נשיא המדינה יצחק הרצוג החל הבוקר (ראשון) את ביקורו ההיסטורי בבחריין. הנשיא ורעייתו מיכל הגיעו בהזמנתו האישית של המלך המקומי חמד בן עיסא אאל ח'ליפה.

טרם המראתו אמר הנשיא: "אני יוצא עכשיו לבחריין, ממלכת בחריין. עוד צעד היסטורי מיוחד ביחסים בין מדינת ישראל למדינות ערב. עוד צעד לקידום השלום בינינו לבין בחריין ואיחוד האמירויות, מדינות הסכמי אברהם, בתקווה לעוד ועוד מדינות שתוכלנה להצטרף למעגל השלום עם מדינת ישראל. אני אהיה אורחו של מלך בחריין וממשלתו אני מביא איתי משלחת של אנשי כלכלה כדי לחזק ולהדק את שיתוף הפעולה הכלכלי, שיתוף הפעולה בתחומים שונים עם בחריין.

"לבחריין כלכלה מתפתחת בקצב מרשים מאוד, מדינה חשובה מאוד במזרח התיכון ואני שמח שתהיה לי הזדמנות לקדם עוד נדבך ועוד נדבך ביחסים בין המדינות. מחר אהיה אורחו של שליט האמירויות ושם אשתתף בועידת חלל, יחד עם ראש ממשלת הודו ומנהיגים נוספים בעולם. חשוב לומר ששיתוף הפעולה בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות בנושא החלל הוא מהפכני אנחנו שתי מדינות של מעצמות חלל אזוריות ואם מסתכלים על העתיד מבינים שיש לנו הרבה מה לשתף ולהרוויח. 

הרצוג ממריא לבחריין (צילום: אנה ברסקי)
הרצוג ממריא לבחריין (צילום: אנה ברסקי)

"אבל הדבר החשוב באמת הוא העובדה שהבוקר הזה מביא איתו מסר של שלום לעמים במזרח התיכון. היום התפרסם מאמר שכתבתי לעיתון הראשי הגדול ביותר בבחריין. זה לא סתם כי למול רוחות של התנגדות ולמול הפגנות ומחאות בסופו של דבר הרצון האמיתי של העמים באזור הוא להגיע לשלום".

המלך בירך את הרצוג בחזרה והשיב: "אנו בטוחים שלביקור זה יש תפקיד חשוב בגיבוש היחסים בין שתי מדינותינו, ובתמיכה בשאיפות המשותפות שלנו לשלום ופיתוח בר קיימא באזור ובעולם, ומהווה הזדמנות עבורך לחזות ביופיו של המגוון הדתי והתרבותי בארצנו, וברוח הידידות, הסובלנות והדו-קיום בין חברי החברה המכובדת שלנו. אנו מעריכים את ההתפתחויות ביחסים בין שתי מדינותינו מאז חתימת הסכם אברהם, והצהרת התמיכה בשלום, הפותחת אופקים רחבים יותר להפצת תרבות השלום ולקידום ביטחון, יציבות ושלום במדינה. המזרח התיכון והעולם".

עוד התייחס המלך לנושא הפלסטיני ואמר: "ממלכת בחריין מאמינה בתוקף כי דיאלוג וגישה שלווה ומתורבתת הם הכרחיים ליישוב סכסוכים וסכסוכים אזוריים ובינלאומיים, ולהבטחת זכויות האנשים לביטחון, פיתוח ושגשוג, תוך שימת דגש על עמדתנו הנחרצת בעד תמיכה בהשגת שלום צודק, מקיף ובר-קיימא, המבטיח את הזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני, שיוביל ליציבות, פיתוח ושגשוג הן לעם הפלסטיני והן לעם הישראלי, כמו גם לכל עמי האזור".

הביקור צפוי להיות קצר ואינטנסיבי ויארך כ־25 שעות בלבד, עם לו"ז עמוס שכולל בתוכו גם ביקור של הנשיא באיחוד האמירויות לצורך השתתפותו בכנס החלל הבינלאומי באבו דאבי. בבחריין וגם בישראל רואים בביקור הרצוג מימוש של חזון "הסכמי אברהם", שנחתם בבית הלבן בספטמבר 2020, כשמבחינתם מדובר בביקור ברמה המדינית הגבוהה ביותר ובהישג דיפלומטי בולט.

קבלת פנים להרצוג בבחריין, צילום: אנה ברסקי

במהלך פגישותיו של הנשיא בבחריין צפויות לעלות סוגיות רבות, בהן המדיניות הביטחונית של מדינת ישראל, הרחבת מאגר השלום האזורי ובלימת ההתחמשות הגרעינית של איראן. במהלך ביקורו צפוי הרצוג לפגוש את חברי הקהילה היהודית המקומית, המונה כמה עשרות בני אדם. כזכור, בחודש פברואר השנה נחת ראש הממשלה דאז, נפתלי בנט, בבחריין, לביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי בממלכה.

מחר בשעות הבוקר ימריא כאמור הנשיא מבחריין לאיחוד האמירויות, שם יקיים פגישה עם השייח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר ונשיא האיחוד. תהיה זאת הפגישה החמישית בין השניים. הרצוג ובן זאיד הכירו לפני שנה במהלך ביקורו הממלכתי הראשון של נשיא ישראל באיחוד האמירויות – ומאז שומרים על הקשר, כולל שיחות טלפון. השניים גם ישתתפו בכנס החלל, שבו ייקח חלק גם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי.

קבלת הפנים של הנשיא הרצוג בבחריין (צילום: אנה ברסקי)
קבלת הפנים של הנשיא הרצוג בבחריין (צילום: אנה ברסקי)

הביקור ההיסטורי של הנשיא הישראלי בבחריין יתקיים תחת הסדרי ביטחון ברמה הגבוהה ביותר. לקראת הביקור קיים השב"כ כמה דיונים שבהם הוחלט לתגבר באופן משמעותי את רמת האבטחה סביב הנשיא, לאור פעילותה של מפלגת האופוזיציה הפרו־איראנית הפעילה בבחריין. בשבוע שעבר, לקראת ביקורו של הרצוג, פתחו מפלגת האופוזיציה וגורמים אופוזיציוניים נוספים בקמפיין אגרסיבי ברשתות החברתיות, הקורא להתנגד לביקורו של הנשיא הישראלי ואף לשבשו בפועל.

יש לציין כי כבר שלשום קיימו אותם גורמי אופוזיציה הפגנה נגד ביקור הרצוג. הם עשו זאת לאור החלטת הרשויות בבחריין להתיר להם לקיים הפגנה, אבל רק בתנאי שהיא תיערך לפני הביקור ולא במהלך שהותם בממלכה של הרצוג ופמלייתו. החשש העיקרי בישראל הוא שאיראן, באמצעות תומכיה בקרב אנשי האופוזיציה הבחריינית, תנסה לשבש את הביקור, כפי שקרה כאשר החות'ים שיגרו טיל בליסטי לעבר איחוד האמירויות בעת ביקורו של הנשיא הרצוג באבו דאבי בתחילת השנה. 

נילי שלו, מנכ"לית מכון היצוא, אמרה: "ביקורו ההיסטורי של נשיא המדינה ביחד עם משלחת של ראשי ארגונים היום בבחריין הוא ציון דרך חשוב ליחסים בין שתי המדינות, זאת כחלק מהסכמי אברהם. חשוב לציין ולהזכיר כי רק לפני כמה שבועות שר הכלכלה ומנכ"ל מכון היצוא של בחריין ביקרו בישראל ביחד עם משלחת כלכלית שהצטרפה אליהם כאשר במהלך הביקור נחתם הסכם שיתוף פעולה בין שני מכוני היצוא – הישראלי והבחרייני. מכון היצוא יפעל לקדם משלחות ופעילות עסקית בין ישראל לבחריין בהמשך להסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין שני המכונים לפני כחודשיים בתחומי העניין של שתי המדינות בין היתר בפיננסים, תקשורת, סייבר, טכנולוגיות דיגיטליות וחקלאות".