בערוץ התקשורת I24NEWS דווח היום (שלישי) כי שר במשרד החוץ של סעודיה, עאדל אל-ג'ובייר, אמר בשיחות סגורות כי "הכיוון של יחסי סעודיה-ישראל הוא נורמליזציה". כמו כן, גם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הציב מספר תנאים לארה"ב כדי לקיים את הנורמליציה עם ישראל.

מנהיג עריץ עם התקפי זעם: אופיו של יורש העצר הסעודי בן סלמאן נחשף 
"משהו עצום": צביקה יחזקאלי מסביר מהם הסיכויים לנורמליזציה עם סעודיה

לפי הדיווח, אל ג'ובייר נפגש בתחילת החודש שעבר עם נציגים של מספר ארגונים יהודיים במהלך ביקורו בוושינגטון ואמר בפגישה: "זה ייקח עוד זמן ולא צריך להקדים את המאוחר. ישראל ומדינות מפרץ אחרות קיימו נורמליזציה הדרגתית במשך שנים. יש לאפשר לתהליך להבשיל".

גורם בוועד היהודי האמריקאי מסר לגורמים במשרד החוץ הישראלי כי עאדל אל-ג'ובייר הדגיש כי "נורמליזציה עם ישראל תתרחש – זאת שאלה של תזמון ולא של האם". בנוסף, דווח כי בפגישה אחרת אל ג'ובייר סיפר לגורמים בקהילה שביקרו לאחרונה בסעודיה כי הצלחה עתידית של נורמליזציה תלויה גם בהצלחה של הגורמים המתונים בסעודיה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

לדברי השר הסעודי, ישנה מידה לא מבוטלת של התנגדות לנורמליזציה עם ישראל בתוך סעודיה, וכדי להתגבר עליה דרוש זמן. כמו כן, הסעודים מצפים מארה"ב ומהמערב לתמוך בממשלה הסעודית המקדמת רפורמות פנימיות בממלכה, שכן אלו מקדמות את המתינות של החברה הסעודית. על פי הנוכחים בפגישה, מטרת הביקור הייתה "להרגיש את הקרקע ולהעביר מסרים בקרב קבוצות חוץ ממשלתיות בוושינגטון במטרה לייצב את יחסי ארה"ב-סעודיה". 

בתוך כך, דווח כי בסעודיה נערכה בחודש שעבר פגישה עם גורמים אמריקאיים ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. בפגישה, שאל בכיר בפגישה את יורש העצר מה יביא לסעודיה להצטרף להסכמי אברהם ולנרמל את היחסים עם ישראל. יורש העצר העלה שלוש דרישות עיקריות, כולן ממוענות לממשל בוושינגטון: הכרה רשמית ביחסים המיוחדים בין המדינות, ובכלל זה מסמך הבנות או הצהרה משותפת, אספקת נשק אמריקאי לסעודיה וכן סיוע בגרעין אזרחי. על פי גורם שנכח בפגישה, הסוגיה הפלסטינית כלל לא עלתה בשיחה.