בצל המתיחות הביטחונית: שר הביטחון ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר היום (רביעי) הצהרה נוקבת בה גינה בחריפות את הביקורת שנשמעה כלפי מפקדי החייל שנשלח למחבוש לאחר שתועד מקלל ומכה מפגין שמאל, גיבה את צה"ל ומפקדיו והזהיר כי מדובר ב"סכנה לביטחון הלאומי".

בהצהרה הבהיר גנץ כי "לרמטכ"ל ולמפקדי צה"ל יש גיבוי מלא ולהם הסמכות והאחריות – אני בטוח שלעולם לא ירכינו ראש בפני מערכת לחצים פוליטית". עוד אמר: "נתניהו יודע היטב מה משמעותן של מילים ומה תוצאותיה של הסתה – אני קורא לו לא להכשיר את השרץ במחיר דמים למדינה ולחברה הישראלית. אסור לתקוע טריז בין חיילי צה"ל למפקדיו". 

צה"ל פרסם את תחקיר האירוע בחברון: האם ישתנה עונשו של החייל?
אב הלוחם שנשלח למאסר זועם: "על מה להתנצל, שיורקים על חיילים?"

שר הביטחון אמר בפתח דבריו: "אני מבקש לפנות לכל חיילי צה"ל באשר הם –  לא משנה מה עמדתכם הפוליטית, מהי דתכם או מקום מגוריכם. יש מי שמנסים להסית אתכם נגד המפקדים המצוינים שלכם. יש מי שמנסים לפגוע במשפחות שלכם ולגייס אותן לקמפיין פוליטי. יש מי שמנסים להשפיע פוליטית על ההתנהלות המקצועית של מפקדי צה"ל. יש מי שמנסים להלך אימים על הרמטכ"ל ולייחס לו מניעים פוליטיים בשמכם. עם ישראל כולו מאחוריכם – לא משנה מה הרקע שלכם. אזרחי ישראל כולם אסירי תודה על השירות שלכם – תהיו אשר תהיו.  יש לכם גיבוי מלא לבצע את משימותיכם במקצועיות, בנחישות ובערכיות". 

למפקדים אמר: "אני מבקש לפנות גם למפקדי צה"ל ובראשם הרמטכ"ל – יש לכם גיבוי מלא לעמוד במשימותכם ולמלא את תפקידכם נאמנה. אני מדגיש – הרמטכ"ל ומפקדי צה"ל אמנם כפופים להחלטות הדרג המדיני, אך להם בלבד, הסמכות והאחריות לנהל את העשייה המבצעית והפיקודית בצה"ל. אני יודע שתשארו ממלכתיים ולויאליים לתפקידכם ולדרג המדיני המופקד עליכם, ולצד זאת - שלעולם לא תרכינו ראש בפני מערכת לחצים פוליטית". 

גנץ התייחס לאחריותו של נתניהו ואמר: "האחריות לעצור מגמה חמורה זו היא בראש ובראשונה על ראש הממשלה הנכנס נתניהו שיודע היטב מה משמעותן של מילים.  יודע היטב מה תוצאותיה של הסתה. אני קורא לו - אל תכשיר את השרץ הזה במחיר דמים למדינה ולחברה הישראלית. אל תתן לרוחות הרעות הללו לפגוע בצה"ל ובחוסנו הארגוני והמבצעי. מצופה ממך להשמיע אמירה ערכית ברורה ולעמוד לצידם של חיילי, מפקדי וערכי צה"ל. לא תוכל לחמוק מאחריות באמירות עמומות.  לא תוכל לומר שלא ידעת. העמידה שלך מנגד מצביעה ששיקולך האישיים גוברים על טובת המדינה וביטחונה". 

עוד אמר: "אם הדיבורים שאנו שומעים – יהפכו למעשים, אני חושש מאוד לקיומו של צה"ל כצבא העם. מי שאוהב את חיילי צה"ל - לא פוגע במפקדים שלהם. מי שאוהב את חיילי צה"ל - לא משחק משחקים פוליטיים מסוכנים על גבם. חתירה תחת ערכי צה"ל, הכנסת שיקולים פוליטיים לתוך שיקולים מבצעיים, ושיסוי חיילים במפקדים – הם סכנה לביטחון הלאומי".

עימות בין חיילי צה"ל ופעילי שמאל בחברון (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)

כזכור, הבוקר פרסם צה"ל את התחקיר הפיקודי בעקבות אירוע החיכוך בין חיילי צה"ל לפעילי שמאל באזור חברון, במהלכו תועדו הכוחות כשהם מקללים ומכים אזרחים. מהתחקיר עלו מספר שגיאות, הראשונה בהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, תוך נקיטת אלימות פיזית ומילולית שלא לצורך.

כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת והתנהגותו האלימה - פסולה בנוסף, בצה"ל ציינו כי באירועים מסוג זה, נכון שיהיה כוח ייעודי, המתאים להתמודדות כזו, כגון שוטרים או לוחמי משמר הגבול - דבר שלא בוצע. עוד נכתב כי ללוחם אסור להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית.

בצה"ל ציינו כי הלוחם שהתבטא בצורה שאינה הולמת הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש. אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, אשר הרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי.

לאחר ממצאי התחקיר, מסר הרמטכ"ל אביב כוכבי: "ערכי צה"ל ופקודות המפקדים הם, ורק הם, המכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות חייליה ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת רק על מפקדי צה״ל. חיילי צה"ל ולוחמי 'צבר' מבצעים פעילותם בתנאים מורכבים, באופן הראוי לכל הערכה. האירוע המדובר הינו חריג, מטופל על-ידי המפקדים ואני מגבה את מפקד הגדוד באופן מלא וסומך עליו".