השבוע האחרון למנדט: גורמים בסביבת נשיא המדינה יצחק הרצוג טענו אמש (שני) כי טרם התקבלה פנייה מהליכוד להארכת המנדט להקמת ממשלה. לדברי הגורמים, אם וכאשר תגיע פנייה הנשיא ילמד את החומר ואת התקדימים ויקבל החלטה.

בתוך כך, ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, רשם אמש התקדמות משמעותית בהרכבת הממשלה המסתמנת, לאחר שבליכוד הודיעו כי כל סיעות הגוש הגישו את החתימות להחלפת יו"ר הכנסת. ביהדות התורה החליטו לתת צ'אנס להחליף את יו"ר הכנסת, ובמקביל לנסות לפתור את המחלוקת עם הליכוד על חלוקת התיקים.

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער בטוויטר, התייחס לדברים בחשבון הטוויטר וכתב: "העברת חתימות מפלגות גוש נתניהו להחלפת יו״ר הכנסת מעידה שהרכבת הממשלה הושלמה. בקשת נתניהו לנשיא לתוספת ימים לצורך זה היא אחיזת עינים. המטרה: העברת חוקים פרסונליים ובעייתים לפי דרישת שותפיו לפני הקמת הממשלה. לא לשם כך ניתנה הרשות לנשיא בחוק להארכת מועד. על הנשיא לדחות בקשת נתניהו".

קטע מתוך הריאיון של ראש הממשלה היועד נתניהו. באדיבות דוברות הליכוד

בליכוד מקווים לסיים עוד היום את נספחי התפקידים, ולעבור להסכמים המלאים. על פי ההערכות, שלב הדרישות והנושאים העקרוניים ימשכו עוד מספר ימים. 

נראה כי ההסכמים הקואליציוניים לא יחתמו במלואם השבוע, מה שיוביל לבקשת ארכה מהנשיא. הפנייה להרצוג ככל הנראה ללא תתרחש היום, אך צפויה להיות מוגשת במהלך הימים הקרובים. 

בינתיים המו"מ נמשך, כאמור, ועדיין לא הושגו הסכמות בכל הנושאים. כפי שפרסמנו, השותפים הקואליציוניים של הליכוד שמעו בשיחות עם נתניהו ולוין כי פסקת ההתגברות לא צפויה לעבור מיד אחרי הקמת הממשלה, אלא תהיה חלק ממאגר חקיקה כללי בנושא המשפטי. טרם הוחלט אילו חוקים מתוך ההצעות הרבות שעלו בחודשים האחרונים ייכנסו לחבילה הזו ומה הלו"ז לאישורה.

לגבי פסקת ההתגברות ספציפית, מבחינת נתניהו השאלה עדיין פתוחה: בעוד שרוב השותפים רוצים לראות אותה עם הרוב הנדרש המינימלי של 61, מבחינת רה"מ המיועד, העדיפות היא לרוב משמעותי יותר של 65 או 67 ח"כים.

בשלב זה, לאחר שהושגו הסכמים עם עוצמה יהודית, נעם והציונות הדתית, הצעד הבא של הליכוד הוא להגיע להסכמות עם מפלגת יהדות התורה באשר לחבילת התפקידים עבור חבריה. מבחינת יהדות התורה, שלב התפקידים במו"מ הושלם בהצלחה, אך המו"מ עצמו עוד רחוק מקו הגמר. על הפרק - הסוגיות העקרוניות: חוק גיוס, תקציבי החינוך, חוק השבות ועוד.

כזכור, בסוף השבוע שעבר נרשמה התקדמות בנושא אחרי שבמסגרת ההסכם עם הציונות הדתית, ובתום מו"מ שניהל ח"כ משה גפני מיהדות התורה עם הליכוד, סוכם כי הוועדה לשירותי דת לא תועבר במלואה לידי ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, אלא תוכנה יפוצל - תחום המועצות הדתיות, המקוואות, העירובין, הקבורה וחוק החמץ נשארו בוועדת הפנים, ובראשה יעמוד ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה.

סוגיה נוספת שעמדה במחלוקת בין הליכוד ויהדות התורה הייתה תיק ירושלים. בסיעת אגודת ישראל מחו נגד אופן פיצול משרד ירושלים והמורשת, כאשר רוב תקני המשרד הועברו למשרד המורשת החדש שבראשו יעמוד ח"כ עמיחי אליהו מעוצמה יהודית. כעת, ככל הנראה ונוכח ההתקדמות של המגעים עם יהדות התורה, האחרונים צפויים להסיר את התנגדותם להעברת חתימות הקואליציה לידי יו"ר הכנסת המכהן מיקי לוי, בבקשה להעלות על סדר היום של המליאה את ההצבעה על מינוי יו"ר הכנסת החדש.