לאחר שהושגה הלילה (שלישי) התקדמות במשא ומתן בין הליכוד והציונות הדתית, בקואליציה המתהווה מתקדמים לעבר האתגר הבא: מינוי יו"ר הכנסת הזמני.

התקדמות במו"מ עם הליכוד: הציונות הדתית הסכימה להחלפת יו"ר הכנסת

לפי גורמים בליכוד, המועמד להתמנות ליו"ר הכנסת הזמני הוא יריב לוין. ההגיון למהלך נובע מכך שלוין מיועד לתפקיד שר המשפטים, ועל כן לא צפויה להיווצר בעיה עם בחירות היו"ר הקבוע, וכן היותו של לוין בעל נסיון רב בקידום חקיקה, שיטפל היטב בקידום מהיר של חוקי דרעי, שיאפשרו את מינויו של יו"ר ש"ס לשר. 

יריב לוין (צילום: מרק ישראל סלם)
יריב לוין (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר הכנסת הנוכחי, ח"כ מיקי לוי, אמר הבוקר בכנס באוניברסיטת רייכמן כי לא יעכב את בחירות היו"ר החדש. "בניגוד לכל מיני פרסומים שהופתעתי לשמוע עליהם, אינני מתכוון לעכב בכוונה את בחירת יושב-ראש הכנסת הבא. יש לי כבוד גדול למוסד שבראשו אני עומד, וחילופי שלטון מסודרים הם ערך דמוקרטי עליון בעיני. כשתגיע הבקשה של 61 חברי כנסת, אבחן אותה ואכנס את המליאה על פי החוק ופסיקת בג"צ בעניין בתוך ימים ספורים בכפוף לסדר היום של מליאת הכנסת", אמר.

סוגיית זהותו של יו"ר הכנסת קשורה באופן ישיר לסוגיה אחרת: זהותו של שר החוץ הבא. בנימין נתניהו יצטרך לקבל החלטה וגם לעשות זאת בהקדם, כאשר השמות שמוזכרים בהקשר של תיק החוץ הם אמיר אוחנה וישראל כ"ץ.

לוח הזמנים הצפוי להשבעת הממשלה הוא כדלקמן: לאחר ההודעה על החלפת יו"ר הכנסת, מיקי לוי יוחלף בשבוע הבא. לאחר מכן, התחלת חקיקה שתכשיר את מינוי דרעי לשר (כשבוע חקיקה), ולבסוף השבעה בשבוע השלישי של דצמבר.