סערת ההסכם הקואליציוני: במסגרת המגעים להקמת הממשלה, נחתם לפני מספר ימים ההסכם בין הליכוד לסיעת נעם של חבר הכנסת אבי מעוז. פרטי ההסכם עוררו סערה ציבורית, לאחר שנחשף כי במסגרתו יכהן מעוז כסגן שר במשרד ראש הממשלה, ויהיה אחראי על "הרשות לזהות לאומית יהודית", וישפיע על תוכניות הלימוד בבתי הספר. 

ח"כ אבי מעוז עורר סערה: "צריך לבטל את מצעד הגאווה בירושלים"; נתניהו התנער מדבריו
ערים במרכז הארץ נגד אבי מעוז: "נתקצב תוכניות חינוך שיבוטלו"  

ראש הממשלה יאיר לפיד שלח מכתב פתוח לכל ראשי וראשות הערים והמועצות בארץ, ובו ציין: "אני כותב אליכם בדאגה רבה לעתיד מערכת החינוך והמדינה, שכן הממשלה החדשה המוקמת בישראל, הפקירה את חינוך ילדינו והעבירה אותם לידי הגורמים הקיצונים והחשוכים ביותר בחברה הישראלית".

במכתבו התייחס לפיד למינוי של אבי מעוז, יו״ר מפלגת נעם, אשר עתיד להתמנות לסגן שר במשרד ראש הממשלה: "כפי שאתם יודעים מדובר במפלגה קיצונית, גזענית, הומופובית ומסוכנת. אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז. האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר - עוברת עכשיו אליכם. כדי לשמור על מערכת החינוך ממלכתית וליברלית, כפי שהייתה עד עכשיו, ולהפעיל את זכותו של השלטון המקומי לעצב את החינוך בתחומו, עליכם לשמש כעת כשומרי סף".

לפיד בטקס לזכר רבין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
לפיד בטקס לזכר רבין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

כמו כן, ראשות רשויות פורום ה-14, הכוללת בתוכה נשים העומדות בראש מספר מועצות בארץ, פנתה במכתב לראש הממשלה המיועד נתניהו, והביעה תרעומת על ההסכם שנחתם עם יו"ר סעת נעם. "אנחנו חברות פורום ה-14 של ראשות הרשויות בישראל, פונות אליך בדאגה רבה בעקבות ההחלטה להוציא ממשרד החינוך את היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות, ולהעבירה בהסכם קואליציוני למפלגת נעם", נכתב בפנייה.

עוד הוסיפו כי "הוצאת האגף ממשרד החינוך, והקצאת סכום של 150 מיליון שקלים ותקנים ייעודיים לקידום תוכניות, מעלה חששות רבים מעתיד התוכנית וייעודה למען תלמידי ישראל. מערכת החינוך חייבת להישאר נקייה מאינטרסים פוליטיים ולתת ביטוי למגוון הדעות והקולות הקיימים בחברה הישראלית, ולא יכולה להיות מחולקת כפאזל לצורך הסכם קואליציוני כזה או אחר". 

ראשות הרשויות תקפו בחריפות את מעוז: "לא נוכל להתעלם מהעובדה כי האגף שהוצא ממשרד החינוך הועבר לידי מפלגה שמתנגדת לערכים רבים המלווים את בתי הספר שלנו במגוון תוכניות הקיימות כיום, שכוללות בין השאר פעילויות הסברה בנושא שוויון מגדרי, להט"בים, עידוד גיוס לצה"ל, ציונות, מורשת, תוכניות הקשורות להיבטים רגשיים, מיניות ועוד, שמעניקות כלים וידע משמעותי לתלמידים לאורך שנות הלימוד שלהם". 

חבר הכנסת אבי מעוז (צילום: מרק ישראל סלם)
חבר הכנסת אבי מעוז (צילום: מרק ישראל סלם)

כמו כן, הן מתחו ביקורת על יחסו של מעוז, לטענתן כלפי נשים: "כנשים העומדות בראש ראשויות בכל רחבי הארץ, אין ביכולתנו להישאר אדישות לאמירות הקשות שהשמיע סגן השר המיועד לעמוד בראש האגף כנגד שיוויון נשים בישראל, ותפקידן במערכות הפוליטיות והציבורית. אמירות שפוגעות במאמצים הרבים, שאנחנו חלק מהם, לאפשר לכל ילדה בישראל את ההזדמנות להוביל, להנהיג ולהיות כל מה שהיא בוחרת להיות בחייה". 

לסיום, ציינו: "אנו מאמינות כי חינוך ילדינו חייב להישאר מחוץ למשחק הפוליטי, וכי תפקיד מערכת החינוך הוא לייצר עבורם מערכת תומכת ומאפשרת, שחושפת אותם לכל חלקי החברה הישראלית וגווניה. כמי שמבקשות בכל העת לנהוג בממלכתיות ולקדם מדינה מאוחדת ושוויונית, נבקש לבחון מחדש את ההחלטה, טרם ננקוט בצעדים עצמאיים. 

בין המועצות, אשר העומדות בראשן חתומות על המכתב: תל מונד, עמק חפר, גני תקווה, קדימה צורן, כפר יונה ומועצת דרום השרון.