ביום ראשון הקרוב יסתיימו 28 ימי המנדט שקיבל יו"ר הליכוד בנימין נתניהו מהנשיא יצחק הרצוג לטובת משימת הרכבת הממשלה. לפי בכירים בליכוד, אף שההחלטה טרם התקבלה, לא יהיה מנוס ככל הנראה מבקשה לקבלת ארכה של 14 ימים, כשבמקרה זה המועד האחרון להצגת הממשלה החדשה יהיה ב־25 בדצמבר.

מתקדמים להקמת ממשלה: הושג הסכם תפקידים בין הליכוד ליהדות התורה
החוק הצרפתי יקודם? בכיר בציונות הדתית רומז מה צפוי לנו בכנסת הקרובה

גורמים בליכוד מבהירים כי מדובר בסוגיה טכנית, נוכח ההתקדמות הניכרת במשא ומתן הקואליציוני. לדבריהם, "ברוב המקרים בשנים האחרונות חתמו על הסכמים קואליציוניים אחרי בקשת הארכה, כך שלא מדובר בהליך חריג". גורמים בסביבת הנשיא הרצוג אמרו לעיתונאים במהלך ביקורו בבחריין בתחילת השבוע: "אם וכאשר הבקשה תגיע אל לשכת הנשיא, הוא ילמד אותה, ילמד את התקדימים ויקבל החלטה".

באופוזיציה החדשה היו שקראו להרצוג שלא להאריך לנתניהו את המנדט. כך כתב שר המשפטים גדעון סער (המחנה הממלכתי) בטוויטר: ״העברת חתימות מפלגות גוש נתניהו להחלפת יו״ר הכנסת מעידה שהרכבת הממשלה הושלמה. בקשת נתניהו לנשיא לתוספת ימים לצורך זה היא אחיזת עיניים. המטרה: העברת חוקים פרסונליים ובעייתיים לפי דרישת שותפיו לפני הקמת הממשלה. לא לשם כך ניתנה הרשות לנשיא בחוק להארכת מועד. על הנשיא לדחות בקשת נתניהו״.

לדרישה הצטרפה שרת התחבורה מרב מיכאלי יו״ר מפלגת העבודה שכתבה: "ההארכה נועדה לייצר שינויי חקיקה המשנים את שיטת הממשל בישראל עוד טרם קמה הממשלה. ח"כ נתניהו מבקש לפגוע באופן קשה באופיה הדמוקרטי של המדינה ומבלי שהוא יהיה הנושא באחריות, כראש הממשלה, לחקיקתם של חוקים דרקוניים אלה״.