רשת אל-ג'זירה הגישה היום (שלישי) תביעה לבית המשפט הבינלאומי בהאג כנגד ישראל, בגין הרג העיתונאית שירין אבו עאקלה. כזכור, העיתונאית הפלסטינית- אמריקאית נורתה למוות בג'נין במאי האחרון, ושורה של תחקירים של כלי תקשורת בינלאומיים קבעו כי היא נהרגה מירי של חיילי צה"ל.

לפיד: "לא נקבל הכפשות של חיילי צה"ל ולוחמי שב"כ ומג"ב שמסכנים חייהם"

על פי ההודעה שפרסמה הרשת, בתיק שהוגש לבית המשפט הבינלאומי נכללות ראיות חדשות של צלמים ועדים, "המלמדים בבירור כי שירין ועמיתיה ספגו אש ישירה על ידי כוחות הכיבוש". עוד נכתב כי "טענת הרשויות בישראל כי היא נהרגה בשוגג חסרת בסיס. הראיות שהוגשו לפרקליטות מאשרות כי כי לא היה כלל ירי מהכיוון בו עמדה שירין, למעט היריות שכוונו אליה ועמיתיה, ישירות מכוחות הביטחון הישראלים. העיתונאים עמדו במקום בולט, והלכו באיטיות על הכביש, כשהם לבושים באפוד עיתונאים וקסדות מיוחדות".

כרזה לאחר מותה של שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)
כרזה לאחר מותה של שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב לפנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ואמר: "אף אחד לא יחקור את חיילי צה"ל ואף אחד לא יטיף לנו על מוסר לחימה, בטח לא רשת אל ג'זירה".

גם שר הביטחון גנץ גינה את הפנייה של אל-ג'זירה ומסר: "אני כמובן שוב מצר על מותה, מדובר באירוע מלחמה מובהק שתוחקר באופן היסודי והעמוק ביותר. אולם, אני מציע לגורמים השונים וגם לרשת אל-ג'זירה ללכת לבדוק קודם כל מה קורה לעיתונאים באיראן ובמדינות אחרות בסביבה שאל-ג'זירה פועלת בהן. אין צבא שפועל במוסר לחימה כמו צה"ל ואני מבקש להדגיש את הגיבוי המלא שלי ושל כל המערכת למפקדים ולחיילים שפועלים להגנה על אזרחי ישראל".

כזכור, לפני שלושה שבועות משרד המשפטים האמריקאי עדכן את משרד המשפטים הישראלי, כי הבולשת הפדרלית, ה-FBI, פתחה בחקירה פלילית סביב מותה של אבו עאקלה. דוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, מסרה כי "מחשבותינו עם משפחת אבו עאקלה שמתאבלת על האובדן הגדול. שירין לא היתה רק אזרחית אמריקנית אלא היתה עיתונאית אמיצה שזכתה לכבוד רב בכל העולם על עבודתה העיתונאית".

שר הביטחון בני גנץ בתגובה לממצאי החקירה בדבר מותה של שירין אבו-עאקלה. קרדיט: באדיבות ניקול לסקבי, משרד הביטחון

בחודש יולי האחרון, ארצות הברית מסרה כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי הרג את העיתונאית, אך סביר להניח כי הכדור נורה על ידי כוחות צה"ל. בהודעת משרד החוץ האמריקאי נאמר כי המומחים שבדקו את הקליע שפגע בעיתונאית קבעו כי היא נפצעה בצורה קשה, ומשכך הם התקשו להגיע למסקנות נחרצות באשר למקור הירי. 

יחד עם זאת, נציגי הממשל האמריקאי בחנו את ממצאי התחקירים שנערכו בישראל וברשות הפלסטינית, והגיעו למסקנה ש"הירי ככל הנראה בוצע מנקודה בה היו כוחות צה"ל, אבל אין סיבה להניח שהפגיעה באבו-עאקלה הייתה מכוונת".