתניהו ובינינו לבין המפלגות החרדיות, וכאמור, בעזרת השם כך זה יימשך".

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום: דוברות הליכוד)
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום: דוברות הליכוד)

 
לאחר מכן התייחס לנושאים שנותרו פתוחים במו"מ, ואמר כי "הדברים שנותרו פתוחים הם לא על תיקים ולא על תפקידים, אלא על הדרך למימוש הערכים והאידיאולוגיה כדי שנעמוד יחד כקואליציה במה שהבטחנו לעם ישראל בביטחון, במשילות, בהסדרת ההתיישבות, בשמירה על אדמות הלאום, בתיקון מערכת המשפט ובחיזוק הזהות היהודית. שלושת הנושאים העקרוניים שעליהם אנו מתעקשים הם ההתיישבות, הזהות היהודית, ושורה של נושאים חברתיים".

על נושא ההתיישבות והמינהל האזרחי אמר כי "לא יכול להיות שמעל חצי מיליון תושבי יו"ש חיים תחת ממשל צבאי כמו אזרחים סוג ב'. אנחנו דורשים להעביר את המנהל האזרחי ממשרד הביטחון כדי שאזרחי ישראל יקבלו את השירותים שהם זכאים להם כמו כל אזרח ישראלי ממשרדי הממשלה השונים במדינת ישראל. כך נוכל לעשות את רפורמת 'אזרחות שווה' ולבטל את האפליה הקיימת כיום נגד האזרחים בהתיישבות.

הגיע הזמן לשינוי מהותי כזה אחרי עשרות שנים. נדאג לקבל את כל הכלים כדי שסופסוף נוכל להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון ונסיר את החרב מעל צווארם של עשרות אלפי תושבים שנמצאים בסכנת הריסה וגירוש. וזה גם המפתח לטיפול בנושא ההשתלטות של הפלסטינים על השטחים הפתוחים, שמקדם דה פקטו הקמת מדינה פלסטינית. בשנים האחרונות לא נעשו מספיק מהלכים כדי לעצור את זה ואנחנו לא מוכנים להשלים עם הסכנה האסטרטגית והביטחונית הזו ועם אובדן חבל ארץ. אנחנו דורשים את הכלים לעצור את ההשתלטות ולאכוף זאת ולכן מתעקשים על הסמכויות הנדרשות".
 
בנושא החינוך והזהות היהודית ציין סמוטריץ' כי "הנושא העקרוני השני עבורנו הוא חיזוק החינוך והזהות היהודית של מדינת ישראל ברוח הציונות הדתית. אנחנו נלחמים כדי לחזק את העשייה של הציונות הדתית בחינוך. לטפל במערך שירותי הדת, לדאוג שמערך הגיור יהיה נגיש וידידותי לכל מי שרוצה להתגייר על פי ההלכה, להוביל את מערך הכשרות שיהיה שקוף ויעיל וייתן שירות לכל צרכני הכשרות שהם רוב אזרחי ישראל, על פי ההלכה ולמנות רבנים ודיינים שגדלו בבתי המדרש של תורת ארץ ישראל. אנחנו עומדים על שני הנושאים העקרוניים האלה, הדאגה להתיישבות וחיזוק הזהות היהודית".

לסיום הוסיף כי "יש גם שורה של נושאים חברתיים בתחום קליטת העלייה, הטיפול בנכי צה"ל והלומי הקרב, קידום רפורמה בבריאות הנפש, ועוד. אני מאמין שנוכל להגיע להבנות ולהקים ממשלה בקרוב בעזרת השם".