מתקדמים בדרך לחתימה? נציגי מפלגת הליכוד נפגשים היום (ראשון) עם נציגי אגודת ישראל להמשך המו"מ הקואליציוני בדרך להקמת ממשלה. הפגישה נערכת בתל אביב ונראה כי תימשך אל תוך הלילה, כאשר את אגודת ישראל מייצגים ח"כ מאיר פרוש וח"כ יצחק גולדקנופף. בין הדרישות שהעלה פרוש נמצאת גם האחריות על הילולת מירון, אותה דרש לקבל לידיו. 

על הפרק עומדת החלפת יו"ר הכנסת, כאשר ביהדות התורה דורשים להסדיר את סוגיית התיקים לפני שיסכימו לצרף את חתימותיהם למהלך. שיחות המו"מ ימשיכו גם מחר, וצפויה להתקיים בכנסת פגישה דומה עם חבר הכנסת משה גפני. בכל מקרה, ההערכה היא כי מעמד בחירת יו״ר הכנסת ייערך רק בשבוע הבא. 

אומן הפירוק הסתבך בהרכבה: ההגעה ל"יום שאחרי" התפוצצה לנתניהו בפנים | פרשנות
סערת אבי מעוז: גורמים בליכוד מבהירים כי ההסכם ימומש

נראה כי ישנה התקדמות בנושא התפקידים. גפני כבר נכנס לתפקיד יו"ר ועדת הכספים הזמנית וימשיך למלא תפקיד זה גם בוועדה הקבועה. כמו כן, הליכוד הכניס כמה הצעות ושיפורים למשרד ירושלים של פרוש, שהאשים שהמשרד ריק מתוכן.

כזכור, פרוש טען כי כשפיצלו את משרד ירושלים והמורשת המקורי לשניים, עוצמה יהודית קיבלה בתוך תיק המורשת את כל התקנים של המשרד המקורי ולמשרד ירושלים לא נשאר צוות. בתגובה, כאמור, הליכוד הכניס שיפורים בתקווה להגיע להסכמות. בנוסף, פרוש דורש לקבל לידיו את האחריות על ההילולה במירון ועל יישום לקחי ועדת החקירה, שכזכור התנגד להקמתה. 

אם זה יסתדר, נראה כי הסתדר עניין חלוקת התפקידים לכל חברי יהדות התורה ואז יגשו לשלב הבא: הדרישות הקואליציוניות של יהדות התורה  ושם יש מוקש ענק - חוק הגיוס. במקביל, ביהדות התורה מוסרים כי הם לא מתכוונים לחתום על נספח תפקידים בדומה ליתר השותפות אלא מתכוונים לחתום על הסכם מלא.

נזכיר כי ביהדות התורה סירבו להעביר לידי הליכוד את חתימותיהם לבקשה למנות את יושב ראש הכנסת - עד שתוסדר סוגיית התיקים. דחיית מינוי יו"ר הכנסת עלולה לעכב את הקמת הממשלה, שכן היא הכרחית לצורך הקמת הוועדה שתאשר ותכין את החקיקה שתאפשר את מינוי אריה דרעי לשר על אף היותו מורשע בפלילים. 

צעדים אלה גם יעניקו לאיתמר בן גביר סמכויות מיוחדות על משטרת ישראל בתור השר לביטחון לאומי. להערכת גורמים בכנסת, העברה המלאה של כל אחד מהחוקים תדרוש כשבוע עבודה פרלמנטרי, כך שלפי כל הערכות בליכוד, אישור החוקים הנדרשים לפני הקמת הממשלה יהיה כרוך בבקשת הארכת המנדט מהנשיא.