הליכוד והציונות הדתית עדכנו הבוקר (שלישי) כי חלה התקדמות הלילה במו״מ והסיעות הגיעו לסף חתימה ולהסכמות במרבית הנושאים. עוד נמסר כי המו״מ יימשך מחר. לצד זאת, בסיעות ציינו כי בניגוד לפרסומים, "הציונות הדתית אינה מתנגדת למינוי יו״ר כנסת זמני והיא נעתרה הלילה לבקשת ראש הממשלה המיועד נתניהו למינוי יו״ר כנסת זמני באופן מיידי".

"נתניהו צריך הרבה אומץ": האם רה"מ המיועד יקדם את משנתו?
דרעי תוקף: "איך ייתכן שאנחנו עם 64 מנדטים ולא החלפנו עדיין יו"ר כנסת?"  

מדובר בהליך איטי, וגם אחרי שהלילה הוחלט על מינוי יו"ר זה לא יקרה מהרגע להרגע. הצעד הראשון בתהליך הוא הגשת בקשה ליו"ר המכהן, מיקי לוי, לשים מינוי יו"ר בסדר היום, לאחר מכן המליאה צריכה להתכנס להצבעה. בינתיים נתניהו יצטרך להחליט מי המועמד מטעמו, ולקיים הצבעה בליכוד וסיכום עם השותפים.

המועמדים הבולטים להתמנות ליו"ר הכנסת הזמני הם אמיר אוחנה, יריב לוין ויואב קיש. כאשר אחרי המינוי היו"ר הנבחר יצטרך להתפטר בכדי למנות מינוי קבוע, אך במידה ולא יסכים לעשות כך המינוי הזמני יהפוך לקבוע.

בנימין נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לצד זאת, סוגיית זהותו של יו"ר הכנסת קשורה באופן ישיר לסוגיה אחרת - זהותו של שר החוץ הבא. נתניהו יצטרך לקבל החלטה וגם לעשות זאת בהקדם, כאשר השמות שמוזכרים בהקשר של תיק החוץ הם אמיר אוחנה וישראל כ"ץ. כמו כן, קיימת הבנה כי כ"ץ מצפה ויסכים לקבל תיק בכיר בלבד, למרות שאינו מקפיד להתבטא בנושא.

במקביל, יו"ר ש"ס אריה דרעי הבהיר כי לא תוקם ממשלה, כל עוד לא יועבר חוק בזק שיאפשר למנותו כשר, אף על פי שהורשע ונידון למאסר על תנאי. כדי להעביר את החוק נדרש למנות יו"ר לכנסת. בימים האחרונים, בקואליציה העתידית, כולל בן גביר, רמזו שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לא ממהר לתמוך במינוי יו"ר חדש לכנסת כדי להגדיל את כוחו במשא ומתן הקואליציוני, אבל בציונות הדתית אומרים שבכלל לא הוגשה להם בקשה רשמית לדון במינוי.

דרעי לא הסתיר את כעסו על העיכוב והעביר מסר מאיים בישיבת סיעתו. "אנחנו לא קרובים לחתימה", אמר. "היינו קרובים לסיים לפני כמה ימים, אולם יש נסיגה במשא ומתן. לא דרכי לאיים, אבל אנחנו צריכים להחליט עד כמה אנחנו יכולים עוד לוותר בשביל להקים את הממשלה. אנחנו צריכים לדעת איפה להציב את הקו האדום".

יו''ר ש''ס אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס)
יו''ר ש''ס אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס)

בתוך כך, ביהדות התורה גובר הכעס לנוכח המצב התקוע. "סוגיית התפקידים נותרה ללא פתרון גם אחרי הפגישה הארוכה שהתקיימה ביום ראשון בין ראשי מפלגתנו לבין נתניהו ויריב לוין", אומרים שם. "ואין לשכוח שפרט לתיקים, יש לנו רשימה ארוכה של דרישות עקרוניות. בקצב הזה לא תקום ממשלה גם בתום המנדט ויצטרכו לבקש ארכה".

הפתרון שהוצע לח"כ יעקב אשר מיהדות התורה היה אולי ההתקדמות היחידה: אשר יכהן כיו"ר ועדת הפנים של הכנסת, כשהוועדה לשירותי דת תתמזג בתוכה. ועדת הפנים נחשבת למשמעותית ביותר ומשפיעה על הרשויות המקומיות, על הדיור, על התכנון ועוד.

גפני בתום פגישתו עם נתניהו, צילום: נדב אלימלך

ביהדות התורה מתנגדים לפיצול תיק ירושלים והמורשת ומתעקשים לקבל אותו במלואו, בעוד משרד המורשת כבר עבר לידי עוצמה יהודית של בן גביר. במפלגה דורשים גם את תיק התחבורה ומסרבים להשאירו בידי הליכוד. מכשול נוסף, גדול ומורכב יותר, הוא המחלוקת בין הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה סביב מינוי הרבנים הראשיים לישראל, שצפויים להיבחר בשנה הבאה.

עיקר המאבק הוא על מינוי הרב הראשי הספרדי הבא, והמועמדים הם הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף ואחיו של הרב יצחק יוסף, הרב הראשי הספרדי המכהן והרב יהודה דרעי, רב העיר באר שבע ואחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי. כמו כן, ניטש מאבק על מינוי הרב האשכנזי הראשי, שגם יהדות התורה מעוניינת בו.

בין פתרונות הפשרה שעלו בשיחות: ש"ס תקדם את מועמדה לתפקיד הרב הראשי הספרדי, יהדות התורה תקבל תמיכה למועמד מטעמה לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, והציונות הדתית תזכה לתמיכה של מועמדה לתפקיד הרב הראשי האשכנזי של ירושלים. טרם הושגה הסכמת כל הצדדים. בציונות הדתית מעוניינים להשפיע גם על בחירת רבני הערים, ומציעים להקים בכל עיר ועדה שתורכב מנציגי ציבור ותכלול עשרה נציגים מטעם הכנסת. גם על כך צפוי מאבק.

עוד נושאים שצפוים להיות על סדר יומה של הכנסת הם שינוי פקודת המשטרה ושינוי היחסים בין השר לביטחון לאומי מול המפכ"ל בדומה לשר הביטחון מול הרמטכ"ל, לפי דרישת איתמר בן גביר בנוגע לסמכויות שלו במשרד לביטחון פנים המורחב. כמו כן, בקואליציה מתכוונים לבצע הליך חקיקה סדור ע״מ שיעמוד בבחינה משפטית בבג״צ - כך שהשבעת הממשלה צפויה בשבוע השלישי של דצמבר.